برنامهریزی برای ارائه اینترنت رایگان در سال تحصیلی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حالی از برنامهریزی برای ارائه بستههای اینترنت رایگان برای معلمان و دانشآموزان در سال تحصیلی جدید خبر داد که ۸۹ درصد از کاربران اینستاگرامی اعلام کردند آموزش مجازی هزینه اینترنتشان را افزایش داده است و تنها ۲۷ درصد کاربران از اپلیکیشن شاد استفاده میکنند.
مدارس و دانشگاهها از هفته ابتدایی اسفند یعنی از همان زمان ورود ویروس کرونا به ایران تعطیل شدند و با تعطیلی کلاسها، موضوع آموزش مجازی مطرح شد. اما یکی از مهمترین چالشهای آموزش آنلاین، دسترسی دانشآموزان و دانشجویان به اینترنت عنوان شد و اینکه شرکت در کلاسهای آنلاین دانشگاهی نیازمند حجم بالایی از اینترنت است و برای دانشجویان هزینه بالایی خواهد داشت.
به همین دلیل در حالی که دانشجویان خواستار رایگان شدن حجم اینترنت مصرفی کلاسهای مجازی شدند، وزارت ارتباطات از رایگان شدن اینترنت آموزش مجازی تا پایان خرداد خبر داد. از طرفی پیش از این گفته شده بود سناریوهای موجود برای بازگشایی مدارس این است که اگر وضعیت شهرستانها و کشور سفید باشد، آموزش حضوری خواهد بود. اگر وضعیت زرد باشد، آموزش ترکیبی حضوری و مجازی پیش بینی شده است و اگر وضعیت قرمز باشد آموزش مجازی در شبکه شاد ادامه پیدا میکند.
در این راستا محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در صفحه خود در اینستاگرام، با بیان اینکه برای تحقق عدالت آموزشی و ارائه بستههای اینترنت رایگان برای معلمان و دانشآموزان در سال تحصیلی جدید برنامهریزی میکنیم، سوالاتی را بهصورت نظرسنجی از کاربران مطرح کرده که نتایج این نظرسنجی با گذشت یک روز، در ادامه آمده است.
کاربران در پاسخ این سوال که برای آموزش مجازی از اینترنت خانگی (وایفای) استفاده میکنند یا اینترنت همراه؟ پاسخی ۵۳ درصدی به اینترنت همراه و ۴۷ درصد به اینترنت خانگی داشتند.
سوال دوم وزیر ارتباطات این بود که آیا برای آموزش مجازی از سامانه «شاد» استفاده میکنند یا از سایر پیامرسانها و ابزارها؟ که در پاسخ به این سوال، کاربران ۲۷ درصد به شاد رای داده و ۷۳ درصد گزینه سایر ابزارها را انتخاب کردند.
در پاسخ به این سوال آیا هزینه اینترنت شما با استفاده از آموزش مجازی افزایش یافته است؟ ۸۹ درصد پاسخ مثبت داده و تنها ۱۱ درصد اعلام کردند که افزایش هزینه نداشتند.
در سوال پایانی نیز عنوان که در سال تحصیلی گذشته، موضوع هزینه شبکه یا کیفیت خدمات «شاد» برای کاربران چالش بزرگتری محسوب شده است که در این خصوص ۵۹ درصد کاربران چالش هزینه و ۴۱ درصد چالش کیفیت این خدمت آموزشی را مطرح کردند.