اولین سبد محصولات خانواده تبیان با هدف آگاهسازی و توانمندسازی خانوادهها رونمایی شد
ساعاتی پیش طی مراسمی با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی و دکتر خجسته، مدیرعامل موسسه تبیان از اولین سبد محصولات خانواده تبیان رونمایی شد.
در این مراسم ۶ محصول خانواده تبیان شامل پلتفرم ازدواج و همسان گزینی «همدم»، پلتفرم مشاوره «پرسان»، پلتفرم مدرسه مجازی «میم»، رسانه مجازی «مجازیست»، اپلیکیشن مدیریت اقتصاد خانواده «جیب» و پلتفرم ارزیابی محتوای «کدومو» معرفی شدند. اولین سبد خانواده تبیان با هدف افزایش آگاهی و توانمندسازی خانوادهها از طریق فضای مجازی ایجاد شده و بیش از یک سال است که در فرایند شتابدهی خانه نوآوری تبیان قرار دارد.
سبد محصولات خانواده تبیان
پلتفرم همدم، یک سامانه جامع برای مشاوره و همسان گزینی در حوزه تشکیل و تحکیم خانواده است که به صورت اپلیکیشن موبایل عرضه میشود. در این سامانه با وجود مطالب آموزشی و آزمونهای آنلاین به ارتقای علمی جوانان در حوزه تشکیل خانواده و ازدواج پرداخته میشود، همچنین دستیار هوشمند همدمیاب با استفاده از هوش مصنوعی به جوانان مجرد در یافتن زوج مناسب کمک میکند.
پلتفرم کدومو یک سامانه جامع در جهت ارزیابی و بررسی محتوای مناسب برای کودکان و نوجوانان است که با تولید محتوا و برگزاری دورههای آموزشی به افزایش سطح علمی خانوادهها در جهت انتخاب محتوای درست برای کودکان و نوجوانان کمک میکند، در این پلتفرم همچنین محتوای مناسب شامل انیمیشن، فیلم و… ویژه کودکان ارائه میشود و والدین امکان پرسش و پاسخ برای گزینش محتوای مناسب برای فرزندان خود را نیز دارند.
پرسان، بستری برای اشتراک تجربیات در مورد چالشهای زندگی است که در آن کاربران میتوانند سوالات خود در خصوص چالشهای مختلف زندگی و خانواده را با دیگران به اشتراک بگذارند تا کاربران با تجربه و کارشناسان که تجربه مواجهه با آن چالش را دارند، بتوانند راه حل مناسب ارائه دهند.
دیگر سرویس اولین سبد خانواده تبیان، پلتفرم میم است که در واقع یک کارگاه یا مدرسه آنلاین در حوره تربیتی و خانواده محسوب میشود، در این مدرسه مجازی، آموزش به صورت مشارکتی اتفاق میافتد و با اشتراک نظرات و تجربه کردن مفاهیم لازم میتوانید تربیت کودک و نوجوان خود را به روش منحصر به خودتان بیاموزید. پلتفرم میم شامل سامانه ارزیابی با معتبرترین آزمونهای روانشناسی به همراه معرفی کتاب، دوره و محتوای مفید، کلاس آنلاین به شیوه مشارکتی، یادگیری مشارکتی، دورههای آموزشی در خصوص ایدههای تربیتی و تولید محتوای اختصاصی میشود.
اپلیکیشن جیب یک کیف پول و دستیار اقتصادی هوشمند است که در نواسانهای اقتصادی و چالشهای پیش رو برای سرپرستان خانواده، به آنها کمک میکند. این اپلیکیشن با استفاده از هوش مصنوعی، نقل و انتقالات، درآمدها، خرجها و رفتار اقتصادی شما را ساماندهی و بهینه میکند. این اپلیکیشن سرویسهای کیف پول، بهینه ساز، بودجه ریز، حسابدار شخصی و گزارش تفصیلی از وضعیت مالی را ارائه میدهد.
پلتفرم مجازیست، یک شبکه جامع و یک رسانه مجازی است، در این رسانه آخرین وقایع، اخبار و اطلاعات مرتبط با فضای مجازی را برای فعالان این حوزه به صورت محتوای دیجیتال به روشهای مختلف مانند خبر، تحلیل، آموزش و … ارائه میدهد.
در این مراسم آقای دکتر ستاری از لوگوی جدید تبیان رونمایی کردند، در ادامه معاون علمی و فناوری رییس جمهور به همراه رییس سازمان تبلیغات اسلامی به بازدید از پلتفرمهای سبد خانواده تبیان پرداختند و با سرویسهای ارائه شده در این سبد آشنا شدند.
