۷ روش برای احیای ایمیل مارکتینگ به کمک محتوای دینامیک یا پویا
تنوع، چاشنی زندگی است، اما هنگامی که پای ایمیل مارکتینگ و کمپین های مرتبط با آن به میان می آید، پیدا کردن یک ترکیب مناسب و همگن از طعم و مواد تشکیل دهنده برای ارضای انتظارات و نیازهای کاربران کار آسانی نیست.
این روزها، شخصی سازی به حاکم بلامنازع میدان ایمیل مارکتینگ تبدیل شده و باعث تحقق نرخ بازشدن و کلیک مورد نظر و به طور کلی تعامل بالاتر می شود. این به آن معنی است که شخصی سازی و متناسب سازی محتوا برای تک تک مخاطبان در جهت جلب و حفظ توجه آنها حیاتی است. به هر حال، باید به خاطر داشته باشید که این فقط شما نیستید که برای گیرنده هدف تان ایمیل ارسال می کنید و لذا، به طریقی باید خودی نشان بدهید و متمایز به نظر برسید.
اینجا همانجایی است که ایمیل های دینامیک (Dynamic – داینامیک) یا پویا به فریاد بازاریابی ایمیلی می رسند. ایمیل های دینامیک حاوی مولفه هایی هستند که با هر بار باز شدن ایمیل، به روز رسانی شده و با توجه به مواردی همچون موقعیت جغرافیایی یا دستگاه مورد استفاده کاربر تغییر می کنند. در نتیجه، این ایمیل ها شخصی سازی خلق الساعه ای را برای تک تک مشترکان رقم می زنند. بازاریاب ها با استفاده از یک پلتفرم اتوماسیون بازاریابی می توانند چنین پیام هایی را برای صدها هزار مشترک ارسال کنند تا میزان تعامل و بازگشت سرمایه ناشی از تلاش هایشان تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کند.
ما در این مطلب از سلسله مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ مجله گویا آی تی، هفت آیتم دینامیک یا پویایی را معرفی خواهیم کرد که با گنجاندن آنها در ایمیل هایی که برای مشترکان خود ارسال می کنید می توانید کمپین های ایمیل مارکتینگ موثرتری را تجربه کنید:
-
نظرسنجی های دینامیک
استفاده از نظرسنجی می تواند به شما در جهت کسب اطلاعات مهم و حیاتی درباره چالش ها، نیازها، خواسته ها و علایق مشتریان بالقوه و کنونی تان کمک کند. به کمک مولفه های دینامیک، به جای آنکه لینک شرکت در یک نظرسنجی را برای مشترکان خود ارسال کنید، می توانید سوالات را با دکمه های رادیویی (دایره های توخالی که با کلیک پر می شوند) مستقیماً در ایمیل ارسالی قرار بدهید تا گیرنده بتواند فوراً گزینه مورد نظر خود را انتخاب کند.
به علاوه، با استفاده از نظرسنجی های دینامیک می توانید با نمایش فوری نتایج نظرسنجی در ایمیل، اسباب رضایت بیشتر وی را نیز فراهم کنید. این به خصوص در موقعیتی سودمند واقع می شود که می خواهید نظرات دیگران و جَوّ رایج را به مخاطب نشان بدهید. پیکربندی نظرسنجی های دینامیک برای شما و پاسخ به آنها برای مخاطب تان بسیار آسان و سریع است.
-
شمارش معکوس
اغلب افرادی که کار ایمیل مارکتینگ انجام می دهند در مورد پیشنهاداتی که محدودیت زمانی دارند، فرصت های تکرارنشدنی برای عضویت یا رویدادهای آتی به استفاده از عناوینی در ایمیل های خود روی می آورند که حس فوریت و اضطرار را در مخاطب ایجاد می کند تا او را نسبت به انجام عمل مورد نظر متقاعد کنند. شما با افزودن یک شمارشگر دینامیک در بالای ایمیل، که مثلاً زمان باقی مانده را به شکل زنده نشان می دهد (و با هر بار بازشدن ایمیل تغییر می کند) می توانید آن حس فوریت و اضطرار را دوچندان کنید.
-
تسهیل امور برای مخاطب
هر کاری که بتوانید انجام بدهید تا کار برای مشترکان تان راحت تر شود می تواند یک برگ برنده بزرگ برای افزایش میزان تعاملات شما باشد. به عنوان مثال، می توانید یک قابلیت دینامیک به ایمیل خود اضافه کنید تا با کلیک مخاطب روی یک متن، فوراً زمان رویداد به تقویم وی اضافه شود، یا اینکه مستقیماً بتواند از آن طریق برای بخش خدمات مشتریان پیام ارسال کند ( به جای آنکه مجبور باشد که به صفحه تماس با مای وبسایت تان مراجعه کند).
