زاویه :حاشیه و متن نمایشگاه الکامپ
هفته گذشته اخبار تحت تأثیر مهمترین رویداد فناوری کشور یعنی نمایشگاه الکامپ تهران بود. این نمایشگاه هرساله تازهترین دستاوردهای فناوری ایران را به نمایش میگذارد. الکامپ امسال نیز از بیست و پنجم تا بیست و هشتم آذرماه در نمایشگاه بینالمللی تهران میزبان اتفاقات جذاب و حواشی ریزودرشتی بود که در زاویه این هفته ساعت ۲۱ به آن میپردازیم.
از کشمکشهای راهنمایی و رانندگی تا کوتاه بودن ساعت نمایشگاه
نمایشگاه الکامپ امسال در حالی در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد که مسئولین راهنمایی و رانندگی تهران به دلیل بار ترافیکی هشدار داده بودند که اجازه برگزاری این نمایشگاه را در این مکان نمیدهند و معتقد بودند که این نمایشگاهها باید به شهر آفتاب تهران منتقل شود اما سرانجام با کشمکشهای فراوان، الکامپ ۹۵ در نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد و راهنمایی و رانندگی نیز برخی از مسیرهای منتهی به این نمایشگاهها را از سمت بزرگراهها مسدود کرد.
اما نکته دیگری که در نمایشگاه امسال به چشم میخورد ساعت کم الکامپ بود. ساعت بازدید از این رویداد مهم به دلیل مشکلات ترافیکی و کنسرتهایی که پسازآن برگزار میشد از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ بعدازظهر بود که ساعت چندان زیادی برای بازدید از نمایشگاه نبود.
بلیتفروشی!
استقبال از نمایشگاه الکامپ امسال نیز همانند سالهای گذشته بسیار زیاد بود اما بلیتفروشی نمایشگاه صفتهای طولانی ایجاد کرده بود؛ هرچند دانشجویان با نشان دادن کارت دانشجویی خود میتوانستند بدون دریافت بلیت و رایگان از این رویداد بازدید کنند اما صفهای طولانی و عدم مدیریت مناسب ازدحام زیادی را در مقابل درب ورودی نمایشگاه بینالمللی ایجاد کرده بود.
صفهای طولانی سیمکارت
امسال نیز همانند سالهای گذشته اپراتورها برای تبلیغ خود، روش همیشگی توزیع سیمکارت رایگان را پیش گرفتند. ایرانسل و رایتل دو اپراتوری بودند که در نمایشگاه الکامپ امسال سیمکارت توزیع میکردند و مثل همیشه این توزیع سیمکارت، صفهای طولانی و نارضایتی سایر بازدیدکنندگان را در پی داشت. درحالیکه اپراتورها برای معرفی و تبلیغ خود میتوانستند از روشهای بهتری همچون طرحها و تخفیفهای ویژه نمایشگاه بهره ببرند، هم چنان راحتترین روش را انتخاب کردند و بازهم بازدیدکنندگان الکامپ ثابت کردند که اشتهای بیحدوحصر دریافت سیمکارت در کشورمان تمامنشدنی است!
تبلیغات عجیب شرکتها
نمایشگاه الکامپ در کنار رویدادها، سمینارها و تازههای فناوری حاشیههای فراوانی داشت؛ یکی از همین حواشی، استفاده برخی از شرکتها از روشهای عجیب برای جذب بازدیدکنندگان به غرفههای خود بود. عروسک زنبوری مقابل غرفه کندو، اجرای پانتومیم و دعوت از مجریان و چهرههای مشهور برای معرفی غرفه ازجمله این روشها بودند. ضمن اینکه برخی از غرفهها نیز از فناوری واقعیت مجازی برای جذب بازدیدکنندگان بهره گرفته بودند.
بازار گرم استارتاپها
الکامپ ۹۵ فرصت مناسبی بود تا استارتاپهایی از ۲۵ استان کشور به معرفی کسبوکار آنلاین خود بپردازند. امسال غرفه استارتاپها میزبان ۲۰۰ استارتاپ از سراسر کشور بود که برخلاف سال گذشته با استقبال بازدیدکنندگان الکامپ روبهرو شده و عنوان پرمخاطبترین و شلوغترین غرفه را از آن خود کرد. غرفه استارتاپها هرچند فضای بسیار اندکی داشت و بسیاری از فضای محدود شکایت داشتند اما توانست نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب کند. هر استارتاپ در این غرفه یک میز و یک مانیتور در اختیار داشتند و در گروههای دو تا سهنفری با شور و شوق به معرفی استارتاپ خود میپرداختند. استارتاپهای جدید و جذابی همچون کمد، بازآرتچه، توگدر، ضایعاتیها و… تنها بخشی از چندین و چند استارتاپ جالبی بودند که در این غرفه خودنمایی میکردند. استقبال گرم بازدیدکنندگان نیز، سالن کوچک این بخش را مملو از جمعیت کرده بود تا جوانانی که کسبوکار خود را برای معرفی به الکامپ آورده بودند از این استقبال راضی باشند.
غرفههای اشرافی اپراتورها و سرویسدهندگان اینترنت!
در الکامپ ۹۵ شرکتهای بزرگ اینترنتی و اپراتورها غرفههای بزرگتر و اشرافیتری نسبت به سایر برندها و شرکتهای ایرانی داشتند. مبین نت با دو غرفه بزرگ در دو سالن مجزا، ایرانسل با غرفههای متعدد و همراه اول ازجمله شرکتهای متمول نمایشگاه محسوب میشدند که هیچ برنامهای برای غرفههای خود نداشتند و به نسبت سایر برندها خلاقیتی به خرج نداده بودند.
همکاری وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات
در جریان الکامپ امسال وزارت ارتباطات و وزارت بهداشت قراردادی را برای فراهم کردن بستر سلامت الکترونیک با همکاری هردو وزارت خانه به امضا رساندند. با امضای این قرارداد وزارت ارتباطات موظف شد، اینترنت و بسترهای لازم ارتباطی را برای اجرای سلامت الکترونیک در روستاهای موردنظر وزارت بهداشت فراهم کند و قرار شد تا خدماتی چون نظارت و کنترل دارو، نسخه الکترونیک، تشخیص بیماری، ویزیت از راه دور، اطلاعات دارویی و دیگر امکانات بهداشت و درمان بهصورت الکترونیکی و با همکاری وزارت ارتباطات ارایه شود.
پیش ثبتنام سیمکارت اولین اپراتور مجازی کشور
سرانجام در نمایشگاه الکامپ چشممان به جمال اولین اپراتور مجازی کشور روشن شد. این اپراتور مجازی بانام سامانتل در جریان نمایشگاه الکامپ پیش ثبتنامشده و قرار است در ایام دهه فجر بین متقاضیان توزیع شود.
اپراتور مجازی اپراتوری است که فرکانس و BTS از آن خود ندارد و تجهیزات خود را از سایر اپراتورها کرایه میکند و تمام امکانات آن همانند سایر اپراتورها کامل است.
از دیگر اتفاقات و اخبار مهم این نمایشگاه میتوان به رونمایی از جدیدترین روش پرداخت موبایلی بر بستر اپلیکیشن، توافقنامه همکاری میان ایران و مالزی، ارایه ضمانت رسمی برای تمام محصولات اچپی در ایران و… اشاره کرد.
نظر شما درباره الکامپ امسال چیست؟ کدام بخش و غرفه نمایشگاه امسال را بیشتر پسندیدید؟
نوشته زاویه :حاشیه و متن نمایشگاه الکامپ اولین بار در پدیدار شد.