۱۷ ماموریت شبکه ملی اطلاعات در حوزه محتوا تبیین شد
ICTna.ir – هفده ماموریت شبکه ملی اطلاعات در حوزه محتوا براساس طرح کلان و معماری این شبکه در افق 1404 منتشر شد.
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، براس اهداف عملیاتی محتوایی تدوین شده، باید اقتصاد محتوای داخلی به سهم 15 درصدی از اقتصاد دیجیتال کشور با نرخ رشد سالیانه 50 درصد دست یابد.
استقرار نظام تنظیم مقررات زنجیره تولید، نشر و مصرف محتوا و استقرار نظام مالکیت معنوی و مادی محتوای داخلی تا سال 1400 از دیگر ماموریت های این شبکه است.
براساس آنچه شورای عالی فضای مجازی تدوین کرده، باید سهم خدمات محتوایی داخلی اعم از ویدیوی درخواستی و اشتراک ویدیو از ترافیک مصرفی کاربران با نرخ رشد سالیانه 40 درصدی از تنظیم مقررات تولید و خدمات محتوا به 70 درصد برسد و حداقل 40 درصد محتوای حرفه ای داخلی باید سازگار با فرهنگ اسلامی-ایرانی از سبد محتوای حرفه ای سکوهای داخلی و سکوهای خارجی مجاز در کشور باشد.
ایجاد شبکه اختصاصی ایمن، سالم و مفید کودک و نوجوان و افزایش سهم ترافیک محتوای مفید اختصاصی رده های سنی کودک و نوجوان به 15 درصد از ترافیک کل کشور، تامین نیاز کشور به دانشنامه عمومی فراگیر و دانشنامه ها و بانک های اطلاعاتی تخصصی در حوزه های مختلف علوم، افزایش نرخ رشد سالیانه 30 درصدی سهم بازاری های رایانه ای داخلی و تامین نیاز محتوایی کشور در خدمات ویدیوی درخواستی و اشتراک ویدیو از طریق سامانه ها و سکوهای داخلی با حداقل 10 میلیون مشترک فعال از دیگر اهداف محتوایی شبکه ملی اطلاعات تعیین شده است.
در راستای حفاظت از خط و زبان فارسی تکلیف شده تا سهم صفحات فارسی از وب به بیش از چهار درصد افزایش یابد و ابزارهای بومی خط و زبان فارسی و آزادسازی پیکره ها و منابع محتوایی مورد نیاز باید به سهم 40 درصدی برسد.
افزایش سالیانه 25 درصدی محتوای مرتبط با فرهنگ سازی و سواد فضای مجازی، رشد سالیانه 40 درصدی سهم تبلیغات قانونی از کل بازار تبلیغات سکوهای داخلی و خارجی فعال در کشور، تامین نیاز کشور در حوزه سکوهای آموزشی فراگیر اعم از آموزش های دانشگاهی، مقاطع تحصیلی، عمومی و مهارتی با ظرفیت ارایه خدمات به 20 میلیون کاربر، دستیابی به حداقل سه سامانه خدمات ارزیابی و صحت سنجی اخبار و محتوا و رده بندی محتوای حرفه ای منتشر شده و محتوای کاربر محور با تاکید بر سازوکارهای خود تنظیم گری از دیگر ماموریت های شبکه ملی اطلاعات است.
شبکه ملی اطلاعات موظف است سامانه های داخلی اعم شبکه های اجتماعی و نمایشی برخط را با جذب 30 درصد از کاربران منطقه غرب آسیا، کشورهای عضو اکو و کشورهای ملی در حوزه منطقه ای و بین المللی گسترش یابد.