افزایش سهم تولید ناخالص داخلی کشور با ورود صنایع به زیستبوم استارتاپی
شرکتهای بزرگ ایرانی با ایجاد مراکز شتابدهی به زیستبوم استارتاپی وارد شوند و عقبماندگیها را جبران نمایند.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر ناظمی، معاون وزیر و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در پنجمین کنفرانس بینالمللی مدیریت صنعتی با محوریت قراردادن موضوع نوسازی صنعت در پرتو تحولات نوظهور در مرکز همایشهای مدیریت صنعتی، با سرلوحه قراردادن «به تغییر باید سلام داد!» بیان داشت، سیاستگذاران حوزه صنعت میبایست شرکتهای بزرگ را برای ورود به زیستبوم استارتاپی تشویق نمایند و ایجاد مراکز شتابدهی استارتاپی، راهکار اساسی جبران عقبماندگیهای موجود است.
وی با اشاره به این مهم که صنعت در آینده نمیتواند به دور از فناوری اطلاعات به کار خود ادامه دهد به رشد انفجاری داده در طول سالهای 2005 تا 2020 اشاره کرد و افزود، در اقتصاد دیجیتال سه لایه وجود دارد که عبارتند از هسته مرکزی که متشکل از فناوری اطلاعات است که به طور تقریبی 3 تا 5 درصد از تولید ناخالص داخلی ((GDP در کشورهای مختلف را به خود اختصاص میدهند. در لایه دوم، فناوری اطلاعات باعث تغییر مدل کسب و کارها شده است و حدود 15 درصد از GDP کشورها را شامل میشود. لایه سوم، تعریف گسترده از اقتصاد دیجیتال است که شامل شرکتهایی است که از فناوری اطلاعات با هدف افزایش ارزش افزوده استفاده میکنند و نزدیک به 30 درصد GDP را به خود اختصاص میدهند. بنابراین میتوان گفت، اقتصاد دیجیتال به دنبال ایجاد کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات است که بهرهوری و کارآمدی بالاتری داشته باشند. در همین راستا، صنعت چهار(industry 4) در لایه سوم اقتصاد دیجیتال قرار دارد تا صنایع به ویژه از نوع سنتی و قدیمی بتوانند از ظرفیتهایی که این صنعت در اختیار آنها قرار میدهد برای رسیدن به بهرهوری بیشتری استفاده کنند.
ناظمی با اشاره به این مهم که سهم اقتصاد دیجیتال به مراتب بیشتر از سهم فناوری اطلاعات در تولیدناخاص داخلی کشورهاست، تصریح داشت، چالش اصلی کشور ایران در حوزه اقتصاد دیجیتال به ترتیب ابتدا در لایه سوم، سپس لایه دوم و در وهله آخر در هسته مرکزی قرار دارد. به عبارت دیگر، ایران در شاخصهای مرتبط با شبکه، سطح پوشش و دسترسی دارای رتبههای به نسبت مطلوبی است، اما در چگونگی به کارگیری شبکه در شکلگیری کسب و کارهای جدید و زیست بوم استارتاپی، سهم اقتصاد دیجیتال کشور، کاهش مییابد.
معاون وزیر ارتباطات، ضمن تبیین جزییات طرح آیندهنگاری سازمان فناوری اطلاعات ایران به روش دلفی، گفت: مداخله دولتها در این حوزه به دو بخش توسعه فناوری و سیاستهای طرف عرضه و مداخله دولت در طرف تقاضا تقسیم میشود. تحلیل پاسخهای دریافتی در طرح آیندهنگاری نشان داد، اعتقاد خبرگان بیشتر مبنی بر مداخله دولت در زمینه توسعه فناوری است که به ترتیب مشتمل بر توسعه بخش پژوهش و دانشگاه با حوزه صنعت، توسعه زیرساختهای تحقیق و توسعه، وضعیت به روزرسانی قوانین و مقررات، کاهش مقررات و ارتقای شیوههای تامین مالی تحقیق و توسعه است. در این میان، شیوه مداخه دولت در بازار نیز به صورت کمک به توسعه شرکتهای کوچک و متوسط و همچنین ارتقای محیط کسب و کار مورد توجه قرار گرفت. در این میان سه حوزه فعالیت رایانش ابری، کلان داده و اینترنت اشیا از وضعیت بهتری برخوردارند و نیاز به مداخله دولت ندارند و بخش خصوصی در آن به فعالیت میپردازند. اما امنیت سایبری، نیازمند مداخله دولت در به کارگیری و توسعه فناوری است. البته از حوزه رباتیک نیز نباید غافل شد که در کشور ایران، بنا به دلایلی ولو ساختاری، از فرصت رشد کمتری برخوردار بوده است.
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، ضمن بررسی تاثیرات مثبت پاندمی کرونا بر حوزه خرده فروشی و در مقابل آن کاهش شدید رشد پلتفرمهایی مانند گردشگری و فروش بلیت، به جمعبندی موضوعات مطروحه در این سخنرانی پرداخت و گفت: صنعت چهار در ایران در وضعیت کنونی از جذابیت و توانمندی پایینی برخوردار است. لذا به نظر میرسد، عدم رشد صنعت چهار در کشور از طریق منبع محور بودن صنعت نشان داده شده است. به طوری که صنایع ما، به دلیل منبع محور بودن دارای تمایل کمتری جهت استفاده از فناوری اطلاعات هستند و از توانمندی کافی برخوردار نیستند. بنابراین راه حلی که برای سیاستگذاران حوزه صنعت کشور وجود دارد، این است که شرکتهای بزرگ را به منظور ورود به حوزه تحقیق و توسعه زیستبوم استارتاپی تشویق نمایند و جبران عقبماندگی در این زمینه از طریق ایجاد مراکز شتابدهی به رشد استارتاپها امکان پذیر است.