-
جلوه های ویژه
هر روز و همه روزه انبوهی از ایمیل های مختلف به اینباکس مشترکان شما سرازیر می شود و طبیعتاً بسیاری از آنها کسالت آور و خسته کننده هستند. شما با استفاده از برخی از جلوه های ویژه، مانند انیمیشن های زوم، محو شدن یا اسکرول می توانید مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار بدهید. با استفاده از یکی از ابزارهای تولید جلوه های دینامیکی که با پلتفرم اتوماسیون بازاریابی شما سازگاری داشته باشد می توانید به راحتی یک کد کوتاه HTML را کپی کرده و در قالب خود قرار بدهید و سپس آن را برای مشترکان تان ارسال کنید. تاثیر استفاده از این روش با وقت و منابع اندکی که برای پیاده سازی آن باید صرف کنید اصلاً قابل مقایسه نیست.
-
ویدیو
یکی از موارد دینامیک دیگری که می توانید به ایمیل های خود اضافه کنید، محتوای ویدیویی است. احتمالاً وقت و هزینه های زیادی را در جهت تولید ویدیوهای تاثیرگذار برای وبسایت یا کانال های خود در رسانه های اجتماعی صرف کرده اید. چرا از این آیتم های ویدیویی در ایمیل های تان بهره برداری نکنید؟ گنجاندن ویدیوهایی که به صورت خودکار اجرا می شوند (البته در حالت سکوت)، نه تنها توجه مخاطب را جلب و حفظ می کند، بلکه تحقیقات حاکی از آن است که مردم ویدیوها را بهتر از آیتم های خوانداری به خاطر می آورند (۹۵ درصد در برابر ۱۰ درصد). ویدیوها معمولاً جذاب و به یادماندنی هستند، دیگر از یک آیتم محتوایی چه می خواهید؟
-
هدفگیری مبتنی بر موقعیت جغرافیایی و دستگاه مورد استفاده کاربر
این روزها، مشتریان تان از شما انتظار دارند که آنها را بشناسید و با توجه به پیشنهادات دقیقِ متناسبی که از سوی شرکت های بزرگ و مطرح به آنها می شود، این انتظار کمتر نخواهد شد. چقدر خوب می شد اگر شما هم می توانستید با این روند پیش بروید و خواسته مخاطب را دقیقاً در زمان یا موقعیتی که به آن احتیاج دارد در اختیارش قرار بدهید. این به کمک ایمیل های دینامیک امکانپذیر می شود.
به عنوان مثال، فرض کنیم که شرکت شما به تازگی یک اپ موبایلی را تولید و منتشر کرده است. شما می توانید ایمیلی را برای مشترکان تان ارسال کنید که دستگاه مورد استفاده هر کاربر را تشخیص می دهد و آنها را با استفاده از محتوای دینامیک به اپ استور متناسب با سیستم عامل آن دستگاه هدایت می کند. علاوه بر این، می توانید از هدفگیری جغرافیایی استفاده کنید و از این طریق، ارتباط کاربر را با یکی از فروشندگان محلی برقرار کنید یا با توجه به شهری که در آن هتل رزرو کرده است، پیشنهاد خرید از فروشگاه های فیزیکی خود را برای وی ارسال کنید.
-
فید شبکه های اجتماعی
با توجه به اینکه اغلب کاربران اینترنت در شبکه های اجتماعی حضور دارند، ارزش بازاریابی رسانه های اجتماعی یا سوشال مدیا مارکتینگ کاملاً واضح و آشکار است و نیاز به توضیح اضافه ندارد. اگر شما هم در رسانه های اجتماعی به بازاریابی مشغول هستید، طبیعتاً تلاش می کنید که محتوای متناسبی را برای مخاطبان هدف تان تولید کنید که آگاهی بخش و تعامل برانگیز باشد. با گنجاندن فید فعالیت های خود از رسانه های اجتماعی –مثل اینستاگرام- در وسط یا انتهای ایمیل می توانید با یک تیر دو نشان بزنید. مشترکان شما به کمک فید دینامیک رسانه های اجتماعی می توانند با بازکردن پیام، فید فعالیت های شما در آن محیط را مشاهده کنند و از آن محتوا استفاده کرده و با آن تعامل کنند تا دامنه دسترسی به چیزی که تولید کرده اید دو برابر شود.
حرف آخر
امروزه افرادی که در زمینه ایمیل مارکتینگ فعالیت می کنند به راحتی و بدون نیاز به تغییر دستی ایمیل های خود برای هر کاربر، به کمک مولفه های دینامیک می توانند محتوا را سفارشی کرده و بازاریابی بسیار متناسب، خاص و شخصی سازی شده ای را عملاً برای هر تعداد از مخاطبان و مشترکان به مرحله عمل در بیاورند. این فرصت وسوسه انگیزی است که نباید از دست بدهید. بنابراین، همین امروز به کمک آیتم های دینامیک یا پویایی که در این مطلب از مجموعه مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ به آنها اشاره شد تحولی در ایمیل مارکتینگ خود به وجود بیاورید.