چرا تپسی یک تاکسی اینترنتی کامل نیست؟
تپسی به عنوان یک سرویس تاکسی اینترنتی 5 مشکل مهم و اساسی دارد که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت. با آیتیرسان همراه باشید.
شاید تا چند سال پیش آژانسهای تاکسی تلفنی و تاکسی تلفنیهای بیسیم شهری فکر نمیکردند که با روی کار آمدن چند اپلیکیشن تاکسی اینترنتی کسب و کارشان در یک چشم به هم زدن از بین برود. ایده تاکسی اینترنتی در ایران با نمونه برداری از مدلهای جهانی مانند اوبر، به نسخه موفق از تبدیل یک کسب و کار سنتی به یک بیزینس مدرن تبدیل شدهاند. ایدهای که با استقبال چشمگیر مردم به ویژه در شهرهای بزرگ مانند تهران همراه شد و حالا به یک کسب و کار میلیاردی تبدیل شده است.
در ایران اسنپ و تپسی دو شرکت برجسته در حوزه تاکسی اینترنتی هستند، هرچند که اختلاف کیفیت خدمات در این دو شرکت غیرقابل چشمپوشی است اما هر دو سرویس کاربران زیادی دارند و تلاش میکنند با تبلیغات گسترده رانندگان و مسافران بیشتری را به استفاده از اپلیکیشن خود دعوت کنند.
در این مطلب تمرکز ما بر روی سطح و کیفیت خدمات ارائه شده از طرف اپلیکیشن تپسی است، این سرویس از سال 95 فعال شده اما با توجه به قدمت 4 ساله آن تاکنون رشد خاصی در ارائه خدمات نداشته و به طور کامل تحت تاثیر قدرت سرویس تاکسی اینترنتی رقیب خود قرار گرفته است. مشکلات تاکسی اینترنتی تپسی تا حدود زیادی به تفکر تیم توسعه دهنده آن باز میگردد، خط مشی و اهداف اشتباه در کنار تلاش بیفایده برای رهایی از سایه قدرت دیگر اپلیکیشنهای تاکسی اینترنتی موجب شده تا تپسی به جای پیشرفت تنها درجا بزند و حتی کاربران قدیمی خود را نیز از دست بدهد.
ایرادات متعددی که در تجربه شخصی از این سرویس داشتم و نظرات منفی فراوانی که در فضای مجازی در مورد تپسی دیده میشود، ما را مجاب کرد تا در این مقاله با برشمردن اصلیترین مشکلات این اپلیکیشن، شما را از نقاط ضعفش باخبر سازیم.
نکته: این مقاله صرفا برای اشاره به نقاط ضعف سرویس تپسی تهیه و تولید شده است و قرار نیست به بررسی کلی آن بپردازیم؛ تنها میخواهیم به مواردی اشاره کنیم که نیاز به توجه بیشتری از سوی سازنده دارند.
سفیر دیدی..ندیدی..!!
از همان ابتدا که تپسی را نصب میکنید و میخواهید از سرویس آن استفاده کنید، با یک مشکل بزرگ مواجه خواهید شد (شهر بررسی ما تهران است). تعداد رانندگان تپسی که این شرکت به آنها لقب سفیر را داده بسیار کم است، به همین دلیل در بسیاری از مناطق اصلا سفیری حضور ندارد تا بخواهد درخواست شما را تائید کند. در واقع تپسی در ارایه ابتداییترین خدمت خود نیز سربلند بیرون نمیآید، حال فکر کنید دیگر سرویسهای این اپلیکیشن چه وضعی دارند. شما برای گرفتن تپسی باید زمان زیادی را منتظر بمانید تا یک سفیر در منطقهتان پیدا شود، تازه در این حالت باید دید سفیر اصلا سفر شما را تائید میکند یا خیر. البته این اتفاق کاملا طبیعی است، زمانی که کاربران یک سرویس تاکسی اینترنتی کم باشد، دلیلی ندارد یک راننده بخواهد در آن سرویس فعالیت کند!
حتی در مناطق شلوغ و پرتردد مانند فرودگاه و راهآهن تهران نیز تعداد سفیران تپسی بسیار کم هستند و احتمال این که دقایق زیادی برای تائید یک سفیر معطل بمانید، زیاد است، در تصویر بالا تعداد سفیران تپسی در چند منطقه در کنار تعداد رانندگان دیگر سرویس تاکسی اینترنتی را خواهید دید. تفاوت آشکار و بسیار زیاد سفیران تپسی نسبت به سرویس رقیبش، بزرگترین نقطه ضعف و مهمترین دلیل برای عقب ماندن تپسی از رقیب قدیمی خود است.
سفیران کمتر، پول بیشتر
ایراد بزرگ دیگری که در استفاده از تپسی متوجه آن خواهید شد، هزینه بیشتر آن نسبت به رقباست. تپسی را میتوان گرانترین تاکسی اینترنتی در ایران نامید، قیمت بسیاری از مسیرهای انتخابی در تپسی بیشتر از دیگر اپلیکیشنهای رقیب است. به عنوان مثال به تصاویر زیر توجه کنید، در این تصاویر مشخص است که در یک مسیر برابر، قیمت پیشنهادی تپسی بیشتر از دیگر اپلیکیشنهای تاکسی اینترنتی است.
با هر منطقی حساب کنید، تپسی برای جذب مسافران بیشتر باید قیمتی ارزانتر از رقبای خود ارائه دهد اما اینگونه نیست، قیمتهای تپسی در بیشتر موارد بالاتر از دیگر تاکسیهای اینترنتی هستند، با توجه به قیمت بالا و تعداد کم رانندگان این اپلیکیشن، گاهی اوقات به جای گرفتن تاکسی اینترنتی با این سرویس، اگر کنار خیابان بایستید و یک دربستی بگیرید، زودتر و ارزانتر به مقصد خود میرسید!
