۲ استراتژی ملی برای توسعه زیست‌بوم نوآوری اقتصاد دیجیتال تدوین شد

ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی از تدوین ۲ برنامه و استراتژی ملی برای توسعه زیست‌بوم نوآوری اقتصاد دیجیتال کشور خبر داد تا نیازها شناسایی و رفع شود.
 
به گزارش معاونت علمی، ۲ برنامه و استراتژی ملی برای توسعه زیست‌بوم نوآوری اقتصاد دیجیتال طراحی و تدوین شده است تا نیازها شناسایی و رفع شود.
 
وقتی سال ۱۹۹۵ برای نخستین بار مفهوم اقتصاد دیجیتال در دنیا مطرح شد هیچ کس تصور نمی‌کرد این مفهوم با سرعتی باورنکردنی به یکی از مفاهیم کاربردی در دنیای کسب‌وکار بدل شود. از اواخر قرن بیستم، دنیا با پدیده‌ای مواجه شد که به سرعت جوامع را متحول ساخت.
 
اقتصاد دیجیتال را سیر تکامل یافته اقتصاد اطلاعات می‌دانند. اقتصادی که با شکل‌گیری خود توانست منشأ تحولات بنیادی در کسب و کارها شود و همه کشورها را ناچار به توسعه مفاهیم مرتبط با این حوزه کند. ایران نیز در همین راستا قدم برداشته است و به کمک توان و ظرفیت داخلی تلاش می‌کند این مفهوم کاربردی در اقتصاد را گسترش دهد.
 
شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق نیز شناسایی شده‌اند تا با ورود به این حوزه، نقشی ماندگار از خود برای توسعه اقتصاد دیجیتال بر جای بگذارند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز یکی از نهادهای مؤثر در این حوزه است و شناسایی و به کارگیری توان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را به عهده دارد.
 
پویاسازی و متنوع‌سازی زیست‌بوم فناوری و نوآوری مهم‌ترین هدفی است که در ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دنبال می‌شود. این کار با ۲ رویکرد «نیاز محور» و «فناورانه و آینده محور» دنبال می‌شود.
 
رویکردهای فناورانه و آینده محور صنایع خلاق
 
تحقق و توسعه فناوری‌هایی چون «اینترنت اشیا»، «زنجیره‌های بلوکی»، «واقعیت مجازی و واقعیت افزوده»، «هوشمندسازی و نسل چهارم صنعتی»، «داده‌های بزرگ و پردازش ابری» و «هوش مصنوعی» برای اجرایی شدن رویکردهای فناورانه محور و آینده محور در این ستاد دنبال می‌شود. این فناوری‌ها در تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق توسعه یافته است.
 
رویکردهای نیاز محور
 
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای شناسایی نیازهای این حوزه نیز اقداماتی انجام داده است. نیازهایی که ظرفیت پاسخ دادن به آنها در دل زیست بوم فناوری و نوآوری نهفته است. بر همین اساس تاکنون موضوعاتی چون «کشاورزی دیجیتال»، «نوآوری اجتماعی هوشمند»، «شهر و حمل و نقل هوشمند»، «گردشگری دیجیتال»، «اقتصاد گردشی دیجیتال» و «سلامت دیجیتال» به عنوان نیازهای راهبردی این حوزه شناسایی شده‌اند و با کمک شرکت‌های فناور فعال نسبت به پاسخ‌گویی به آنها اقدام شده است.