مشکلات ارزی ارائهدهندگان خدمات تلفنهای ماهوارهای
یک شرکت ارائهدهنده خدمات تلفن ماهوارهای میگوید: بهرغم موفقیتهای شرکتهای داخلی در این بخش اما با مشکل تامین ارز برای واردات تجهیزات روبهرو هستیم. احمد توکلی مدیرعامل شرکت آرینماهواره با اعلام این مطلب گفت: در صورتی که بخواهیم از باند خارجی استفاده کنیم، مشکل تامین و انتقال ارز بیشتر میشود. وی افزود: ۷ شرکت داخلی به ارائه سرویسهای تلفنهای ماهوارهای میپردازند و این خدمات عموما در اختیار سازمانهایی قرار میگیرد که امکان تماس به روشهای دیگر بهسادگی وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت آرینماهواره افزود: این شرکت دارنده پروانه اپراتوری خدمات ماهوارهای در ایران است و از سال ۸۴ آغاز بهکار کرده و یکی از ۷ شرکت دارنده ارائه خدمات ماهوارهای از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است، عمده مشتریان این شرکتها معمولا سازمانهای بانکی و نفتی و عمرانی هستند و بیشتر ارتباط شرکتهای اصطلاحا سپ یا ماهوارهای در مورد خرید پهنای باند از سازمان فضایی ایران است. وی گفت: سرویس خدمات ماهوارهای بهنوعی گران محسوب میشود؛ ولی گزینه جایگزین مناسب ندارد، معمولا در جاهایی که سرعت کار بسیار مهم یا نقاط صعبالعبوری هستند برای ارتباطات، از لینکهای ماهوارهای استفاده میشود و چون سرویس گرانی است، بعضا بازار رو به افزایشی ندارد و رو به کاهش است؛ اما ما به فکر توسعه سبد محصولات هستیم که یکی از موارد آن IOT است. توکلی در ادامه گفت: در حالحاضر حدود ۱۵ شرکت از سرویسهای ما استفاده میکنند و شرکت ما همکاری در قالب هلدینگ با بانک ایرانزمین دارد.