اینترنت روی موبایل یا اپلیکیشن‌ها

این روزها دیگر موبایل‌های هوشمند همه جا و تقریبا در دست همه افراد هستند. چنان که میزان استفاده از این محصولات و امکانات و خدمات مختلف‌شان به حداکثر خودش رسیده است. بررسی‌های موسسه Deloitte در این زمینه نشان می‌دهد نفوذ موبایل هوشمند تنها در انگلستان 81 درصد است و حالا این ابزارهای کاربردی به بخشی جدانشدنی از تجربه خرید افراد در این کشور تبدیل شده است.
 
کارشناسان موسسه تحقیقات بازار GfK به این نتیجه رسیده‌اند که 45 درصد از تمام خریدها شامل یکی از فرم‌های فعالیت‌های موبایلی مانند بررسی، مقایسه قیمت‌ها و انجام خرید است. این درصد اما در میان کاربران 18 تا 24 ساله بیشتر بوده و تا 57 درصد هم می‌رسد. درست به همین دلیل هم هست که فروشندگان و ارائه‌دهندگان خدمات در این سال‌ها به سرمایه‌گذاری روی راهکارهای موبایلی خرید روی آورده‌اند تا به این ترتیب به نیازهای جدید مشتریان خودشان پاسخ بگویند.
 
به‌طور کلی اما بحث درباره استفاده از موبایل برای اهداف تجاری معمولا روی یک دوراهی کلیدی متمرکز می‌شود؛ اپلیکیشن‌ها یا اینترنت روی موبایل؟ در طول چند سال گذشته تکنولوژی و تعامل کاربران با ابزارهای آن بیشتر و بیشتر شده و به این ترتیب محصولات و امکانات بیشتری شکل گرفته است. اپلیکیشن‌های هیبریدی یکی از این ابزارها هستند که معمولا مبتنی بر سیستم‌عامل‌های رایج و تحت وب هستند. این اپلیکیشن‌ها حالا تجربه کاربری دارند که تقریبا بین این دو حالت غیرقابل تشخیص هستند و معمولا قیمت منطقی‌تری دارند.
 
شواهد نشان می‌دهد که اپلیکیشن‌هایی با ترکیب و ساخت خوب هنوز هم در میان نیمی از کاربران مقبولیت بیشتری دارند. با این حال اما این اپلیکیشن‌ها کمی عادی و تکراری شده‌اند و تازگی اپلیکیشن‌های تحت وب را ندارند. شاید به این دلیل است که بعضی از اپلیکیشن‌های ساده‌ای که مربوط به برندهاست، به پایان عمر خودشان رسیده و باید به‌زودی با اپلیکیشن‌های تازه جایگزین شوند.
 
جالب اینکه ترافیک اینترنت روی موبایل با 3/ 51 درصد از ترافیک اینترنت روی کامپیوترهای شخصی با 7/ 48 درصد برای اولین بار در سال گذشته میلادی پیشی گرفت. این نشان می‌دهد که استفاده از اپلیکیشن‌های تحت وب به‌طور معناداری در میان کاربران مختلف افزایش پیدا کرده و در این میان تمایل به خرید از طریق اپلیکیشن‌ها بیشتر و بیشتر شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد جست‌وجوی اینترنتی از روی موبایل اولین و بیشترین فعالیتی است که کاربران موبایل در اینترنت انجام می‌دهند. بر اساس اعلام گوگل میزان جست‌وجوی اینترنتی از روی موبایل در سال گذشته 48 درصد بوده و این میزان برای کامپیوترها 26 درصد است.
 
اپلیکیشن‌های موبایل در این میان سهم زیادی از تمایل کاربران به جست‌وجوی اینترنتی دارند. در واقع اپلیکیشن‌ها می‌توانند جست‌وجوی کاربران را هدفدار کرده و آن را سریع‌تر و دقیق‌تر به نتیجه برسانند. بررسی‌های موسسه تحقیقاتی Morgan Stanley در این مورد نشان می‌دهد که جست‌وجو و بررسی برای یافتن محصول یا خدمات روی اپلیکیشن‌های تحت وب تا دو برابر بیشتر از کامپیوترها و جست‌وجو از طریق اینترنت موبایل بوده است.
 
بد نیست بدانید که بررسی‌های انجام شده درباره مقایسه زمان صرف شده روی اپلیکیشن‌ها در برابر اینترنت روی موبایل نشان می‌دهد که همچنان اپلیکیشن‌ها سهم بیشتری را در اختیار دارند. در حقیقت صرف‌نظر از هر تفاوتی، همچنان یک شکاف تکنولوژیک میان اپلیکیشن‌ها و اینترنت روی موبایل وجود دارد. این موضوعی است که حالا به دغدغه مهم کارشناسان و البته صاحبان مشاغل و برندها تبدیل شده است.
 
حتی برندهای بزرگ که امکان دسترسی مشتریان از هر دو شیوه را به خدمات و محصولاتشان فراهم می‌آورند در سال‌های اخیر شاهد رشد میزان مراجعات از طریق اپلیکیشن‌های اختصاصی‌شان بوده‌اند. در حقیقت حالا اپلیکیشن‌ها به پلی ساده و هموار میان کاربران موبایل در سراسر جهان و طیف وسیعی از خدمات و امکانات ارائه شده از سوی صاحبان کسب‌وکارها تبدیل شده‌اند.