هیات مدیره اپراتور خصوصی پست: تاثیر تحریم آمریکا بر صنعت پست کشور قابل جبران است

به دنبال تحریم‎های آمریکا که یکی از آثار سوء آن، توقف خدمات شرکت های پست بین‎المللی در ایران است، رییس هیات مدیره اولین اپراتور خصوصی پست ایران می گوید درصورتی که دولت از ما حمایت کند می‎توان از فرصت ایجاد شده برای توسعه سرویس‏های شرکت‎های پستی (courier )، استفاده کرد تا بتوانند بازار موجود را در دست بگیرند.
 
مهرداد فاخر رییس هیات مدیره اولین اپراتور خصوصی پست ایران درخصوص تحریم‎ها و تبعات ناشی از خروج شرکت‎های بین المللی پستی از ایران، با بیان اینکه عدم ثبات بازار، نوسانات نرخ ارز و محدودیت‎های مبادلات بین‎المللی، معضلات زیادی را در چند ماه اخیر برای صنعت پست ایجاد کرده است، گفت: با آغاز تحریم‎ها که منجر به خروج شرکت‎های بین المللی از ایران شد، این مشکلات بیشتر شده و اگرچه شرکت‎های کوریر سرویس و شرکت‎های پست داخلی، اکنون این خدمات را تا حدودی پوشش می‎دهند، اما این پوشش برای نیاز فعلی کشور نه تنها کافی نیست بلکه برخی در حال سو استفاده از این فضا هستند و این وضعيت برای بازار و صنعت پست ايجاد التهاب می کند.
وی با تاکید بر اینکه با خروج شرکت‎های بین المللی از ایران، ممکن است برای کوریرها و شرکت‎های پستی ایرانی که به صورت بین المللی سرویس دهی می‎کنند فرصتی به وجود بیاید تا فقط بخشی از فرآیند این سرویس‎ها را ارایه دهند، ولی مطمئنا بدون چالش نخواهد بود، گفت: واقعیت این است که در حال حاضر این خدمات را همه شرکت‎های پستی و کوریری داخلی نمی‎توانند به نحو احسن انجام دهند. لذا این تحریم‎ها شاید فرصتی باشد برای شرکت های کوریرسرویس که بتوانند فقط قسمتی از بازار را به دست بگیرند، ولی این به خودی خود یک چالش بزرگ برای اپراتور است چرا که اپراتور باید در بخش بین‎الملل این برنامه را یکی از اولویت‎های خود قرار دهد تا با اجرایی شدن آن بتواند زیرساخت، شبکه و درگاه‎های لازم برای شرکت‎های کوریری و پستی را به وجود بیاورد تا این شرکت‎ها بتوانند با توجه به خروج شرکت‎های بین‎المللی از ایران، سرویس نهایی را با همان کیفیت و قیمت‎های مناسب به مردم ارایه دهند.
رییس هیات مدیره اولین اپراتور خصوصی پست ایران با تاکید بر اینکه تحقق این هدف نیازمند حمایت‎های همه جانبه دولت است، افزود: درحال حاضر ما با چالش بزرگی مواجه هستیم و آن چالش این است که دولت آنطور که باید، این صنعت را حمایت نمی‎کند و متاسفانه در حمایت‎هایی هم که صورت می‎گیرد یکپارچگی لازم وجود ندارد. البته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نوع خود، کمک‎هایی کرده ولی کافی نیست.
فاخر در پاسخ به این سوال که اپراتور اول بخش خصوصی در جهت بهبود کیفیت سرویس‎های پستی و ایجاد سرویس‎های جدید چه اقداماتی انجام داده است، گفت: هنوز موافقت‎نامه اپراتورها با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تکمیل نشده و بر اساس آنچه که در گفتگوی خبری معاون پستی سازمان آمده است، قرار است این موافقت‎نامه‎ها تا ماه آینده تکمیل و اجرایی شود، اما درمجموع، اپراتور می تواند 4 اقدام اصلی از جمله بازارسازی و توسعه بازار صنعت پست، ایجاد زیرساخت، ارتقاء خدماتی که از طریق شرکت های پستی زیرمجموعه به صورت بالقوه ارایه می شود و طراحی و پیاده سازی خدمات جدید پستی را انجام دهد. انشالله پس از اینکه موافقت نامه در ماه آینده قطعی شد، مدیرعامل اپراتور اول از این خدمات رونمایی خواهد کرد.
فاخر در رابطه با الزامات پروانه اپراتور خصوصی پست ایران و برنامه‎های تیپاکس گفت: اپراتور اول و تیپاکس دو سازمان مستقل از هم و مجزا هستند. تیپاکس به عنوان یک شرکت کوریر سرویس کار خودش را ادامه می‎دهد در حالیکه اپراتور اول پستی یک چتر حمایتی برای شرکت های کوریری و پستی عضو شبکه اين اپراتور است و  عملیاتش را از طریق شرکت های عضو این شبکه انجام می‎دهد.
این صاحبنظر و چهره ماندگار صنعت پست کشور با بیان اینکه هر شرکتی که بخواهد در سطح بین‎المللی خدماتی ارایه دهد نیاز به حمایت‎های دولت دارد، گفت: به عنوان مثال شرکت دی اچ ال اگر حمایت‎های دولت آلمان را نداشت نمی توانست تا این اندازه گسترده شود، ما نیز از آنجا که اعتقاد داریم این صنعت متعلق به ایرانیان است و هزاران سال پیش توسط ایرانیان پایه گذاری شده، اگر می خواهیم شرکت های کوریر سرویس و پستی مان را به عنوان بازیگران اصلی منطقه معرفی کنیم نیازمند حمایت های اینچنینی هستیم.
وی افزود: مطمئن هستم که درصورت حمایت دولت از اپراتورهای خصوصی پستی برای ایجاد زیرساخت، شبکه و درگاه، شرکت‎های کوریری و پستی ایرانی خواهند توانست از پس بازار بر آیند و مشکلات کمتری خواهیم داشت ولی تا به آن کیفیت و خدماتی که مردم ایران لایق آن هستند برسیم نیازمند یکپارچگی و استمرار در این حمایت و کمک‎های دولت هستیم.