تسویه پرداختیارها فقط در ۱۸ درصد روزهای کاری با مشکل مواجه شده است
شاپرک اعلام کرده است که فقط در ۱۸ درصد روزهای کاری در طول یک سال گذشته عملیات تسویه پرداختیارها با مشکل مواجه بوده است و از این میزان علت تاخیر فقط در ۹ مورد سامانه پرداختیاری شاپرک بودهاست.
به گزارش روابط عمومی شاپرک، از اول مرداد سال گذشته تا ۱۱ مرداد امسال (۱۳۹۹) در طول ۳۰۰ روز غیرتعطیل که عملیات تسویه پرداختیارها صورت گرفته فقط در طول ۵۶ روز عملیات تسویه آنها با مشکل مواجه شده و تاخیر در تسویه حساب صورت گرفته است. بر همین اساس علت تاخیر نیز تنها در ۹ مورد سامانه پرداختیاری شاپرک بوده و در سایر موارد منشا تاخیر یک یا چند بانک فعال در حوزه تسویه پرداختیاری بودهاند.
طی روزهای گذشته تاخیر در تسویه حسابهای پرداختیار موجب اعتراض برخی از پرداختیارها شده است بهگونهای که آنان علت این تاخیر در تسویه را پیاده نشدن کامل مدل پرداختیاری از سوی تمامی پرداختیارهای فعال در این حوزه میدانند از سویی استفاده از عملیات پایا برای تسویه حساب را یکی از دلایل اصلی در تاخیر تسویهحسابها قلمداد میکنند چرا که از دست دادن یکی از سیکلهای پایان موجب تاخیر یک روزه در تسویه حساب آنان با پذیرندگانشان میشود. شاپرک نیز اعلام کرده است که به زودی مدل تسویه پرداختیارها تغییر خواهد کرد و عملیات تسویه از طریق ساتنا صورت خواهد گرفت.
حال شاپرک اعلام کرده است که در دوره زمانی یکساله فقط در ۵۶ روز عملیات تسویه حسابها با اختلال مواجه بوده است. همچنین این شرکت اعلام کرده است رفع مشکلات تسویه پرداختیارها و افزایش ماندگاری سرویسهای آنان را در دستور کار خود قرار داده است و مشکلات تسویه آنان را از بانکهای مختلف پیگیری میکند.
طبق اعلام شاپرک، عملیات تسویه پرداختیار از نهم آبان ماه سال ۱۳۹۷ با انجام تراکنشهای آزمایشی آغاز و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ با اضافه شدن تعداد بیشتری از شرکتهای پرداختیار به سامانه در مقیاس بزرگتری ادامه یافت.
بر اساس گزارشهای ثبت شده از حدود یک سال پیش تا زمان تهیه این گزارش، در حدود ۱۵۰ پرداختیار به مرحله عملیاتی رسیدهاند و تنها ۳۰ پرداختیار فعال به صورت روزانه عملیات تسویه با پذیرندگان را انجام میدهند.