اشتراک، تبلیغات و اسپانسر؛ وقتی نماوا و فیلیمو فقط به فکر درآمد بیشتر هستند!

داستان خرید اشتراک و نشان دادن تبلیغات در VODها یا سرویس‌های ویدیو به هنگام درخواست نماوا و فیلیمو ، اتفاقیست که از مدت‌ها پیش کاربران بسیاری به آن اعتراض می‌کردند ولی اقدامی در جهت رفع آن انجام نشده است.

منطق کار پلتفرم‌های شبکه‌ نمایش خانگی آن است که شما برای تماشای محصولی که تولید شده باید پول پرداخت کنید. طبیعتا زمانی که پول یک کالا را پرداخت می‌کنید، دیگر نباید در ابتدا یا میان پخش آن برنامه، فیلم یا سریال، تبلیغاتی مشاهده کنید، زیرا پول ساخت برنامه را پرداخت کرده‌اید.

از طرفی در سرویس‌هایی که این محتوا را رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد، وجود تبلیغات کار متعارفی است، زیرا محتوا به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده شده و در قبالش، پخش کننده حق دارد تا درآمد تولید محتوا را از تبلیغات کسب کند.

نه تنها در خصوص VODها، بلکه شرایط کار برای هر نوع سرویس اشتراکی به همین شکل است، مثلا در یوتیوب با پرداخت حق اشتراک دیگر تبلیغی مشاهده نخواهید کرد، یا حتی در بسیاری از سایت‌ها نیز با پرداخت اشتراک، تبلیغات سایت حذف می‌شود، همین منوال در خصوص تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها و بازی‌های آنلاین نیز وجود دارد.

چنین روشی در سرویس‌های پخش اشتراکی بزرگ دنیا مانند نتفلیکس نیز متداول است و شما پس از پرداخت اشتراک دیگر تبلیغی در سایت یا محتوای ویدیو مشاهده نخواهید کرد یا آنکه تبلیغات موجود بسیار محدود و غیرقابل اشاره هستند.

اما در خصوص فیلیمو و نماوا همه چیز متفاوت است، در واقع در این سرویس‌ها علاوه بر پرداخت حق اشتراک قابل توجه، باید تبلیغات متعددی در ابتدا محتواهای ویدیویی یا در میان برنامه‌ها مشاهده کنید. این درحالی است که برخی سرویس‌های رایگان نیز همان ویدیوها را با نشان دادن تبلیغات منتشر می‌کنند و دقیقا مشخص نیست کاربران نماوا و فیلیمو باید پول چه چیزی را پرداخت کند؟!

در ادامه شیوه‌های مختلف نشان دادن تبلیغات و دریافت اشتراک را که توسط فیلیمو و نماوا اجرا می‌شود، با یکدیگر مرور خواهیم کرد:

نشان دادن تبلیغات پیش از آغاز محتوای تصویری

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که هنگام استفاده از فیلیمو و نماوا متوجه آن خواهید شد، آن است که پیش از آغاز برخی محتواها همچون فیلم‌، سریال، انیمیشن، برنامه و غیره، باید چند ثانیه به تماشای تبلیغات بنشینید. البته این روند گاها تغییر می‌کند، به عنوان مثال ممکن است ابتدای فیلم‌ها و سریال‌های نه‌چندان محبوب، تبلیغات پخش نشود، اما فیلم‌ها و سریال‌های اختصاصی و برنامه‌های محبوبی که شاید 90 درصد کاربران این دو سرویس برای دیدن همین مجموعه‌ها اشتراک خریداری می‌کنند، با تبلیغات آغاز می‌شود.

تبلیغات فیلیمو

در واقع شما هزینه اشتراک را پرداخت کرده‌اید اما باز هم باید تبلیغات مشاهده کنید. در این میان واقعا مشخص نیست تفاوت نماوا و فیلیمو با سرویس‌های رایگان ایرانی که همین فیلم‌ها و سریال‌ها را با وجود تبلیغات به صورت رایگان منتشر می‌کنند، چیست؟

نکته قابل توجه آن است که برخی از سریال‌هایی که ترند شده‌اند و بسیاری از کاربران منتظر عرضه‌ آن‌ها هستند، تبلیغات بیشتری دارند، یعنی ممکن است حتی بیش از 30 ثانیه در ابتدای فیلم یا سریال مشهور، تبلیغات پخش شود.

