مشاوره وزیر آموزش و پرورش:‌ شبکه شاد یک پلتفرم کامل آموزشی است

 
 
نزدیک به دو هفته از بازگشایی مدارس می‌گذرد و در این مدت بخشی از آموزش به صورت حضوری انجام شده و بخش دیگر به واسطه فضای مجازی. وزارت آموزش و پرورش استفاده از شبکه دانش‌آموزی «شاد» را مبنای انجام آموزش مجازی قرار داده و از دانش‌آموزان و معلمان خواسته تا از طریق این شبکه فعالیت‌های آموزش از راه دور خود را پیگیری کنند. در حالی شاد مبنای آموزش مجازی قرار گرفته که بسیاری این شبکه را تنها یک پیام‌رسان می‌دانند که نمی‌تواند نیاز‌های آموزش دیجیتال سیستم آموزش و پرورش کشور را برطرف کند. با این حال حسن الحسینی، مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسئول برنامه شبکه آموزشی دانش آموز (شاد) اعلام می‌کند که در نسخه به‌روزرسانی شده این شبکه با اضافه شدن ویژگی‌های متنوع، دیگر شاد یک پیام‌رسان صرف نیست و به یک پلتفرم کامل آموزشی تبدیل شده است.
 
نسخه جدید شاد اواسط شهریور ماه و یک روز مانده به اعلام رسمی بازگشایی مدارس رونمایی شد. آنطور که مقامات وزارت آموزش و پرورش در مراسم رونمایی از نسخه دوم این شبکه اعلام کردند در نسخه دوم سعی شده تا مشکلات نسخه پیشین شامل ارائه سرویس محدود و سرعت پایین فعالیت روی این شبکه حل شود و نسل دوم شاد با امکانات جدید و سرعت بالاتر در اختیار سیستم آموزشی کشور باشد.
 
حسن الحسینی، مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسئول برنامه شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد) در گفت‌وگو با پیوست محدودیت‌های موجود روی این شبکه را قبول دارد اما تاکید می‌کند که در نسخه دوم شبکه شاد اکثر محدودیت‌ها رفع شده است. او نسخه دوم شاد را متفاوت با نسخه اول می‌داند و با اعلام اینکه نسخه دوم تکامل یافته نسخه پیشین شاد است به پیوست گفت:‌ «پلتفرم جدید شاد مجهز به ویژگی‌ها، ابزارها و برنامه‌هایی است که آموزش ما را هرچه بیشتر تعاملی می‌کند. در این نسخه سعی کرده‌ایم به استانداردهای آموزش مجازی نزدیک‌تر شویم. البته می‌دانیم که با توجه به زیرساخت‌ها و شرایط موجود محدودیت‌هایی در این شبکه وجود دارد و آن را کاملا می‌پذیریم.» او تاکید می‌کند که تلاش شده که نسخه جدید به استاندارد در بخش آموزش دیجیتال یا مجازی نزدیک‌تر شود.
 
 
حسن الحسینی، مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسئول برنامه شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد)
 
در حالی الحسینی شاد را ابزاری در اختیار آموزش دیجیتالی می‌داند که به باور بسیاری از کارشناسان شاد بیشتر از اینکه یک شبکه آموزشی باشد یک پیام‌رسان است. در مقابل این انتقاد الحسینی به پیوست گفت:‌ «واقعیت این است که اصل بستر شاد یک پیام‌رسان بوده و در مراحل بعد به یک پلتفرم کامل آموزشی تبدیل شده است. در حال‌حاضر به راحتی تعامل آموزشی در اندازه ۱۵ میلیونی روی این بستر انجام می‌شود و این ظرفیت ایجاد شده گواهی صحت این ادعاست که شاد حالا یک پلتفرم کامل آموزشی است.» او در پاسخ به این سوال که با وجود راه‌اندازی شاد هنوز بسیاری از دانش‌آموزان و معلمان از پیام‌رسان‌هایی مانند واتس‌اپ و تلگرام برای انجام آموزش از راه دور استفاده می‌کنند اعلام کرد که آموزش و پرورش هیچ اجباری به استفاده از شبکه شاد نداشته و استفاده از این ابزار را توصیه می‌کند.
 
او در این مورد توضیح داد:‌ «شاد یک برنامه پایه، همگانی و رایگان است که دقیقا بر مبنای محتوای درسی مصوب آموزش و پرورش ارائه می‌شود. این شبکه پایه و همگانی وسیله‌ای امنی است که در اختیار دانش‌آموزان و معلمان گرفته و از آن می‌توانند استفاده کنند. ما برای استفاده این شبکه اجبار مطلق نداریم و توصیه اکید داریم.» او ادامه داد:‌ «اگر کسانی در این زمینه از شبکه‌های خارجی استفاده می‌کنند مسئولیت امنیت اطلاعات با خودشان است. در حال‌حاضر شاد از کیفیت لازم آموزشی برخوردار است و می‌توان از آن برای آموزش اثر بخش استفاده کرد. ضمن اینکه اساس شبکه شاد را ایجاد و گسترش عدالت سیستم آموزش و پرورش قرار دادیم.»
 
همچنین او آمار ارائه شده از سمت وزیر ارتباطات که براساس یک نظرسنجی اعلام کرده بود ۷۳ درصد دانش‌آموزان هنوز از شاد استفاده نمی‌کنند را غلط دانست و به پیوست گفت:‌ «این آماری که اعلام شده کامل غلط است. همین حالا ۱۲ میلیون دانش‌آموز وارد این شبکه شده و احراز هویت آنها انجام شده است. ما نزدیک به ۱۴ میلیون و ۶۵۰ هزار دانش‌آموز و ۱ میلیون معلم و کاربر مدیریتی در این زمینه داریم. با این حساب چگونه کفته می‌شود که ۷۳ درصد جمعیت دانش‌آموزی از آن استفاده نمی‌کنند.» به گفته او آمار آموزش و پرورش با توجه به ثبت‌نام دانش‌آموزان در این شبکه نشان می‌دهد که ۷۵ تا ۸۰ درصد دانش‌اموزان از این شبکه استفاده می‌کنند. به باور او این آمار در چند روز آینده و همچنین با توجه به رایگان بودن شاد و اضافه شدن قابلیت‌های جذاب و محتوای باکیفیت افزایش هم پیدا می‌کند.