۵ مزیت ویژه مارکتپلیس دیجیکالا برای مشتریان و خریداران
مارکتپِلیس یا بازارگاه (Marketplace) در فروشگاههای اینترنتی، بستری است تا چندین فروشنده و توزیعکننده محصول با هم رقابت کرده و قیمت مناسبتر، جنس با کیفیت و خدمات بهتر و سریعتر به مشتری ارائه کنند. مارکتپلیس باعث اتصال گروهی از فروشندگان، تامینکنندگان و توزیعکنندگان کالاها به خریداران و مصرفکنندگان نهایی میشود.
در این روش فروش، واسطهها حذف شده و فروشندهها به طور مستقیم با یکدیگر رقابت دارند تا سود بیشتری نصیب خود کنند. یک کالا توسط چندین فروشنده در معرض خرید مصرفکننده قرار میگیرد و این مشتری است که انتخاب خواهد کرد از کدام فروشنده و با چه قیمت و شرایطی خرید کند.
مارکتپلیس در خردهفروشیهای بزرگ و آنلاین یک مدل فروشگاهی رایج و محبوب است. بسیاری از خردهفروشیهای بزرگ دنیا مانند آمازون، ایبی، علیاکسپرس و غیره دارای مارکتپلیس هستند و همین موضوع باعث افزایش محبوبیت آنها در میان مشتریان و خریداران خود شده است.
در ایران، فروشگاه دیجیکالا بزرگترین مارکتپلیس خردهفروشی آنلاین را دارا است و بیش از ۳۰ هزار کسبوکار ایرانی در آن مشغول فعالیت و رقابت هستند. دیجیکالا مارکتپلیس خود را در سال ۱۳۹۶ راهاندازی کرد و با استقبال شدید خریداران این فروشگاه روبرو شد؛ بهطوریکه هر ساله چندین برابر رشد کرد و اکنون در سال ۱۳۹۹ یک مزیت بزرگ رقابتی هم برای فروشندههای ایرانی و هم برای خریداران است.
هنگامی که در وبسایت یا اپلیکیشن دیجیکالا روی یک محصول کلیک میکنید؛ جعبه خرید (Buy Box) یا باکس قیمت کالا ظاهر میشود. این جعبه خرید محلی است که فروشندههای مختلف یک کالا بر سر تصاحب آن با هم رقابت میکنند و با دادن قیمت مناسبتر، زمان ارسال سریعتر یا داشتن محصول آماده به ارسال و همینطور امتیازگیری، مشتری را ترغیب کنند آن کالا را از آنها خریداری کند.
حالا، در این مطلب میخواهیم ۵ مزیت مارکتپلیس دیجیکالا را برای مشتریان و خریداران این فروشگاه بررسی کنیم. واقعا در عمل این جعبه خرید چه سودی برای مشتری دارد و چگونه خرید او را سریعتر، سادهتر و لذتبخشتر میکند؟
۱- مقایسه قیمت و خرید ارزانتر
در گذشته، مشتریان ناچار بودند برای یافتن بهترین قیمت یک کالا، سراغ چندین فروشگاه فیزیکی بروند و تکتک از آنها قیمت کالای مورد نظرشان را بپرسند یا اینکه از طریق تلفن قیمتها را بگیرند. حتما شما هم تجربه این روش سنتی قیمت گرفت از فروشندهها برای یافتن ارزانترین قیمت و فروشگاه را دارید. کاری بس خستهکننده و زمانبر که گاهی اوقات مستلزم پرداخت هزینه هم هست و باید از خانه خارج شوید و در خیابانهای شهر دنبال فروشندهها و جنس مورد علاقهتان بگردید.
هنگامی که خرید اینترنتی رایج شد؛ اوضاع کمی فرق کرد و بهتر شد ولی باز شما باید دهها سایت را بازدید و قیمت فروش آنها برای یک کالا را یافته و با هم مقایسه میکردید تا سرانجام تصمیم میگرفتید از کدام فروشگاه اینترنتی جنستان را سفارش بدهید. اما اکنون، مارکتپلیس این مشکل را به طور کامل حل کرده است.
