فیس بوک برای فیلتر محتوا دست به کار شد
فیس بوک به کاربران اعلام کرد می تواند هر گونه محتوایی که ریسکهای رگولاتوری یا قانونی برای این غول شبکه اجتماعی را در سراسر جهان افزایش می دهند حتی اگر غیرقانونی نباشد را مسدود یا فیلتر کند.
تغییرات گسترده جهانی که در شرایط سرویس فیس بوک ایجاد شده و از اول اکتبر اجرایی می شود به فیس بوک اجازه می دهد هر آنچه لازم به نظر برسد انجام دهد تا اهداف کسب و کار خود در فضای متغیر رگولاتوری را حفظ کند.
فیس بوک اعلام کرد این تغییرات به این شبکه اجتماعی اجازه می دهد در واکنش به قانون استرالیا که این شرکت را ملزم می کند برای انتشار محتوای شرکتهای رسانه ای به آنها پول پرداخت کند، مانع اشتراک گذاری اخبار توسط کاربران و ناشران استرالیایی شود. اما سخنگوی فیس بوک اعلام کرد این تغییرات به صورت جهانی خواهد بود.
در اطلاعیه ای که فیس بوک برای کاربرانش ارسال کرد، آمده است: ما می توانیم مانع دسترسی شما به محتوا، خدمات یا اطلاعاتی شویم که به نظر می رسد برای جلوگیری از مشکلات حقوقی یا رگولاتوری برای فیس بوک ضروری است یا دسترسی شما را محدود کنیم.
این تغییر سیاست فیس بوک برخلاف اظهارات اخیر مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک است که درباره اهمیت آزادی بیان صحبت کرده بود.
بر اساس گزارش بلومبرگ، فیس بوک مدتهاست پیرامون گستردگی کنترل محتوا در پلتفرمهای خود در کشمکش است و با قوانین مختلفی که بیش از یک میلیارد کاربر این شبکه اجتماعی در سراسر جهان را پوشش می دهد، مواجه است. این مسئله با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر، انتشار اطلاعات نادرست درباره پاندمی کووید ۱۹ و افزایش تفحص درباره روابط مدیران فیس بوک با افراد قدرتمند، حساسیت ویژه ای پیدا کرده است.
فیس بوک سالها تلاش کرده است وارد بازار چین شود اما نتوانسته توافقی حاصل کند یا محصولی عرضه کند که سیاستهای سانسور و مالکیت چینی را اقناع کند.