مدیریت بر محتوای فضای مجازی به ۲۷ دستگاه سپرده شده نه فقط صدا و سیما

 
در حالی که کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مصوب کرد تا مدیریت و نظارت برمحتوای فضای مجازی به سازمان صدا و سیما سپرده شود، سخنگوی کمیسیون تلفیق اعلام کرد که براساس جدول تعیین شده در بودجه ۱۴۰۰ مدیریت و نظارت بر محتوای فضای مجازی تنها به صدا و سیما سپرده نشده و ۲۷ دستگاه دیگر متولی این موضوع هستند.
 
 اواخر دی ماه کمیسیون تلفیق در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۰ تصویب کرد تا مدیریت و نظارت برمحتوای فضای مجازی به سازمان صدا و سیما سپرده شود. در این مورد نیز ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تولید محتوا در فضای مجازی به نهادهای متولی تخصیص دادند.
 
حال رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس در گفت و گو با پیوست با بیان اینکه برای مدیریت و نظارت بر محتوای فضای مجازی رسانه‌ها تنها به صدا و سیما توجه کردند در صورتی که ۲۷ دستگاه متولی این موضوع هستند، گفت: «براساس جدول تعیین شده در بودجه ۲۷ دستگاه متولی محتوای فرهنگی و فضای مجازی هستند مانند اینکه چند دستگاه زیرمجموعه وزارت ارشاد در این جدول به عنوان متولی محتوا شناخته شدند. یکی از این ۲۷ دستگاه صدا وسیما است. چون صدا و سیما رسانه ملی است، رسانه‌ها بیشتر به این بخش توجه کردند.»
 
او ادامه داد: «بودجه ۲ هزار میلیارد تومانی هم به این ۲۷ دستگاه اختصاص می‌یابد. با اینکه پیشتر هم وزارت ارشاد و بسیاری از دستگاه‌ها به این بخش رسیدگی می کردند و بودجه‌ای هم تعیین شده بود؛ اما ما در کمیسیون تلفیق خودمان این بودجه را برای تولید محتوا در حوزه فرهنگ اضافه کردیم.»
 
زارع درمورد چرایی اختصاص بودجه جداگانه به این بخش اضافه کرد: «بحث فرهنگ و تولید محتوا در این زمینه توسط مقام معظم رهبری تاکید شده بود و در بودجه‌های سال‌های پیش نیز این بخش مغفول مانده بود. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا در بودجه ۱۴۰۰ به بخش فرهنگ به خوبی بپردازیم.»
 
این مصوبه پیش از این هم با واکنش های گسترده‌ای روبه‌رو شده بود. محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در واکنش به این مصوبه اعلام کرده بود که فضای مجازی تولید محتوا باید مردمی باشد نه سازمانی! از تولیدات مردمی حمایت کنیم نه تولیدات صداوسیمایی برای مردم.