۶ دلیل برای آنکه فورتنایت بازی نکنیم!
فورتنایت یک بازی ویدیویی آنلاین است که توسط کمپانی Epic Games توسعه یافته و در سال 2017 منتشر شد. این بازی از 3 مود مختلف و مجزا با گیمپلی و موتور گرافیکی مشابه برخوردار است. فورتنایت بتل رویال (Battle Royale) یک بازی رایگان در سبک نبرد تنبهتن است و در جریان آن، آخرین فرد زنده به نبرد مستقیم با حداکثر 100 کاربر دیگر میپردازد. این بازی در طی مدت کمتر از یک سال موفق به جذب بیش از 125 میلیون کاربر در سراسر جهان شد؛ لذا امروزه بیتردید فورتنایت یکی از پرطرفدارترین بازیهای آنلاین بهشمار میرود. اما این بازی در کنار طرفداران متعدد خود، منتقدانی نیز دارد. این افراد در توجیه نگرش خود به موارد گوناگونی اشاره میکنند. در ادامه به بررسی 6 نمونه از دلایل عدم محبوبیت فورتنایت در میان برخی گیمرها میپردازیم:
- ماهیت ناسالم
به بیان صادقانه کلیه بازیها تا حدودی دارای پیامدهای منفی هستند. با اینحال چنین معضلی در بازی فورتنایت به شکل واضحتری مشاهده میشود. چرا که کاربران همواره در حال مبارزه و تحقیر یکدیگر هستند و این موضوع موجب نفرتپراکنی و تشدید استرس میان گیمرها به ویژه افراد کم سن و سال خواهد شد. پیامدهای مخرب این بازی در برخی زد و خوردهای گزارش شده میان دانشآموزان مدارس تجلی پیدا میکند. بعلاوه حس هیجان توام با خشم بعضا موجب میشود تا کاربران به گیمپد، صفحهکلید، ماوس یا مانیتور کامپیوتر یا کنسول گیم خود ضربه زده و آنها را تخریب نمایند. از سوی دیگر ابراز خصومت کلامی پدیدهای است که نمیتوان از تبعات منفی آن چشمپوشی کرد. بنابراین ماهیت مخرب این بازی میتواند خسارات مادی و اجتماعی فراوانی را بهدنبال داشته باشد.
- گیمپلی
به عقیده برخی گیمرها، فورتنایت یکی از کسالتبارترین بازیهای ویدیویی تجربه شده توسط آنها محسوب میشود. با هر بار اجرای بازی، کاربران با موارد کاملا مشابهی سروکار خواهند داشت. سلاحها اساسا یکسان بوده و صرفا خسارات متفاوتی را بر جای میگذارند. دنیای انیمیشنی و شخصیتهای کارتونی بازی همواره ثابت بوده و پس از مدتی خستهکننده و تکراری بهنظر میرسند. ساختن بناها، قلعهها و پلها یا تخریب کوهها و سازهها پس از مدتی به یک کار تکراری و ملالتبار تبدیل میشود. چنانچه از الگوی ترسیم شده توسط توسعهدهندگان بازی فاصله بگیرید در اینصورت یقینا خواهید مرد؛ زیرا تا زمان انتشار یک پچ جدید برای بازی همه چیز بدون تغییر باقی خواهد ماند. همه المانها بهسرعت قدیمی میشوند و منتقدان نمیتوانند باور کنند که برخی افراد کماکان هر روزه برای مدت بیش از 10 ساعت با این بازی سرگرم میشوند و آنرا یک عنوان پرهیجان قلمداد میکنند.
- غیرمنطقی بودن تعداد دشمنان
جریان فکری پشت پرده هنگام طراحی بازی فورتنایت برای بسیاری از کاربران بحثبرانگیز است. تنبلی توسعهدهندگان فورتنایت و عدم تمایل آنها برای طراحی سلاحهای اختصاصی موجب ایجاد سیری یکنواخت در بازی شده است. بعلاوه نبرد با حدودا 100 دشمن کمی بیشازاندازه نامتعادل بهنظر میرسد. بدینترتیب گیمر به آسانی بازنده شده و از جریان بازی حذف میشود. چرا کاربران صرفا بایستی به خاطر تیراندازی بیشتر از پاداش بالاتری بهرهمند شوند؟
- عدم توازن سلاحها
کمپانی Epic Games در توسعه برخی عناوین محبوب بازیها شامل GoW و Unreal Tournament مشارکت نموده است. لذا فورتنایت حداقل بایستی در برخی جنبهها قدرتمند ظاهر شود. اما این بازی فاقد هرگونه المان جایگزین است. برخی کاربران به تفنگ ساچمهای علاقه ندارند و مایل به استفاده از سلاحهای دیگری هستند. مثلا این افراد ترجیح میدهند تا از مسلسل دستی بهعنوان یک سلاح قدرتمند و از تفنگ ساچمهای بهعنوان یک سلاح جانبی استفاده کنند؛ پدیدهای که به تنوع هر چه بیشتر بازی نیز کمک خواهد کرد.
- اعمال زائد و نامطلوب
قابلیت شنا کردن یکی از امکانات جدیدا افزوده شده به فورتنایت قلمداد میشود. فورتنایت همواره به منظور سرگرم نمودن کاربران بر روی برخی اعمال زائد و غیرمنطقی تمرکز میکند. این پدیده موجب سنگین شدن بازی و بروز برخی مشکلات هنگام اجرای آن خواهد شد. اکنون این بازی ظاهرا به یک نقطه بحرانی رسیده است و کمپانی دیر یا زود ناچارا برخی قابلیتها و اعمال زائد آن را حذف خواهد کرد.
- اشکالات ساختاری بازی
شلیک با سلاحها تا حدودی آزاردهنده است. بعلاوه پیشتر برخی کاربران در خصوص نحوه پرتاب نارنجک، شلیک راکت، موشک یا مسلسلهای SMG انتقاداتی را مطرح کردند. کلیپهای منتشر شده توسط برخی کاربران نشان میدهند که در حالت اسکواد با پرتاب 12 نارنجک به سمت یک برج، کلیه تیمهای دشمن یا اکثریت آنها نابود خواهند شد. برخی انتقادات دیگر به نبردهای متفرقهای مربوط میشود که ماهیت گیمپلی رقابتی را تخریب میکنند. لذا در حالت اسکواد یا 2 نفره، گیمپلی به شکلی ویژه ناعادلانه است.
بعلاوه پچهای فورتنایت دارای باگهای فراوان هستند. بخش عمده این مشکلات از تولید محتوا بهصورت شتابزده ناشی میشود. توسعهدهندگان ناچار به اصلاح مشکلات پچهای پیشین و تغییر ساختار مکانیکی بازی جهت برقراری مجدد توازن هستند. از آنجا که فورتنایت یک بازی در حال توسعه و نیازمند انتشار بهروزرسانیهای مداوم است؛ لذا طبعا بروز خطاهای محتوایی نیز امری محتمل بهنظر میرسد. با اینحال حتی در صورت اجرای بازی بر روی سیستمی بسیار قدرتمند از نمونه موردنیاز نیز نرخ فریم به میزان بیسابقهای افت میکند.
نوشته 6 دلیل برای آنکه فورتنایت بازی نکنیم! اولین بار در اخبار تکنولوژی و فناوری پدیدار شد.