شهر در دست فروشگاه های اینترنتی؛ رقابت تبلیغاتی دیجی کالا، بایا، کالاتیک، علیبابا
تبلیغات بیلبوردی فرآیند استفاده از تبلیغات چاپی در مقیاس وسیع، برای بازاریابی یک شرکت، برند، محصول، خدمات یا کمپین است. بیلبوردها معمولاً در مناطق پرتردد مانند بزرگراهها و شهرها قرار میگیرند، بنابراین بیشترین تعداد بازدید را توسط رانندگان و عابران پیاده دارند. تبلیغات بیلبوردی برای ایجاد آگاهی از نام تجاری و معرفی کسبوکار شما برای هرچه بیشتر جذب کردن مخاطبین موثر است.
به دلیل بازدهی موثر این تبلیغات شرکتها و برندهای زیادی سعی در بهرهوری هرچه بیشتر از این نوع تبلیغات داشته باشند. در ادامه چند مورد از کمپینهای تبلیغاتی در سطح شهر تهران که توسط دیجیکالا، بایا،کالاتیک و علیبابا اجرا شده است را بررسی میکنیم.
دیجیکالا ؛ رکوردی جدید در کمپینهای تبلیغاتی محیطی
دیجیکالا به عنوان بزرگترین فروشگاه خرده فروشی آنلاین ایرانی درراستای دیده شدن و بهبود افزایش گاهی برند از محصولات با کیفیت ایرانی، در دی ماه ۹۹ اقدام به برگزاری کمپینهای محیطی هم زمان در سطح شهر کرده است.
ما همواره تبلیغات دیجیکالا را در سر تا سر شهر بر روی بیلبوردها، مترو، داخل فروشگاهها و.. مشاهده کردهایم اما درکمپین اخیر دیجیکالا حضور برندهای نام آشنا مانند: پرسیل، ایکسویژن، تاژ و… درکنار برندهایی با معروفیت کمتر مانند: بنمانو، رابسین و…. نوید از حمایت دیجیکالا از برندهای ایرانی را میدهد. این شرکت با همکاری بیش از ۲۴ برند ایرانی و استفاده بیش از ۱۶۰ بیلبورد، استرابورد، CLB و عرشه پل به صورت ثابت، توانسته رکوردی جدید در بخش تبلیغات محیطی برجای گذارد.
بایا؛ استفاده از «سیامک انصاری» چهره آشنا در تبلیغات
بایا به عنوان سامانه معرفی کالا و خدمات، فضایی برای خرید و فروش و همچنین تعامل تامینکنندگان و مصرفکنندگان فراهم آورده است و هدف آن، ایجاد محیطی مناسب برای دسترسی مصرف کنندگان به کالا و خدمات با کیفت و قیمت مناسب است .
این برند با تبلیغات گسترده در ۹ شبکه تلوزیونی و با حضور بازیگر مطرح و طنزپرداز «سیامک انصاری» و جمله معروف «سلام، من سیامک انصاری هستم» خود را به مخاطبین معرفی کرد. این تبلیغات با تکرار بالا در شبکههای تلوزیونی پخش میشد باعث سر زبان افتادن هر چه بیشتر بایا شد.
میزان حجم و هزینه بالای تبلیغات بایا برکسی پوشیده نیست. اما این برند نوپا علاوه بر تبلیغات گسترده تلوزیونی که دارد، از تبلیغات محیطی در سطح شهر نیز چشم پوشی نکرده است. نکات مثبت تبلیغات توسط این شرکت حضور در پر رفت و آمدترین اتوبانهای شهر و استفاده از چهره بازیگر مردمی و محبوب،«سیامک انصاری» به عنوان سفیر برند بر روی بیلبورهای خود است.
کالاتیک؛ شروعی جدید در تبلیغات
کالاتیک توانسته به عنوان یکی از فروشگاههای اینترنتی در حوزه فروش گوشیهای تلفن همراه، تبلتها،گجتها، لوازم جانبی و… به صورت تخصصی نظر مخاطبان را به خود جلب کند. قیمتگذاری این مجموعه و خدمات پس از فروش مطلوبی که ارائه میدهد باعث شده است،کاربران دید مثبتی به این فروشگاه اینترنتی داشته باشند.
در کمپین اخیر کالاتیک که با حضوری متفاوت و گستردهای که در رسانههای آنلاین و آفلاین به صورت تبلیغات کلیکی و بنر در سایتهای معتبر و پر مخاطب و همچنین بیلبوردهای سطح شهر صورت گرفت، نشان از تلاش این مجموعه برای جذب بیشتر مخاطبین بوده است. انتخاب مناسب بیلبوردها تبلیغاتی در بهترین نقاط تهران و شعار جذاب «یک کلیک با ارزش» باعث جذابیت و دیده شدن هر چه بیشتر این فروشگاه اینترنتی نوظهور شده است.
علیبابا؛ نامی آشنا در تبلیغات محیطی
علیبابا بزرگترین و معتبرترین سایت خرید اینترنتی بلیط هواپیما ، قطار و اتوبوس در کشور است، که توانسته با ارائه خدمات مناسب رضایت مشتریان را تا حد مطلوبی به دست آورد. این شرکت در جدیدترین کمپین خود سعی داشته خود را به عنوان رهبر بازار فروش بلیط سفر با شعار «رتبه یک» معرفی کند.
کمپین تبلیغاتی محیطی علیبابا در دو فاز به اجرا در آمد، که در فاز اول تمرکز در راستای شخصیتدهی به کاراکتر علی بابا شکل گرفت. این کمپین در ادامه و در فاز دوم تمرکز خود را بر روی معرفی محصولات شامل، بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس،که متناسب با محل و مخاطبان دستهبندی شده و… بود شروع شد.
این دستبندی که به صورت کاملا هوشمندانه انتخاب شده بود باعث اضافه شدن روزانه بیش از ٣ هزار مشتری جدید به علیبابا شد. به عنوان مثال، مخاطبان بیلبوردهای فرودگاهی علی بابا، علاوه بر بلیط هواپیما با خدماتی چون امکان رزرو هتل خارجی و مخاطبان تبلیغات شهری نسبت به محصولات اصلی علی بابا شامل، بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس آگاه میشودند.
تبلیغات محیطی یکی از زیر مجموعه روش بازاریابی برای افزایش آگاهی برند و تقویت شهرت برند، روشی متداول در سطح جهان است. از طرفی باعث تاثیرگذاری هرچه بیشتر بر بخشهای مختلف بازاریابی و بازگشت سرمایه است. برای ایجاد یک بیلبورد تأثیرگذار و به یاد ماندنی برای نام تجاری خود، نکات مربوط به طراحی و شعار،محل مناسب و… را حتما رعایت کنید. قرار گرفتن در معرض انبوه تبلیغات محیطی از بیلبوردهای گرانقیمت گرفته تا استندهای تبلیغاتی باعث در ذهن ماندن مخاطبین آن برند با تمامی نقاط قوت و ضعف میشود.
نوشته شهر در دست فروشگاه های اینترنتی؛ رقابت تبلیغاتی دیجی کالا، بایا، کالاتیک، علیبابا اولین بار در گويا آی تی پدیدار شد.