با تصویب مجلس، اینفلوئنسرهای فضای مجازی مکلف به پرداخت مالیات می‌شوند

با تصویب مجلس از این پس اینفلوئنسرهایی که بیش از 500 هزار دنبال کننده دارند، مکلف به پرداخت مالیات می‌شوند. روز سه‌شنبه اخبار جنجالی از مجلس و کمیسیون تلفیق بودجه منتشر شد، یکی از جدیدترین مصوبه‌های مجلس در همین کمیسیون، به دریافت مالیات از اینفلوئنسرهای رسانه‌های کاربرمحور اشاره دارد، به این ترتیب اینفلوئنسرهایی که در رسانه‌های اجتماعی بیش از 500 هزار دنبال کننده دارند، مشمول پرداخت مالیات از محل درآمد تبلیغاتی می‌شوند.

از این پس سازمان امور مالیاتی موظف است ظرف دو ماه پس از اجرایی شدن این بند، دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای اینفلوئنسر‌های حرفه‌ای شبکه‌های اجتماعی را تنظیم و به تائید وزیر اقتصاد دربیاورد. همچنین سازمان امور دارایی باید لیست خوداظهاری این دسته از کاربران را در سایت سازمان منتشر کند.

محمد حسین حسین زاده بحرینی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس یازدهم به عنوان پیشنهاد دهنده این بند اعلام کرد: فضای مجازی ظرفیت خوبی ایجاد کرده تا تعداد زیادی از کسب و کارها بتوانند در این فضا رشد کنند، اما کاربران زیادی که با نام اینفلوئنسرها شناخته می‌شوند نیز در شبکه‌های مجازی کاربرمحور فعال هستند و درآمد خوبی از بخش تبلیغات به دست می‌آورند.

نماینده مردم مشهد در مجلس ادامه داد: تبلیغات در رسانه‌هایی که کاربرمحور است ارزش دارد، به همین دلیل مخاطبینی که چند صد دنبال کننده دارند، با قیمت‌های بسیار زیاد تبلیغات انجام می‌دهند و صاحبان آن درآمدهای نجومی دارند. این پیشنهاد با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس تنظیم شد و انتظار می‌رود نمایندگان آن را مورد توجه قرار دهند.

حسین زاده بحرینی در مورد اینفلوئنسرهای مشمول این طرح اعلام کرد: منظور از رسانه‌های کاربر محور صفحات اینستاگرام، کانال‌های تلگرام و امثالهم است که اگر بیش از 500 هزار مخاطب داشته باشند مشمول پرداخت مالیات خواهند شد.

به این ترتیب پس از تصویب قانون ممنوعیت انتشار مطلب کذب و غیرواقع برای صفحات و کانال‌های فضای مجازی با بیش از 5 هزار کاربر، مالیات بر صفحات و کانال‌های بیش از 500 هزار مخاطب نیز اضافه شد.

نوشته با تصویب مجلس، اینفلوئنسرهای فضای مجازی مکلف به پرداخت مالیات می‌شوند اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.