بزرگترین مزیت بازارگاه برای مشتریان یک فروشگاه اینترنتی، رقابتی شدن قیمت کالاها و محصولات است. فروشندهها برای گرفته جعبه خرید باید قیمتهای ارزانتر و مناسبتری بدهند و مشتری از این رهگذر میتواند یک کالا را با ارزانترین قیمت ممکن در بازار و اینترنت خریداری کند.
در مارکتپلیس، مشتری میتواند قیمت ارائه شده برای یک کالا توسط چندین مشتری را یکجا و در کمتر از چند ثانیه دیده و با هم مقایسه کند تا کالا را به ارزانترین قیمت و گاهی به شکلی باورنکردنی زیر قیمت بازار خریداری کند.
۲- تنوع محصولات و قدرت انتخاب
دیجیکالا در گزارش اخیر او اشاره میکند تا پایان نیمه اول سال ۹۸ بیش از ۳۰ هزار کسبوکار ایرانی در مارکتپلیس او حضور داشته و بیشتر از ۱.۷ میلیون تنوع محصولی و کالایی در این بازارگاه وجود دارد. این آمار مربوط به سال ۹۸ است و حتما تا کنون که در خرداد سال ۹۹ هستیم؛ چندین هزار فروشنده و چند صد هزار کالای دیگر به این بازارگاه افزوده شده است.
وقتی شما وارد یک فروشگاه فیزیکی میشوید؛ حداکثر چند هزار یا چند ده هزار محصول چیده شده ولی در دیجیکالا میتوانید صدها هزار محصول را جستجو کرده، فروشندههای مختلف را یافته و با هم مقایسه کنید تا در نهایت محصول و فروشنده مناسب را انتخاب و کالای خود را سفارش دهید.
مشتری با دست باز و کاملا آزادانه میتواند دست به انتخاب و خرید بزند؛ در حالیکه اصلا نیاز نیست از خانه خود خارج شود. فروشندههای حاضر در مارکتپلیس دیجیکالا از سراسر کشور هستند و هریک با سلیقه، بستهبندی، خدمات پس از فروش و کیفیت جنس متفاوت سعی دارند رضایت مشتری را جلب کنند.
همین تنوع محصولات و امکان انتخاب از میان انبوهی از کالاها و پیشنهادها، باعث شناخت بهتر محصولات و برندها میشود تا خریدی با اطمینان بالا از کیفیت کالا صورت گیرد.
۳- سهولت در فروشگاهگردی
مارکتپلیسها به شدت خرید مردم را آسانتر کردند و مارکتپلیس دیجیکالا هم از این قاعده مستثنی نیست.
شما در خانه نشسته و سری به وبسایت یا اپلیکیشن دیجیکالا میزنید تا در کمترین زمان و صرف انرژی؛ بدون گرفتار شدن در ترافیک و آلودگی هوا یا پرداخت هزینه کرایه و آژانس، میان صدها هزار کالا گشتوگذار و بهترینها را برای خودتان انتخاب کنید.
در مارکتپلیس دیجیکالا برای هر محصول حداقل چندین فروشنده ثبت شده است که گاها محل فیزیکی هریک در یک استان و شهر متفاوت است. یک فروشنده در تهران، فروشنده دیگری در اصفهان، فروشنده بعدی در مشهد یا تبریز و شیراز قرار دارد. تصور کنید میخواستید به طور حضوری به این فروشندهها سر زده و کیفیت جنس آنها را بررسی کنید یا قیمت بگیرید. حتی اگر چندین فروشنده کالای مورد نظر شما در یک شهر باشند؛ باز هم بازدید حضوری از آنها بسیار مشکل و با صرف هزینه و زمان همراه است.
اما مارکتپلیس دیجیکالا این فرصت را به شما میدهد تا در کنار اعضای خانواده، همسر و فرزندان یا همکاران خود باشید و به طور مجازی به این فروشگاهها سر بزنید و خیلی ساده کیفیت کالا، شرایط ارسال و قیمت پیشنهادی آنها را با هم مقایسه کنید. شما هر ساعت از شبانهروز که دوست داشته باشید یا نیاز پیدا کنید؛ وارد این بازار شده و کالاهای خود را خریداری میکنید و دیگر محدودیتهای زمانی یا تعطیلی آخر هفته و مشکلات مشابه را ندارید.