زمانی که کاربر حق اشتراک پرداخت می‌کند، انتظار دارد دیگر برای دیدن فیلم یا سریال محبوبش، منتظر به پایان رسیدن تبلیغات نباشد، اما متاسفانه این شیوه در میان سرویس‌های VOD در ایران متداول شده و به نظر می‌رسد کاربران علاوه بر پرداخت اشتراک، باید تبلیغات ابتدای برنامه‌ها را نیز تحمل کنند.

دریافت اسپانسر توسط برنامه‌ها و تبلیغات میان برنامه‌ای

شاید فکر کنید تبلیغات ابتدای برنامه، تنها تبلیغی باشد که در هنگام دیدن برنامه‌های فیلیمو و نماوا تجربه خواهید کرد، اما کاربران این دو سرویس بهتر از ما می‌دانند که اینطور نیست.

هر دو سرویس نماوا و فیلیمو در کنار سریال‌های تولیدی، دست به ساخت برنامه‌های متنوعی زده‌اند که بیشتر آن‌ها گفتگو محور بوده و یا در حوزه تفریح و سرگرمی قرار می‌گیرد. اما نکته قابل توجه آن است که هر کدام از این برنامه‌ها یک اسپانسر اصلی دارند که نام و لوگوی آن در بخش‌های مختلف برنامه دیده می‌شود، اما این پایان کار نیست.

اشتراک فیلیمو

در بخش‌های مختلف برنامه‌های تولید شده توسط نماوا و فیلیمو، تبلیغات کوچک و بزرگی از اسپانسر برنامه را مشاهده می‌کنیم و این تبلیغات همواره مزاحم برنامه دیدن شما می‌شوند. اما این هم پایان کار نیست، چرا که در هر برنامه معمولا یک زمان قابل توجه به تبلیغ سرویس‌ها و خدمات اسپانسر برنامه اختصاص داده می‌شود، بخشی که تنها هدف آن تبلیغات است و هیچ جذابیتی برای بیننده ندارد!

در واقع اگر می‌خواهید برنامه‌های ساخت نماوا و فیلیمو را ببینید، علاوه بر پرداخت اشتراک، مجبور به دیدن تیزر تبلیغاتی پیش از شروع برنامه و در کنار مشاهده لوگو و تبلیغات ریز و درشت اسپانسر در طول برنامه و همچنین یک تایم اختصاصی برای تبلیغ اسپانسر در طول برنامه می‌شوید.

در همه جای دنیا برای ساخت یک برنامه سه راه پیش روی برنامه‌ساز قرار دارد:

  • گرفتن حق اشتراک
  • گرفتن اسپانسر
  • نشان دادن تبلیغات

اما متاسفانه در فیلیمو و نماوا هم حق اشتراک دریافت می‌شود، هم برنامه‌ها اسپانسر دارند و هم پیش از شروع برنامه‌ها، فیلم‌ها و سریال‌ها، تبلیغات پخش می‌شود!!

طولانی کردن زمان پخش سریال برای دریافت حق اشتراک بیشتر

حتی اگر بخواهیم از مساله تبلیغات و اسپانسر برنامه بگذریم، ترفندی که جدیدا توسط نماوا و فیلیمو اتخاذ شده برای اجبار کاربران به پرداخت اشتراک بیشتر، اصلا قابل قبول و اخلاقی نیست.

زمانی که یک سریال با تبلیغات گسترده آغاز می‌شود، بسیاری از افرادی که تاکنون اشتراک نداشتند یا اشتراکشان را اخیرا تمدید نکرده‌اند، برای دیدن آن سریال به خرید اشتراک روی می‌آورند و این یعنی افزایش تعداد کاربران نماوا و فیلیمو!

حال اگر پخش یک سریال در مدت زمان سه ماه به پایان برسد، این کاربران برای دیدن سریال، سه ماه حق اشتراک خریداری می‌کنند، اما اگر پخش این سریال شش ماه به طول بینجامد چه؟ طبیعتا کاربران مجبور به خرید حق اشتراک به مدت شش ماه می‌شوند.

طولانی‌تر شدن زمان پخش یک سریال، ترفندی است که توسط VODها ایجاد شده تا کاربرانشان را مجبور به پرداخت حق اشتراک بیشتر کنند. حتما تاکنون متوجه شده‌اید که پخش یک قسمت جدید از یک سریال به دلایل مختلف به تاخیر می‌افتد. این تاخیرها باعث می‌شود مدت زمان پخش سریال از چند روز تا چند ماه افزایش پیدا کند و طبیعتا افرادی که می‌خواهند سریال را ببینند، در طی این مدت حق اشتراک می‌خرند.

