همکاری فیس‌بوک، مایکروسافت و ام.آی.تی برای مقابله با پدیده “دیپ‌فیک”

 
فیس‌بوک قصد دارد در پروژه جدیدی برای مقابله با پدیده خطرناک "دیپ‌فیک"(جعل عمیق)، با شرکت مایکروسافت و دانشگاه ام.آی.تی همکاری کند.
 
 به نقل از انگجت، فیس‌بوک در حال ایجاد مجموعه داده‌هایی است که می‌توانند به پژوهشگران در ساخت ابزار تشخیصی بهتر کمک کنند.
 
این شرکت با توجه به گسترش استفاده از روش "جعل عمیق" یا دیپ‌فیک"(deepfake) و چالش بزرگی که شاید در انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا ایجاد کند، سعی دارد راهی برای مقابله با این مشکل ارائه دهد.
 
فیس‌بوک در این طرح که با همکاری شرکت مایکروسافت، دانشگاه "ام.آی.تی"(MIT) و "دانشگاه آکسفورد"(University of Oxford) صورت می‌گیرد، قصد دارد بیش از ۱۰ میلیون دلار برای تلاش در مقابله با دیپ‌فیک سرمایه‌گذاری کند.
 
هدف از این برنامه موسوم به "چالش تشخیص دیپ‌فیک"(DFDC) این است تا ابزار جدیدی ارائه دهد که شرکت‌ها، دولت‌ها و سازمان‌های مربوط به رسانه بتوانند از آن برای تشخیص مستند بودن یک ویدئو استفاده کنند.
 
فیس‌بوک در این پروژه، بازیگرانی را به کار می‌گیرد تا پژوهشگران بتوانند از آنها برای آزمایش ابزار تشخیصی ابداع شده استفاده کنند.
 
مشخص است که برای مقابله با دیپ‌فیک، به مجموعه بزرگی از داده‌ها نیاز خواهد بود. پژوهشگران "دانشگاه کالیفرنیای جنوبی"(USC) نیز در ژوئن سال جاری، الگوریتمی ابداع کردند که می‌توانست ویدئوهای غیرواقعی را با حدود ۹۶ درصد دقت تشخیص دهد. این گروه پژوهشی برای آموزش سیستم خود، از یک مجموعه داده استفاده کردند که بیش از ۱۰۰۰ ویدئوی دستکاری شده را در بر داشت. هرچه ابزار مورد استفاده برای ایجاد دیپ‌فیک، پیچیده‌تر باشند، پژوهشگران از داده‌های بیشتری برای ارائه راه‌حل‌های موثر استفاده خواهند کرد.