پروژه ” ارائه مدل مفهومی پژوهشی کسب وکار با چند راهکار جهت تاسیس شرکت ترانزیت بین الملل”

 
پروژه مشاوره پژوهشي با عنوان « ارائه مدل مفهومی پژوهشی کسب وکار با چند راهکار جهت تاسیس شرکت ترانزیت بین الملل» با هدف توسعه سهم بازار توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا و تکمیل شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، علیرضا یاری رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و مجری پروژه فوق گفت: در این حوزه تقریباً تمام کشورهای دنیا فعالیت دارند و اگر برای عبور داده متقاضی داشته باشند، سعی می‎کنند ظرفیت‎های اضافی خود را در اختیار سایر اپراتورها قرار دهند. وی توضیح داد ایران به جهت داشتن منابع بسیار مناسب و شبکه با کیفیت سراسری در سطح کشور، به راحتی می تواند سرویس ترانزیت ترافیک داده از کشور را هدایت کند که شامل زیرساخت‏های وزارت ICT و در حد محدودی شبکه فیبری کنار شبکه انتقال برق و خطوط راه آهن است. 
 
یاری با اشاره به اینکه در این پروژه پتانسیل بازار و نحوه حضور در آن با هدف توسعه سهم بازار مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و مدل مناسبی برای ایجاد یک شرکت مستقل برای این کسب و کار ارائه شده است، درخصوص مزیت موقعیت جغرافیای کشور در تامین ظرفیت ارتباطی میان کشورها گفت: امروزه اتصال به اینترنت و تامین ظرفیت ارتباطی میان کشورها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از رشد تقاضای زیادی در تمام نقاط دنیا برخوردار است که تا کنون سرمایه گذاری زیادی هم به شکل منطقه‎ای و هم بین‎المللی در مسیرهای خشکی و دریایی صورت گرفته است. وی افزود: ایران به جهت شرایط جغرافیایی که دارد می تواند مسیر جذابی برای اتصال شرق به غرب و همچنین شمال به جنوب کشور باشد که تا کنون هم مورد توجه کشورهای همسایه بوده است.  
 
رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: این پژوهش ضمن بررسی روند بین المللی و منطقه ای در حوزه تامین ظرفیت ارتباطی، نسبت به بررسی پتانسیل رقبا و مشتریان منطقه پرداخته شده است. وی همچنین افزود: این بررسی نشان از تسلط دارندگان پهنای باند در منطقه بوده و حضور محتوا در داخل کشورها باعث شده است تا میزان رشد حجم ترافیک‎های مصرفی اینترنت به تدریج رو به کاهش رود. روند رشد بازار ترانزیت در تمامی مسیرها رو به کاهش بوده و علاوه بر آن قیمت‎های خدمات ترانزیت در دنیا و تقریباً در همه مسیرها رو به کاهش است که روند رشد میزان درآمد شرکت‎ها از فروش ظرفیت رو به کاهش رفته و سرمایه گذاری و یا ایجاد مزیت‎های رقابتی در این کسب و کار را بسیار دشوار نموده است.
 
یاری گفت: این پروژه با توجه به موضوع بازار و نیازهای مشاهده شده در بخش‏های متفاوت مشتریان، به مدل‎های نوآورانه در کسب و کار بخش ترانزیت داده پرداخته و ایده­های جدیدی در این حوزه ارائه داده است. دکتر یاری توضیح داد: در این پروژه سعی شده است برای بهره برداری از فرصت‎های فراوان موجود در کشور، ایجاد مزیت رقابتی مناسب و امکان جذب مشتریان و همچنین کسب سهم بازار مناسب برای کشور جهت راهبردی مناسبی تعیین ­شود که با امکان سنجی اقتصادی مورد بررسی و تایید قرار گرفته است.