۳ دلیل مهم برای آنکه از اینترنت مبین نت استفاده نکنید!
در این مقاله قصد داریم به نقد ISP مبین نت و دلایلی که استفاده از آن را پیشنهاد نمیکنیم، بپردازیم.
انتخاب بهترین اینترنت خانگی (ISP) یکی از بزرگترین معضلات این روزهای کاربران به شمار میآید. با افزایش سرسامآور هزینههای اینترنت و سیاستها و قانونهای عجیب و غریب برخی از شرکتها برای عودت سرویس و بازگرداندن وجه، امکان آزمون و خطا هم برای کسی وجود ندارد. پس باید بهترین انتخاب را برای سرویس و ISP داشته باشیم.
شرکت ارتباطات مبین نت به عنوان یکی از اولین ارائهدهندههای اینترنت وایمکس در کشور شناخته شد. همچنین در سال ۱۳۹۵ به عنوان یکی از اولین شرکتها، اینترنت پرسرعت بیسیم ثابت TD-LTE را عرضه کرد. در ادامه مبین نت کاربران وایمکس خود را با تخفیفها و طرحهای ویژه ترغیب به استفاده از اینترنت TD-LTE کرد. از این رو الان تمام تمرکز مبیننت برای اینترنتهای خانگی روی سرویس TD-LTE قرار دارد که نسبت به خدماتدهندههای دیگر یک مزیت حساب میشود.
اما چرا نباید از سرویس TD-LTE مبین نت استفاده کرد؟ در این مطلب به چند دلیل برای این موضوع میپردازیم.
-
شعار سرعت تا ۴۰ مگابیت؛ دروغی بیش نیست!
مبیننت ادعا میکند با ارائه اینترنت با سرعت ۴۰ مگابیت بر ثانیه، به شما «خیال راحت» هدیه میدهد. پشتوانه این ادعا هم چندین استوری در صفحه اینستاگرام مبین نت است. مبیننت دایرکتهایی را که کاربران از سرعت و آنتندهی خوب خودشان ارسال کردهاند، استوری میکند و در بخش هایلایتهای صفحه خود به عنوان #تجربه_مبین_نت ذخیره میکند. اما آیا این استوریها تجربه واقعی از مبین نت را نشان میدهند؟
باید قبول کرد امروزه دیگر نمیتوان به چندین اسکرینشات مثبت از طرف شرکتها که رضایت کاربران خود را نشان میدهند، اعتماد کرد. هرچند اگر شما مدیریت صفحه اینستاگرام مبین نت را بر عهده داشته باشید، کار خیلی سختی برای پیدا کردن بازخوردهای مثبت خواهید داشت!
کامنتهای بالا، آخرین کامنتهای پشت سر هم زیر آخرین پست صفحه اینستاگرام مبین نت هستند و ما به صورت منتخب عکس نگرفتهایم. سوای اینستاگرام، مبیننت در توییتر هم شهرت خوبی ندارد و خبری از «خیال راحت» بین اکثر کاربران این ISP نیست!
در عکس زیر هم نگاهی به تجربه شخصی ما (عکس سمت راست) و یک کاربر دیگر داشته باشد:
از شبکههای اجتماعی و خشم کاربران فاصله بگیریم و سری به سامانه نتسنج پلاس بزنیم تا این واکنشها را با واقعیت چک کنیم. در تصویر زیر میتوانید سرعت دانلود و آپلود در قسمتی از تهران را مشاهده کنید. نگاهی به تیتر و عکس این قسمت بیاندازید، مجموع تمام سرعتهایی که داخل عکس مشاهده میکنید، به ۴۰ مگابیت که وعده داده شده بود نمیرسد!
قسمتی که در تصویر میبینید، نسبتاً منطقه بزرگ و پرجمعیتی از تهران است. با توجه به این افت عجیب سرعت در مناطق نسبتاً زیادی از پایتخت کشور، نمیتوان اسم تجربه کاربران از مبین نت را «خیال راحت» گذاشت.
اما واکنش مبین نت به این وضعیت و شکایتها چیست؟ در بخش بعدی به بررسی همین موضوع خواهیم پرداخت.
