۵ شنبه بازار توسط کافه بازار برگزار میشود
عصر امروز و در سمیناری خبری که در محل شرکت کافه بازار برگزار شد، حسام آرمندهی، مدیرعامل این شرکت از برگزاری دومین همایش پنجشنبه بازار در ۸ و ۹ اردیبهشت ماه خبر داد. وی در ابتدای این مراسم گفت: ما شریک تجاری تمام کسانی هستیم که بر روی پلتفرم کافه بازار به عرضه اپلیکیشن خود میپردازند. بخشی از این دورهمی را بچههای تیم ما تشکیل خواهند داد که امیدواریم در کنار توسعه دهندگان ایرانی بتوانند به تعامل بهتری هم برسیم و با یکدیگر آشنا شویم.
همچنین ما امیدواریم در این همایش که هدف آن ارتقای تولیدات ایرانی هست، نزدیک شویم. ا نزدیک به ۱۵ هزار توسعه دهنده در کافه بازار با ما همکاری میکنند و یک برنامه ویژه و تخفیف برای کسانی که مستقیم با کافه بازار همکاری میکنند در نظر گرفتهایم.
با برداشته شدن تحریمها وقتی برای شرکتهای خارجی این فرصت فراهم میشود که در بازار ایران حضور داشته باشند، همین شرایط بایستی برای شرکتهای داخلی نیز وجود داشته باشد که در آنجا حضور داشته باشند
همایش ۸ و ۹ اردیبهشت ماه برگزار میشود و پیشبینی میکنیم که شرایط در آن زمان کمی تغییر میکند. دوست داریم که خودمان را با فضای جدید تطبیق دهیم که حاصل برداشته شدن تحریمها در ایران است و این فضا شرایط بسیار خوبی را برای مصرف کننده ایرانی ایجاد میکند. ما پیشبینی میکنیم که شرکتهای خارجی بسیار زیادی وارد ایران میشوند، چه برای محصولات خودشان و چه کسب و کارهایی که در ایران وجود دارد.
ما خیلی به باز شدن فضا خوشبین هستیم و امیدواریم با همکاری تولید کنندگان داخلی، بهترین استفاده را از آن بکنیم و در این همایش با دعوت از مهمانان خارجی و داخلی میخواهیم به این هدف نزدیک شویم.
دوست داریم که خودمان را با فضای جدید تطبیق دهیم که حاصل برداشته شدن تحریمها در ایران است و این فضا شرایط بسیار خوبی را برای مصرف کننده ایرانی ایجاد میکند.
همچنین از نسخه ۷ کافه بازار نیز رونمایی کردیم که عملا همه چیز در آن بازبینی و زیر و رو شده است. امیدواریم این نسخه به ما این امکان را بدهد که از این به بعد محصولاتمان را بر اساس خواست و نیاز کاربران و رفتار آنها تولید کنیم. در فرایندهایی مثل خرید اینترنتی ببینیم سلیقه کاربر چه چیزی بوده و چه اپلیکیشنی مورد نیاز وی است تا طراحی خودمان را انجام دهیم.
پس از آرمندهی، امیر شریفی از مدیران مارکتینگ بازار درباره نسخه جدید این اپلیکیشن گفت: ما از دیشب نسخه ۷ بازار را ریلیز کردیم که خوشبختانه تا همین الان تعداد زیادی از کاربران آن را آپدیت کردند.
دولوپرهای ما دوست دارند که بازدید بیشتری داشته باشند و ما سعی کردیم تا محتوای بیشتری را به شکل جذابتری در این نسخه نمایش دهیم. یوزر هم دوست دارد اطلاعات بیشتری از اپلیکیشن خود داشته باشد و برای همین ما سعی کردیم تا وی از طریق گامهای کمتری به چیزی که میخواهد، دسترسی پیدا کند. تستهای مختلفی هم روی کاربران انجام شد تا مطمئن شویم که این نسخه یوزر را سردرگم نمیکند.