۴- خرید باکیفیتترین محصولات و خدمات فروش
در جعبه خرید مارکتپلیس دیجیکالا، میزان رضایت مشتریان از کالا و خدمات فروشنده درج شده است. افزون بر این، امتیازهایی که فروشنده موفق به دریافت آنها شده را نیز میبینیم. این اطلاعات بهترین معیار برای انتخاب یک کالا و فروشنده برتر است تا بهترین خدمات فروش را دریافت کنیم.
در این مارکتپلیس وقتی روی بخش مربوط به فروشنده در جعبه خرید کلیک میکنید؛ امتیاز عملکرد، درصد تامین به موقع، تعهد ارسال و بدون مرجوعی فروشنده را مشاهده خواهید کرد. میزان رضایت کاربران از کالا نیز درج شده تا با آگاهی کامل بتوانید کالا و فروشنده خود را انتخاب کنید. اگر میزان رضایت مشتریان از کالا یا امتیاز عملکرد یک فروشنده پایین باشد؛ اصولا نمیتواند در جعبه خرید محصول قرار گیرد و این خودش یک مزیت بزرگ برای مشتریان است. حتی خریدار این فرصت و امکان را دارد در میان فروشندههای دیگر تحقیق کرده و از آنها خرید کند.
در واقع، مارکتپلیس پایانی بر خریدهای شانسی و بدون اطلاع از کیفیت کالا یا خدمات فروشنده است.
۵- مزیت ویژه مارکتپلیس دیجیکالا: تضمین کیفیت و اصالت کالا
در انتها، میخواهیم توجه شما را به یک مزیت ویژه مارکتپلیس دیجیکالا جلب کنیم که کمتر در مارکتپلیسهای دیگر داخلی دیده میشود یا گاها اصلا نیست.
این فروشگاه قوانین بسیار سختگیرانهای برای ورود کسبوکارها و فروشندهها به این مارکتپلیس دارد و اجازه نمیدهد صرفا برای تنوع یا فروش بیشتر، هر فروشندهای با هر کیفیت یا جنس کالایی بتواند با دیگر فروشندهها رقابت کند.
به این ترتیب، مارکتپلیس دیجیکالا یکی از بزرگترین نگرانیهایی کاربران یعنی جنس تقلبی را برطرف کرده است. کالای تقلبی خط قرمز دیجیکالا است. از ابتدای سال ۹۷ تا کنون فقط ۰.۰۴ درصد کالاهای عرضه شده (یعنی ۴ کالا در هر ۱۰ هزار کالا) تقلبی بودند که باعث قطع همکاری دیجیکالا با فروشنده آنها شده است. دیجیکالا به طور مرتب بر کیفیت و قیمت محصولات نظارت کرده و اگر یک محصول تقلبی به مشتری عرضه شود یا کیفیت جنس آن چیزی نباشد که در فروشگاه نوشته شده؛ ضمن غذرخواهی و پسگیری جنس، کد هدیه خرید به مشتری عرضه میشود تا جبران این سفارش شده باشد.
به همین خاطر، فروشندههایی که در مارکتپلیس دیجیکالا حضور دارند؛ ناچار به عرضه کالاهایی با کیفیت و اصالت هستند و باید تمام تلاش خود را برای تامین به موقع محصول و ارسال آن به مشتری انجام دهند.
شما بدون هیچ دغدغه و نگرانی از کیفیت جنس یا تقلبی بودن آن میتوانید از فروشگاه دیجیگالا خریدهای خود را انجام دهید و اگر کالایی به دست شما برسد که احیانا تقلبی است یا مشکل کیفیت و اصالت و خدمات گارانتی و فروش دارد؛ شرکتی مانند دیجیکالا پشت خرید شما است تا آن را پس گرفته و مراحل قانونی پیگیری و کسب رضایت مشتری را انجام دهد. این تضمین خرید را با خرید از یک وبسایت ناشناس یا فروشگاه محلی مقایسه کنید که هیچگونه ضمانتی برای کالا و جنس خریداری شده ارائه نمیدهد یا توان و ظرفیت چنین خدماتی را ندارد.
در پایان از شما دعوت میکنیم تا به تماشای ویدیوی زیر درباره همین مزایا بپردازید.
نوشته ۵ مزیت ویژه مارکتپلیس دیجیکالا برای مشتریان و خریداران اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.