-
پشتیبانی و پاسخدهی مبین نت
مبیننت پاسخ تعدادی از کامنتهای پیج اینستاگرام خود، توییتهای کاربران و اکثر دایرکتهای مرتبط را میدهد. اما این پاسخها تا چه حد کارساز هستند؟ بیایید به پرتکرارترین درخواستهای کاربران و سبک همیشگی پاسخهای مبین نت بپردازیم:
-
حجم شبانه
مبیننت ابتدا برای مصارف شبانه ۲ گزینه برای کاربران داشت که بعداً هر دو برداشته شدند و اکنون وجود ندارند:
۱. هزار گیگ اینترنت شبانه با سرعت محدود
۲. ده گیگ اینترنت شبانه با سرعت همیشگی
انتخاب اکثر کاربران واضح بود. کاربران برای دانلود فیلمها، بازیها و یا آپدیت برنامهها و سیستمهای خود به گزینه اول احتیاج داشتند و کاملاً راضی بودند.
پس از مدتی مبین نت اقدام به کمتر کردن ساعات و سرعت اینترنت شبانه کرد. با این هدف که رضایت کاربران از افت سرعت شبانه آنها کم شده است! در آخر هم به کلی آن را حذف کرد. پس از برداشته شدن حجم شبانه، سیل عظیمی از اعتراضات، کامنتها و شکایتهای کاربران شروع شد. اما پاسخ مبین نت به تمامی کامنتهای مرتبط به حجم شبانه در ابتدا چنین چیزی بود:
«جهت رفاه حال کاربران ساعات شبانه حذف شده تا کاربران شبها هم از سرعت بالا لذت ببرند!»
این توضیح نمونه بارز توهین به شعور مخاطبان بود. چرا که کاربران به انتخاب خودشان این مدل مصرف شبانه را انتخاب میکردند، وگرنه میتوانستند حالت ده گیگابایتی شبانه را انتخاب کنند که حتی همان ده گیگابایت هم حذف شد!
مدت زیادی از حذف حجمهای شبانه میگذرد و درخواست بازگشت آنها به قدری زیاد است که شما اگر به طور تصادفی پستی از مبین نت باز کنید، همچنان هم با بسیاری از درخواستهای کاربران در این باره مواجه خواهید شد. درخواستهایی که بدون پاسخ ماندهاند و اهمیتی به آنها داده نمیشود.
-
سرعت کم و قطعی زیاد
مورد دیگری که همیشه مورد شکایت کاربران قرار میگیرد، سرعت کم و اختلال در شبکه است. اما پاسخ مبین نت به این مدل شکایات چیست و پشتیبانی آن چگونه به شما کمک میکند؟
در سمت چپ عکس بالا نمونهای از دایرکت یکی از نزدیکان به صفحه اینستاگرام مبین نت و سمت راست نمونههایی از پاسخها به کاربران توییتر را مشاهده میکنید. اما مرحله بعدی پس از گرفتن شناسه اشتراک و مشخصات چیست؟
همانطور که کاربران در توییتر و کامنتهای اینستاگرام همواره اشاره میکنند، مبین نت با شما تماس خواهد گرفت. اما این تماس مانند بخش troubleshoot ویندوز است که عملاً هیچ کاری را پیش نخواهد برد. تجربه شخصی برخی از نزدیکان ما هم به این صورت بوده است:
«زنگ میزنم نفر سیام صف انتظارم، آخرش هم میگن مودم رو سمت مسجد کنید که آنتن بده! هیچ تغییری نکرد و گفتند نقطه کورید و به ما ربطی نداره! میگم چرا وقتی اومدید اینجا مودم و سرویس رو نصب کنید نگفتید آنتن نمیده!؟» (محله: خیابان امامخمینی – منطقه ۱۰ تهران)
«زنگ زدم گفتند آنتندهی شما ضعیفه و کاری از دست ما بر نمیاد. منم کلاً بیخیالش شدم دیگه سرعتش اندازه دایلآپ بود.» (محله: فردوس، ابوذر – منطقه ۵ تهران)
«زنگ زدم گفتم سرعت به ۵۰۰ کیلوبایت هم نمیرسه. این همه هم پول میگیرید همش نوسان و افت پینگ. رفتن تو صفحه مودمم گفتن جاش رو تغییر بده بذار فلانجا بهتر آنتن بده. تغییری هم نکرد و آخرسر اپراتورم رو عوض کردم.» (محله: خیابان خوش – مرتضوی)
برای مشکلات دیگر نیز وضعیت تفاوتی ندارد:
-
طرحها و تعرفهها؛ سیاست حذف بستههای محبوب!
