دوره‌های آنلاین ویژه برای بازی‌سازان در دوران کرونا

 
شیوع ویروس کرونا در کشور سبب شده تا علاوه بر بحث اقتصادی بخش آموزش هم تحت تاثیر قرار بگیرد و غیر از مدارس، دوره‌های آموزشی بسیاری که قرار بود آخرین روزهای سال ۹۸ برگزار شود، لغو شوند. در این میان بسیاری این تهدید را به فرصت تبدیل کردند و دوره‌های خود را به صورت آنلاین برگزار کردند تا مردم از زمان خود در زمان قرنطینه و خانه‌نشینی به صورت بهینه بهره ببرند. یکی از این دوره‌های آموزش به دوره کسب‌وکار بازی‌های ویدیویی تعلق دارد که توسط امیرحسین فصیحی، مدیرعامل شرکت فن‌افزار سازنده بازی‌های معروفی مانند گرشاسب،شمشیر تاریکی و فرزندان مورتا به صورت آنلاین در حال برگزاری است. به گفته فصیحی هدف از برگزاری دوره کسب‌و‌کار بازی‌های ویدیویی این است تا بازی‌سازان علاوه بر تمرکز بر تولید محصول به جنبه‌های دیگر کسب‌وکار خود یعنی مسائلی چون کنترل پروژه، تبلیغات، روابط عمومی و تحلیل بازار و غیره توجه کنند.
 
دوره‌ کسب‌وکارهای بازی‌های ویدیویی به صورت آنلاین تفاوت‌هایی با سایر دوره‌ها دارد؛ به این صورت که هم‌اکنون در ۲ بستر تلگرام برای عموم و در نرم‌افزار دیسکورد برای نفرات برگزیده برگزار می‌شود. به گفته فصیحی به جز اینکه  شیوع کرونا باعث شده تا او تصمیم به برگزاری این دوره آنلاین بگیرد، او همیشه قصد داشته که فعالیتی به صورت آنلاین انجام دهد و حال این فرصت برای او ایجاد شده تا به صورت آزمایشی این دوره‌ها را به صورت آنلاین برگزار کند.
 
فصیحی در مورد جزئیات این دوره‌ آموزشی برای بازی‌دوستان به پیوست گفت: «بازی‌سازان همواره به دنبال تولید بازی خوب هستند. همیشه به طراحی بازی و برنامه‌نویسی آن اهمیت می‌دهند و دغدغه آنها تنها خود محصول است و فکر می‌کنند تولید محصول خوب کافی است.» 
 
او ادامه داد: «در حقیقت برای یک تیم و یک شرکت مسائل مهم‌تری هم وجود دارد که اگر می‌خواهند یک کسب‌وکار بادوام داشته باشند باید به این مسائل هم فکر کنند. مانند بحث تبلیغات و روابط عمومی و مدیریت پروژه و تحلیل بازار و غیره.»
 
براساس گفته‌های فصیحی مباحث این دوره به ۳ بخش تقسیم شده است؛ اول مباحثی چون مدیریت پروژه و کنترل پروژه و همه مواردی که مرتبط با امور داخلی تیم و شرکت است. بحث دوم موضوعاتی را در برمی‌گیرد که به فعالیت‌های بیرون شرکت مرتبط است؛ مانند بازاریابی، روابط عمومی و تبلیغات و تحلیل بازار است. او همچین با اشاره به دوره‌ سوم این کلاس آموزشی آنلاین گفت: « مباحث سوم در مورد توسعه کسب‌و‌کاری است. برای اینکه تیم و شرکت فعالیت بهتری داشته باشد موضوعاتی چون همکاری استراتژی و راهبردی، نحوه جذب سرمایه، چگونگی بستن قرارداد نشر، آشنایی با مسائل حقوقی و قانونی برای یک تیم بازی‌سازی از اهمیت بسیاری برخوردار است.»
 
او در مورد برگزاری این دوره به صورت آنلاین بیان کرد: «پیش از این من یک کارگاه ۹ ساعته برگزار کردم. بار دیگر یک دوره ۱۲ جلسه ۱۸ ساعته در مدرسه هنر و طراحی اینورس برگزار شد. این دوره هم ۱۲جلسه ۱۸ ساعته است. محتوای دوره‌ای که در مدرسه اینورس برگزار شد را که شامل صدا و اسلاید است را در دوره آنلاین در اختیار افراد قرار می‌دهم. یک جلسه آنلاین همزمان هم برای پرسش و پاسخ تشکیل می‌دهیم.»
 
به گفته مدیرعامل شرکت فن‌افزار در این دوره به دلیل استقبال بسیار در پیش‌ثبت‌نام کلاس را به ۲ بخش تقسیم کردند. او در این مورد توضیح داد: «در دوره پیش‌ثبت‌نام استقبال بسیار بود، به همین خاطر کلاس را به دو بخش تقسیم کردم. درکانال تلگرام به صورت عمومی اسلایدها و صداها را قرار می‌دهم. حدود ۳۵ نفر هم به صورت جداگانه در نرم‌افزار دیسکورد این محتواها را دریافت می‌کنند. در این نرم‌افزار امکان گفت‌وگو و تبادل اطلاعات هم وجود دارد.»
 
او درپاسخ به این سوال که اولویت انتخاب ۳۵ نفر برچه اساس بود، گفت: « وقتی افراد ثبت‌نام کردند، اولویت من با کسانی بود که پیش از این بازی منتشر کرده و در این زمینه تجربه داشته باشند چون این مباحثی که در دوره‌های آموزشی مطرح می‌شود برای افرادی مفید است که کسب‌وکاری دارند و از نزدیک با مشکلات روبرو بوده‌اند.» 
 
فصیحی در ادامه اضافه کرد: «هدف من از این دوره‌های ۳۵ نفری این است تا شبکه‌ای تشکیل شود که افراد به هم کمک کنند و هرکسی در هرزمینه‌ای که فعالیت کرده است، تجارب خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.»