ما یکسری لیستهای افقی ایجاد کردیم که باعث میشود کاربر محتوای بیشتری را در اختیار داشته باشد و راحتتر به آن دست پیدا کند. تعدادی طراحی جدید با سایزهای مختلف انجام دادیم که به زیبایی آن کمک کرده و دسترسی بهتری ایجاد میکند. همچنین در عید هم برنامههای ویژهای داریم که به مرور در جریان آن قرار میگیرید. علاوه بر آن ما سعی کردیم لیستهای جذابی را ایجاد کنیم.
علاوه بر این ما برای همه دستههای خودمان یک صفحه مجزا درست کردیم که جاهای تبلیغاتی خاص خودش را میتواند داشته باشد. البته بابت این تبلیغات ما پولی دریافت نمیکنیم بلکه معرفی محتواهای جذاب برای یوزرها در آن قرار میگیرد.
ما یکسری لیستهای افقی ایجاد کردیم که باعث میشود کاربر محتوای بیشتری را در اختیار داشته باشد و راحتتر به آن دست پیدا کند
ساخت و ورود به حساب کاربری نیز دارای تحول شده است. از طریق شماره تلفن میشود وارد شد، همچنین از طریق اکانت جیمیل نیز کاربر میتواند به حساب خودش ورود کند. ضمن اینکه پسورد دائمی هم بسته به درخواست کاربر حذف شده و میتوان با استفاده از پسورد یکبار مصرف جهت بالا بردن ایمنی وارد حساب کاربری شد.
الان نزدیک به ۲۸ میلیون کاربر در حال استفاده از کافه بازار هستند که رشدی نزدیک به ۱۲۰ درصد را از نظر درآمد توانستیم در رشد اپلیکیشنها داشته باشیم.
سخنران بعدی، هدیه میر مقدم، مدیر برندینگ کافه بازار بود تا درباره همایش پیشروی صحبت کند: تمرکز این رویداد حتی بیشتر از سال گذشته بر هسته جدیتر توسعهدهندگان نرمافزار موبایل در سراسر کشور است و از همین رو برای جامعه بزرگ توسعهدهندگان کافهبازار تسهیلات خاصی در زمینه ثبتنام و حضور قائل شدهایم. محور اصلی امسال بر روی ارتقای کیفیت است. در کنار آن شعار ۵ شنبه بازار روی بازدهی قرار دارد.
در دومین ۵ شنبه بازار ما از فعالان و متخصصان داخلی و خارجی دعوت میکنیم تا از دانش و تجربه جهانی استفاده کنیم. به دنبال آن هستیم که بهترینهای هر حوزه را در ۵ شنبه بازار بیاوریم. برای ما بسیار مهم است که حضور رسانهها را در کنار خودمان داشته باشیم و باقی مردم نیز بتوانند از این طریق با این پیشرفتها و دستاوردها آشنا شوند. کافه بازار به جایی رسیده است که لیدر بازار بوده و رویکردش به سمتی است که بتواند اکوسیستم بازار را تغییر داده و آن را ارتقا دهد.
الان نزدیک به ۲۸ میلیون کاربر در حال استفاده از کافه بازار هستند که رشدی نزدیک به ۱۲۰ درصد را از نظر درآمد توانستیم در رشد اپلیکیشنها داشته باشیم
پس از صحبتهای میرمقدم، نوبت به بخش پرسش و پاسخ با خبرنگاران رسید که چکیدهای از آن را در ادامه میخوانید.
ما تخفیف ۷۰ درصدی برای توسعه دهندگان بازار در نظر گرفتیم. اصلا جنبه انتفاعی در این قضیه (برگزاری همایش) نمیبینیم و فقط به دنبال این هستیم تا افرادی که دنبال این موضوع هستند، فیلتر شوند و در آن شرکت کنند. ما دوست داریم این همایش تخصصی برگزار شود و این یک فیلتر کوچک است تا جایی که امکان دارد افراد جدی در این امر وارد شوند.
ما از دو سال پیش که گوگل فعالیتش را شروع کرد (با پلی استور)، افت محسوسی را مشاهده نکردیم زیرا کاری که ما انجام میدهیم تا حد زیادی متفاوت است. عملا حوزه کاری ما تداخل نداشته و در آنجا اپلیکیشنهایی دریافت میشود که متاسفانه و یا خوشبختانه برخی از آنها را ما نمیتوانیم داشته باشیم.