یکی دیگر از نکاتی که کاربران مبین نت را آزار میدهد، طرحها و تعرفههای غیرمتنوع با قیمتهای افزایشی است. در عکس زیر نگاهی به طرحهای TD-LTE مبینن ت به تاریخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ میاندازیم:
بین این تعرفهها، بسته ۱۰۰ گیگابایتی یک ماهه یکی از محبوبترین طرحهای مشتریان مبین نت بود. حالا قضیه جایی جالب میشود که بدانید مبیننت این بسته را برای برخی از کاربران حذف کرده است! کاربرانی که به این قضیه اعتراض کردهاند هم با این جواب مواجه شدهاند که «برای کاربران دیگر هم به زودی حذف میکنیم!».
حالا که این بسته به دلیل این که برای کاربران نسبت به بقیه طرحها بهصرفهتر بود درحال حذفشدن است، احتمالاً بسته ۵۰ گیگی یک ماهه یا ۱۵۰ گیگابایتی سه ماهه انتخابهای اول شما باشند. نگاهی به قیمت نهایی این بستهها بکنیم:
با محاسبه مالیات، پرداختی نهایی شما به این صورت خواهد شد که برای هر گیگ در بسته یک ماهه ۱۸۳۰ تومن و در بسته سه ماهه ۱۷۳۰ تومن پرداخت خواهید کرد.
اگر شما طرح فعالی داشته باشید و بازه زمانی طرح شما به اتمام نرسیده باشد، میتوانید حجم اضافه بخرید یا از گیگپکهای روزانه مبیننت استفاده کنید. تنها ۲ گیگپک روزانه وجود دارد که برای دانلودهای حجیم شما احتمالاً گزینه خوبی نیستند:
مثلاً برای گیگپک یک روزه ۱۲ گیگابایتی، پرداختی نهایی شما با مالیات به بیش از ۱۴۰۰۰ تومان میرسد که بهترین گزینه برای دانلودهای مبیننتیها به حساب میآید. برای دانلود دو یا سه فیلم با کیفیت بالا، این گیگپک مناسب خواهد بود. حالا تصور کنید شما بخواهید یک بازی ۶۰ گیگابایتی دانلود کنید: شما باید ۷۰۰۰۰ تومن برای خرید ۵ بسته از این گیگپک هزینه کنید، تازه حواستان هم باشد که بلافاصله بعد از اتمام هر گیگپک، اقدام به فعالسازی بعدی کنید.
نبود طرحهای متنوع، حجم شبانه و گیگپکهای مناسب دانلود، از بزرگترین معضلات کاربران مبین نت به حساب میآید.
اما اگر همچنان قانع نشدهاید و قصد خرید سرویسهای مبین نت را دارید، تصویر زیر آخرین صفحهای هست که شما با همین قصد به آن وارد میشوید. جایی که متوجه خواهید شد برای خرید مودم درست و حسابی و طرح اولیه، حدود ۳ میلیون تومان باید هزینه کنید. آن هم فعلاً موجود نیست و باید با ۱.۵ میلیون تومان با مودمی که بسیار ضعیفتر است و حتی دکمه پاور هم ندارد، شروع به کار کنید!
نظر شما درمورد مبیننت چیست؟ آیا شما یا نزدیکان خود تجربه استفاده از آن را داشتهاید؟
نوشته 3 دلیل مهم برای آنکه از اینترنت مبین نت استفاده نکنید! اولین بار در اخبار فناوری و موبایل پدیدار شد.