تبیان میتواند 20 میلیون مخاطب ایرانی داشه باشد
دکتر خجسته، مدیرعامل موسسه تبیان در این مراسم اعلام کرد: در حال حاضر شاهد گسترش روز به روز فناوری هستیم که زندگی انسان را احاطه کرده است، موسسه تبیان در تلاش است تا با ایجاد صنایع نرم و ترکیبی از علوم انسانی و نگاه مهندسی، آسیبهای مرتبط به این فناوریها در زندگی ایرانی-اسلامی را کاهش دهد. موسسه تبیان با ارائه سرویس محتوا و زیرساختهای این حوزه در تلاش است تا اکوسیسم کاملی برای زندگی مجازی ایجاد کند. تبیان میتواند تا 20 میلیون مخاطب ایرانی داشته باشد.
خجسته ادامه داد: در آینده پلتفرمی زندگی ایرانی تبیان توسعه پیدا خواهد کرد، این پلتفرم با شعار “به تبیان آینده خوش آمدید” سرلوحه ارائه خدمات این مجموعه است.
سورنا ستاری در ادامه مراسم رونمایی از سبد محصولات خانواده تبیان با تشکر از سازمان تبلیغات اسلامی و تمامی افرادی که به توسعه نگاه جدید در حوزه آموزش و تعلیم اجتماعی در فضای مجازی کمک میکنند، اعلام کرد: بودجه کشور سه پایه دارد، آموزش، بهداشت و دفاع، هزینه زیادی در حوزه آموزش صرف میشود اما تاثیر آن در زندگی مردم قابل مشاهده نیست، زمانی که هزینه زیادی صرف آموزش میشود نشانه اول آن در اقتصاد است، باید در مدت 5 تا 10 سال وضعیت اقتصاد مردم بهبود پیدا کند، حتی در حوزههای مربوط به علوم انسانی که باید دید عمیقتری به آن شود، مقالههای ما در حوزههای مهندسی اکثرا در میان 10 مقاله برتر دنیا است اما زمانی که به علوم انسانی یا مباحث روانشناسی میشود رتبههای ما به 40 و 50 در جهان میرسد. موضوع مهم نگاه به حوزه علوم انسانی است، به شخصه هر موقع مشکلی در حوزه علوم انسانی داشتم به من کتابخانه نشان دادند، نمیگویم که کتابخانه بد است اما نمیتوانیم به همه بگوییم که بروید کتاب بخوانید.
زبان فارسی نهمین زبان اینترنت است
معاون علمی و فناوری رییس جمهور ادامه داد: با وجود آنکه فارسی زبانها نسبت به بسیاری از زبانهای دیگر جمعیت کمتری دارند اما زبان فارسی در حال حاضر نهمین زبان در اینترنت است، به عنوان مثال پیچهای زبان فارسی چندین برابر زبان عربی است در حالی که از نظر تعداد جمعیت فارسی زبانها بسیار کمتر از عربزبانها هستند. این قدرت کشور ما است، این که سایتهایی داشته باشیم با زبان فارسی که جزو 100 سایت پربازدید دنیا هستند نشان دهنده قدرت ما است. این نفوذ قدرت فرهنی ما را نشان میدهد و اگر این قدرت به محصولات تجاری مانند گیم، انیمیشن، فیلم تبدیل شود و ما بتوانیم تحت پلتفرمهای مناسبی اینها را توسعه دهیم قطعا اتفاقات خوبی در آینده رخ خواهند داد.
ستاری به اشاره به ظرفیت گسترده ایران در حوزه علوم انسانی تاکید کرد: ما دنیایی از کار پیش روی خود داریم، هر موقع بحثی در حوزه فناوری رخ میدهد دری باز میشود با بینهایت کار عقب مانده که باید انجام دهیم، از طرفی ما یک نیروی انسانی گسترده داریم و حال چگونه باید اینها را به هم متصل کنیم، این موضوع همان اتفاقی است که ما باید تلاش کنیم تا به سمتش حرکت کنیم.
نوآوری در کشور به صورت سیستماتیک سرکوب میشود
وی ادامه داد: من همواره گفتم که یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که نوآوری را در کشور سرکوب میکنیم، ما با نوآوی به صورت ساختاری میجنگیم، یک سیستم دولتی داریم با تعداد کارمند زیاد، با قوانین متعدد و متناقص که موجب میشود هر نوع نوآوی در نطفه خفه شود. ماباید پشت جوانان باشیم تا در این مبارزه اقتصاد نفتی باشیم. اصلاح این مشکلات تنها در صورتی ممکن است ما پشت این جوانان باشیم، جوانان و نیروهای نخبه خود این فضا را اصلاح میکنند، باید از نیروی جوان حمایت کرد تا بداند که ما به دنبال تعطیل کردن آنها نیستیم، باید پشتیبان آنها باشیم و از این همه جوان پای کار و نوآور استفاده کنیم تا بتوانند کسب و کارها و اشتغال مناسب ایجاد کنند.
در پایان مراسم تفاهم نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با سازمان تبلیغات اسلامی امضا شد.
نوشته اولین سبد محصولات خانواده تبیان با هدف آگاهسازی و توانمندسازی خانوادهها رونمایی شد اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.