پیشبینی سونی از فروش ۶٫۵ میلیون اسمارتفون طی دوره زمانی ۱ ساله
3 ماهه پایانی سال 2018 برای عرضهکنندگان عمومی و برجسته اسمارتفون نظیر اپل، سامسونگ و بهطور ویژه الجی دوران دشواری بود. کسبوکار تلفنهمراه سونی نیز در فاصله ماههای اکتبر تا دسامبر عملکرد چندان مناسبی از خود نشان نداد. اما خوشبختانه سودآوری مناسب سایر بخشهای غول فناوری ژاپنی برای جبران خسارات بزرگ جدیدترین هندستهای خانواده اکسپریا کافی بوده است.
با وجود اینکه فروش کلی و عملکرد درآمدی سونی طی 3 ماهه سوم سال مالی 2018 در مقایسه با چارچوب زمانی اکتبر تا دسامبر 2017 کاهش یافته؛ اما درآمد عملیاتی یا همان سودآوری سالیانه کمپانی از 350.8 میلیارد ین به 377 میلیارد ین (3.46 میلیارد دلار) رسیده است. واحدهای موسیقی، گیمینگ و سرگرمیهای خانگی این شرکت چندملیتی، بیشترین میزان درآمدزایی را به خود اختصاص دادند؛ در حالیکه درآمدزایی واحد ارتباطات همراه (MC) سونی در فصل تعطیلات از هزینههای مصرفی آن پایینتر بود. جالب اینکه تنها واحد موبایل شرکت چنین عملکردی را از خود نشان داد.
فروش 3 ماهه اسمارتفون کاهش شوکآور 37 درصدی را تجربه کرد و از رقم 217.5 میلیارد ین طی 3 ماهه چهارم سال 2017 به 137.2 میلیارد ین (1.2 میلیارد دلار) رسید. پس از سودآوری 15.8 میلیارد ینی واحد موبایل سونی طی سال گذشته، این پدیده زیاندهی چشمگیر 15.5 میلیارد ینی (142 میلیون دلاری) کمپانی را بهدنبال داشت.
ظاهرا فروش هندستهای سونی در برخی مناطق نظیر ژاپن، اروپا و آمریکایلاتین افزایش یافته است. با اینحال ظاهرا کمپانی اعتقاد دارد که در صورت عدم کاهش هزینههای عملیاتی اخیر، شرایط حتی میتوانست بدتر از این نیز باشد.
بهنظر میرسد که کمپانی برای خوشبینی واقعا دلایل فراوانی را در اختیار ندارد. انتظار میرود فروش سالیانه اسمارتفونهای سونی در مقایسه با پیشبینیهای قبلی پایینتر باشد. در این میان از فروش 6.5 میلیون واحدی طی ماههای آوریل 2018 تا مارس 2019 صحبت میشود. این رقم در مقایسه با پیشبینی 7 میلیون دستگاهی ماه اکتبر و فروش کلی 13.5 میلیون دستگاهی سال مالی 2017 کمتر است.
اما این خبر دقیقا به چه اندازه ناخوشایند است؟ در پاسخ تنها بایستی خاطرنشان کرد که اکنون الجی هفتمین تولیدکننده بزرگ اسمارتفون در جهان بهشمار میآید و طی 3 ماهه چهارم سال 2018 بهتنهایی 9.5 میلیون اسمارتفون را به فروش رسانده است. در صنعت موبایل امروزی بهسختی میتوان این میزان فروش را یک موفقیت قلمداد کرد.
اما فناوری 5G و عرضه قریبالوقوع پرچمدار اکسپریا XZ4 احتمالا به سونی موبایل برای تغییر وضعیت کنونی کمک خواهند کرد. با اینحال منتفی شدن عرضه گوشی اکسپریا XZ4 کامپکت احتمالا بهترین روش برای بازگشت سونی به دوران پرشکوه خود نخواهد بود.
نوشته پیشبینی سونی از فروش 6.5 میلیون اسمارتفون طی دوره زمانی 1 ساله اولین بار در وبسایت فناوری پدیدار شد.