نقشهای که اختصاصی نیست!
تپسی دارای نقشه اختصاصی برای اپلیکیشن خود نیست و از گوگل مپ استفاده میکند. البته شاید این مورد چندان مهم بهنظر نرسد اما اگر کاربران در اتصال با اینترنت جهانی دچار مشکل شوند (امری که در کشور ما سابقه دارد)، استفاده از آن تقریبا غیرممکن خواهد شد!
در واقع وابستگی این اپلیکیشن به گوگل مپ، یک ضعف محسوب میشود که در بلند مدت سبب بروز مشکلاتی برای کاربران ایرانی خواهد شد. از طرف دیگر و طبق گفته بسیاری از رانندههای تپسی، یافتن مسافر گزینه دشواری در تپسی است چرا که آدرس بهصورت کلی بیان شده و اگر مسافر مبدا را دقیق نزده باشد، راننده قادر به یافتن وی نخواهد شد که همین امر نیز موجب اتلاف وقت زیادی میشود.
تپسی تنها در چند شهر بزرگ فعال است
یکی دیگر از ایرادات بزرگ و غیرقابل چشمپوشی تپسی، تعداد کم شهرهای تحت پوشش این سرویس است، فرض کنید شما از تهران به سمنان، قزوین، کیش یا اردبیل رفتهاید، در شهر مقصد نمیتوانید از تپسی استفاده کنید، حتما باید یک اپلیکیشن دیگر نصب کنید تا بتوانید در شهرهای دیگر از تاکسیهای اینترنتی بهره ببرید.
همچنین میلیونها نفر از ساکنین شهرهای مختلف ایران نمیتوانند از این سرویس در شهر خود استنفاده کنند. این یک بیعدالتی و ایجاد تفاوت میان مردم شهرهای مختلف است. در شهرهایی که تپسی در آنها سرویس ارایه نمیدهد اگر از این اپلیکیشن استفاده کنید با پیام عدم اتصال به اینترنت، عدم اتصال به سرور یا عدم پشتیبانی در شهر مورد نظر مواجه میشوید. تپسی در شهرهایی مانند تهران، کرج، تبریز، اصفهان، مشهد و همچنین چندین شهر شمالی مانند ساری، رشت، بابل و… فعال است اما در اکثر شهرهای کشور سرویس ارائه نمیدهد.
سرویسهای بدون مصرف تپسی
تپسی در اپلیکیشن خود چندین سرویس متفاوت قرار داده تا تنوع خدماتش را به اصطلاح افزایش دهد، تبلیغات زیادی نیز برای این سرویسها انجام شده اما در واقعیت کارایی خاصی ندارند. در کنار سرویس تپسی کلاسیک که با آن میتوانید تاکسی بگیرید، سرویسهای دیگر تپسی شامل سرویس “پلاس” برای سفارش سفیرانی با بالاترین امتیاز و خودروهایی با مدل بهتر، سرویس “تاکسی” برای سفارش خودروهای تاکسی شهری، “پیک” برای ارسال بسته، “همیار” برای سفارش خرید اجناس مختلف توسط سفیران تپسی و سرویس “لاین” برای هم مسیر شدن با دیگر کاربران تپسی در یک مسیر و تقسیم هزینه میشود.
واقعیت آن است که خود سرویس تپسی کلاسیک به خوبی کار نمیکند و در بسیاری اوقات سفیری برای تائید مسیر شما پیدا نمیشود، چه برسد به دیگر سرویسهای این اپلیکیشن، برای استفاده از هر کدام از این سرویسها باید دقایق زیادی منتظر بمانید تا یک سفیر به دنبالتان بیاید، سرویس تپسی لاین هم که در حال حاضر به طور کل غیرفعال است و کارایی ندارد.
نکته مهم دیگر نبود سرویس موتور برای رساندن مسافر یا پیک است، در ساعات شلوغ شهرهای بزرگ مانند تهران به ویژه زمانی که عجله هم داشته باشید، گرفتن موتور برای رسیدن به مقصد یک راه حل بسیار جذاب است، اما تپسی سرویس موتور ندارد و این یک نقطه ضعف بزرگ محسوب میشود. پیک موتوری هم یک سرویس پرطرفدار است که در تپسی دیده نمیشود، رساندن بستههای کوچک با موتور، به صرفه جویی در هزینه و زمان کمک زیادی میکند، اما در این اپلیکیشن شما تنها میتوانید برای ارسال بسته، خودرو درخواست دهید. برای گرفتن پیک از تپسی باید زمان زیادی را منتظر بمانید، همچنین از لحاظ قیمتی نیز درخواست پیک با تپسی به صرفه نیست، نبود پیک موتوری موجب شده تا سرعت رسیدن بسته شما کند شود و از طرفی بسیاری از دارندگان موتور سیکلت به استفاده از اپلیکشن رقیب تپسی روی بیاورند.
همچنین این شرکت در ماههای ابتدایی سال خبر از راهاندازی سرویس جدیدی به نام تپسی سپید داد، در این سرویس خودروهایی با ضدعفونی کامل و جدا کننده تاکسی و مسافر به دنبال شما میآمدند، البته در حال حاضر نمیدانیم این سرویس چه وضعیتی دارد زیرا به طور کامل در اپلیکیشن تپسی، سرویسی به نام سپید وجود ندارد، احتمالا این سرویس به دلیل استقبال کم کاربران، حذف شده است.
نوشته چرا تپسی یک تاکسی اینترنتی کامل نیست؟ اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.