تهدید ربات‌ها و هوش مصنوعی برای شغل‌های مدیریتی

 
 
نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که ظهور ربات‌ها‌ و هوش مصنوعی و ورود آن ها به شرکت ها می تواند موقعیت شغلی مدیران را به خطر بیندازد.
 
محققان دانشکده «وارتون» دانشگاه پنسیلوانیا عنوان کردند که برخلاف باور همگان که تصور می‌کنند ربات‌ها‌ در آینده نزدیک جای نیروهای کارگری را خواهند گرفت، بررسی‌ها‌ی آن ها خلاف این موضوع را نشان داد. به عبارتی دیگر، شرکت‌ها‌یی که از ربات‌ها‌ استفاده می‌کنند، به مرور زمان نیروهای کارگر بیشتر را به استخدام خود درمی‌آورند.
 
همچنین در این تحقیق مشخص شد که اگرچه در شرکت‌ها‌یی که به ربات‌ها‌ اجازه ورود نمی‌دهند، جابجایی نیرو اتفاق نمی‌افتد اما این شرکت ها در آینده، قادر به رقابت با همتایان خود را نخواهند داشت و در نتیجه به تعدیل نیرو و اخراج کارگران خود روی خواهند آورد.
 
قسمت جالب این تحقیقات آنجاست که نشان می‌دهد استفاده از ربات‌ها‌ و هوش مصنوعی می‌تواند منجر به کاهش به‌کارگیری افراد در شغل‌ها‌ی مدیریتی و نظارتی شود. در توضیحات این پژوهش آمده است: این گروه از افراد هرگز متصور نبودند که ورود ربات‌ها‌ به کسب‌وکارهای بر شغلشان تاثیرگذار خواهند بود اما جایگاه مدیرانی با وظایف نظارت بر کارکرد سایر کارمندان، تحت الشعاع هوش مصنوعی و ربات‌ها‌ قرار خواهند گرفت.
 
به بیانی دیگر، ربات‌ها‌ی به‌کار گرفته شده در شرکت‌ها‌ و کسب‌وکارها دیگر نیازی به مدیرانی برای نظارت بر عملکردشان نخواهند داشت و می‌توانند وظایف خود به بهترین و دقیق‌ترین شکل ممکن انجام دهند.
 
یکی دیگر از نتایج جالب بررسی اخیر این بود که استفاده از هوش مصنوعی و ربات‌ها‌ منجر به به‌کارگیری بیشتر نیروهایی تازه‌کار و همچنین حرفه‌ای خواهد شد. لین وو، از محققان این گروه تحقیقاتی معتقد است که ربات‌ها‌ نمی‌توانند همانند نیروهای با مهارت کم که در انبارها برای بسته‌بندی و مرتب کردن محصولات به کار گرفته می‌شوند، کارایی داشته باشند. از این رو، تهدیدی متوجه این دست کارگران نخواهد شد.
 
نیروهای حرفه‌ای و با مهارت بالا نیز می‌توانند کار خود را به درستی و بدون نیاز به نظارت مدیران بالادستی انجام دهند. محول کردن وظایف این گروه از افراد به ربات‌ها‌ و هوش مصنوعی ممکن است نتیجه مطلوب را برای شرکت‌ها‌ کسب‌وکارها به دنبال نداشته باشد.
 
لین وو می‌گوید که با ورود ربات‌ها‌ و هوش مصنوعی، شرکت‌ها‌ می‌بایست تغییراتی را در نحوه عملکرد و به‌کارگیری نیروی انسانی خود اعمال کنند. بدین معنی که می‌بایست به فکر روش‌ها‌ و راهکارهای جدیدی باشند تا از طریق ارائه آموزش‌ها‌یی تخصصی به نیروهای خود، از آن‌ها‌ به بهترین شکل استفاده کنند.
 
در واقع، شرکت‌ها‌ باید از این پس به دنبال ارتقای کیفیت خدمات و محصولات خود باشند و با تغییراتی که در فرآیند تولید خود اعمال می‌کنند، از ظرفیت‌ها‌ی ربات‌ها‌ و هوش مصنوعی در کنار توانایی نیروی کار انسانی به بهینه‌ترین شکل ممکن بهره ببرند.
 
لین وو از سازمان‌ها‌ و شرکت‌ها‌ می‌خواهد تا به دنبال تغییراتی اساسی در طرح و برنامه خود برای آینده باشند. با ورود ربات‌ها‌ و قطعات مبتنی بر هوش مصنوعی، بی‌تردید به نیروهایی متخصص برای تعمیر و تعیلم ربات‌ها‌ خواهند داشت. از این رو، می‌توانند آموزش‌ها‌ و دوره‌ها‌یی را برای تربیت نیروهای تعمیرکار ربات در نظر بگیرند و یا افرادی را که در این حوزه فعالیت دارند، به کار گیرند و به بدنه سازمان خود وارد کنند.