سیاست ما این نیست که از محتوا و پهنای باندی که از کافه بازار تولید میشود، درآمدی داشته باشیم و تنها دوست داریم که اینترنت سرعت و کیفیت بهتری داشته باشد. هرجایی هم که بتوانیم در راستای ارزانتر و سریعتر شدن اینترنت، کمک میکنیم. عملا گامهایی در این راه برداشتیم که این پهنای باند را حتی کاهش دهیم. مثلا قابلیت دلتا بازار باعث شده که کاربر مجبور نباشد همه اپلیکیشن را برای آپدیت دانلود کند. درخصوص درآمد، بیش از ۲ برابر شده است. البته شاهد کاهش نرخ رشد بودیم که این مورد طبیعی است. برای سال آینده ما پیشبینی میکنیم که با آمدن شرکتهای خارجی این صنعت بسیار بزرگتر خواهد شد. بازی و اپلیکیشنهایی عرضه میشود که برای کاربر ما بسیار مطلوب خواهد بود و رقابت شدیدی در عرصه تولید ایجاد میکند. ما رشد بیشتری از امسال را برای درآمد تولید کنندگان پیشبینی میکنیم که البته میزان دقیق آن را نمیتوان گفت.
سیاست ما این نیست که از محتوا و پهنای باندی که از کافه بازار تولید میشود، درآمدی داشته باشیم و تنها دوست داریم که اینترنت سرعت و کیفیت بهتری داشته باشد
ما از حضور خارجیها اصلا ناراحت نمیشویم و خیلی هم به آنها خوشآمد میگوییم. در دو سال اخیر شرکت هایی در اینجا مستقر شدهاند که بیزینسهای جذابی را راهاندازی میکنند. این رقابتی شدن فضا باعث میشود تا تمام کسانی که در این سیستم هستند، رشد و تکاپویی پیدا کرده و باعث ارتقای سیستم میشود. دغدغه اصلی ما این است که برای شرکتهای ایرانی یک شرایط مساوی در مقابل خارجیها ایجاد شود که در بسیاری مواقع چنین چیزی رخ نمیدهد. اینکه تا چه حد اختیار عمل داریم، چه سختیهایی برای نظارت میکشیم و چه اتفاقاتی میافتد. کافه بازار یک حالت رسمی پیدا کرده و امروز بزرگترین اپ استور ایرانی است. این امر علاوه بر اینکه بسیار خوشحال کننده است برای ما برخی از محدودیتهایی ایجاد میکند و این محدودیت نبایستی برای ما نسبت به یک شرکت خارجی بیشتر باشد که این یک مورد بسیار ناعادلانه است. انتظار اینکه به یک شکل عادلانه و مساوی نسبت به ما و یک شرکت خارجی برخورد شود، یک انتظار معقولانه است.
دغدغه اصلی ما این است که برای شرکتهای ایرانی یک شرایط مساوی در مقابل خارجیها ایجاد شود که در بسیاری مواقع چنین چیزی رخ نمیدهد.
البته ما هم دوست داریم از این بازار محدود ایران خارج شویم. ما امسال تصمیم گرفتیم کمی بازار خودمان را گسترش دهیم و برای جذب اپلیکیشنهای بیشتری فعالیت کنیم و برای همین در کنگره موبایل بارسلونا ثبت نام کردیم که ناگهان به ما اعلام کردند پول شما را پس میدهیم و این فضا به شما داده نمیشود. وقتی تحریمها برداشته شد و سه هفته قبل از شروع کنگره به ما اعلام شد که شما میتوانید حضور داشته باشید اما متاسفانه تمام برنامههای ما متوقف شد. با برداشته شدن تحریمها وقتی برای شرکتهای خارجی این فرصت فراهم میشود که در بازار ایران حضور داشته باشند، همین شرایط بایستی برای شرکتهای داخلی نیز وجود داشته باشد که در آنجا حضور داشته باشند.
نوشته ۵ شنبه بازار توسط کافه بازار برگزار میشود اولین بار در - آیتیرسان پدیدار شد.