اما حقه دیگری که واقعا از اخلاق حرفه‌ای به دور است، آن است که در میان راه یک سریال، پخش آن متوقف می‌شود و نیمی دیگر از سریال با عنوان فصل دوم با یک تاخیر قابل توجه به نمایش درمی‌آید. این درحالیست که بر اساس داستان و قصه کاملا مشخص است که فصل ابتدایی به پایان نرسیده و اصلا قرار به ساخت فصل دوم نبود و صرفا برای طولانی‌تر کردن زمان پخش سریال، نیمی از آن با عنوان فصل دوم پخش می‌شود.

تبلیغات فیلیمو

نمونه این اتفاق را حتما دیده‌اید که سریالی بدون پایان رسیدن قصه و جمع‌بندی به پایان فصل اول می‌رسد و فصل دوم آن دقیقا از ادامه داستان فصل اول ادامه پیدا می‌کند، این درحالی است که اگر سازندگان یک سریال قصد داشتند داستان را در دو یا چند فصل منتشر کنند، از نظر داستان یک پایان‌بندی مشخص برای فصل یک در نظر می‌گیرند و فصل دوم با حضور برخی از کاراکترهای جدید و داستانی جدید بر پایه اتفاقات فصل اول، ادامه پیدا می‌کرد.

اما برخی سریال‌های فیلیمو و نماوا در حالی که قرار است در یک فصل پخش شوند، به علت استقبال کاربران، پخش آن‌ها متوقف شده و به جهت طولانی‌تر کردن زمان پخش، قسمت‌های جدید سریال با عنوان دروغین فصل دوم پس از مدتی تاخیر پخش خواهد شد.

عدم احترام به کاربران توسط فیلیمو و نماوا

در واقع سرویس‌های VOD در ایران بیشتر به هدف کسب درآمد بیشتر کار می‌کنند و کمتر به کاربران بها می‌دهند. علاوه بر دریافت حق اشتراکی که هر چند وقت یک بار افزایش چشمگیری دارد، در ابتدای پخش فیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌ها تبلیغ پخش می‌کنند و حتی در میان برنامه‌‌ها نیز تبلیغات مختلف مربوط به اسپانسر را نیز مجددا پخش می‌کنند!

اگر قرار است هزینه ساخت فیلم‌ها و برنامه‌ها از محل تبلیغات تامین شود، گرفتن حق اشتراک از کاربران کار درستی نیست، اگر هم بنا به دریافت حق اشتراک است، نشان دادن تبلیغات و محتوای ویژه اسپانسرها برای افرادی که اشتراک دارند، کاری غیرحرفه‌ای محسوب می‌شود.

تبلیغات فیلیمو

در عین حال استفاده از ترفندهایی مانند به تاخیر انداختن زمان پخش یا قطع پخش سریال در میانه راه به بهانه اتمام فصل اول، تنها راه‌کارهایی برای مجبور کردن کاربران به خرید اشتراک بیشتر است که به نوعی عدم انجام تعهدات محسوب می‌شود.

البته این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که سطح برنامه‌ها و سریال‌ها آنقدری که باید جالب نیست و بسیاری از سریال‌ها نتوانسته نظر مثبت کاربران را جذب کند. متاسفانه مردم ما از سطح پایین برنامه‌های صدا و سیما به VODها روی آورده‌اند و فیلیمو و نماوا حکم قورباغه هفت‌تیرکش در شهر خلوت را دارند، سرویس‌هایی که شاید هرچند وقت یک بار، برنامه یا سریال جذابی را تولید کنند، اما سطح اکثر برنامه‌های آنها تفاوت زیادی با صدا و سیما ندارد و چه‌ بسا پایین‌تر هم باشد!

نکته جالب آن است که به ویژه در فیلیمو، بیش از 90 درصد کامنت‌ها در خصوص فیلم‌ها و سریال‌ها مثبت است و حتی مجموعه‌هایی که امتیاز بالایی ندارند نیز همواره کامنت‌های مثبتی دریافت می‌کنند. حتی در مواردی مشاهده شده که سریالی که هنوز آغاز نشده، تعداد بالایی کامنت مثبت دریافت کرده و حتی در مورد قسمت پخش نشده آن نظر کارشناسی ثبت شده است که این موارد نیز خود اعتبار و واقعی بودن کامنت‌ها را زیر سوال می‌برد.

نظر شما در این‌باره چیست؟ آیا شما هم از پخش تبلیغات برای سرویسی که حق اشتراک آن را خریده‌اید، ناراضی هستید؟

 

نوشته اشتراک، تبلیغات و اسپانسر؛ وقتی نماوا و فیلیمو فقط به فکر درآمد بیشتر هستند! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.