چگونه عنوان ایمیل بنویسیم: ۵ اصل اساسی عناوین ایمیل هایی که خوانده می شوند
یکی از مهم ترین معیارهای سنجش موفقیت ایمیل مارکتینگ، open rate یا نرخ یا میزان بازشدن ایمیل است و این میزان مستقیماً به کیفیت عنوان ایمیل شما بستگی دارد. در نتیجه، ضرورت دارد که نوشتن عناوینی که به مخاطب انگیزه می دهند تا ایمیل شما را باز کند را به عنوان یک مولفه حیاتی در برنامه بازاریابی ایمیلی خود بگنجانید. متاسفانه بسیاری از بازاریاب ها به قوانین و قواعد تاریخ گذشته تکیه می کنند. آنها به جای کمک به شما برای درک عوامل روانشناختی پشتوانه بازشدن ایمیل ها، به ذکر چند باید و نباید اکتفا می کنند. اگر پیش از هر چیزی، دلایل اصلی مردم برای بازکردن ایمیل ها را درک کنید، نوشتن عنوان هایی که تبدیل به کلید قفل بازشدن ایمیل می شوند آسان خواهد شد. آنچه در ادامه این مطلب از مباحث آموزش ایمیل مارکتینگ می آید، پنج اصل مبتنی بر اصول روانشناختی است که متخصصان ایمیل مارکتینگ در هنگام نوشتن ایمیل هایی که به احتمال قریب به یقین در نهایت باز خواهند شد از آنها استفاده می کنند:
اصل ۱: احساسات را دخیل کنید
از هر متخصص فروش مجرّبی که بپرسید که چرا مردم خرید انجام می دهند، پاسخی با این مضمون را به شما ارائه خواهد کرد: «مردم به دلایل عاطفی و احساسی خرید می کنند». عناوین ایمیل هم به همین اصل وابسته هستند. اگر عنوان ایمیل شما یک واکنش عاطفی را در خواننده برانگیزد، احتمال بازشدن ایمیل شما نسبت به ایمیلی که عنوان آن عقلانی و منطقی تر است بیشتر خواهد بود.
شما می توانید این کار را با تحریک حس کنجکاوی یا سایر انگیزه های عاطفی مانند اضطرار، ارضای فوری نیاز، نیاز به اعتبار و قدرت یا حتی ترس انجام بدهید.
در این حالت، این واکنش عاطفی یک نیاز فوری برای کسب اطلاعات بیشتر ایجاد می کند که باعث خواهد شد تا تعداد بیشتری از مخاطبان شما ایمیل تان را باز کنند. فقط اطمینان پیدا کنید که محتوای ایمیل با عنوان همخوانی داشته باشد. استفاده از عناوین انحرافی باعث افزایش لغو اشتراک و یا نشانه گذاری ایمیل شما به عنوان اسپم خواهد شد.
اصل ۲: دقیق باشید
منظور از دقیق بودن در اینجا این است که تا جایی که امکان دارد، در متن خود از جزئیات ملموس استفاده کنید، زیرا آن جزئیات به جلب توجه مخاطب کمک می کنند.
به عنوان نمونه، به جای آنکه بنویسید «آموزش ایمیل مارکتینگ» بنویسید «چگونه مشتری بالقوه را به ثبت نام در خبرنامه ایمیلی خود علاقمند کنیم؟». جزئیاتی مانند این، مخصوصاً هنگامی که در عنوان قرار می گیرند توجه مخاطب را جلب کرده و یک واکنش عاطفی را بر می انگیزانند که به بازشدن ایمیل منجر خواهد شد.
دقیق بودن، احساس قابل باوربودن و اعتبار را نیز افزایش می دهد، به عنوان مثال، عبارت «بیش از ۵۰ درصد» نسبت به «۵۳ درصد» و از آن هم بهتر «۵۳٫۷ درصد» به کاربر انگیزه کمتری می دهد. اساساً اعداد عجیب و غیرمنتظره برای ما جالب هستند و کنجکاوی می تواند به ما انگیزه بدهد که یک ایمیل را باز کنیم تا فقط ببینیم که موضوع از چه قرار است.
اصل ۳: جمله بنویسید
مشتری سازترین ایمیل ها به جای اینکه به شکل نامه های رسمی سازمانی باشند، همیشه با یک لحن مکالمه وار نوشته می شوند، انگار که با دوست خود گفتگو می کنید. از آنجایی که عنوان ایمیل شما اولین بخشی از ایمیل است که خواننده مشاهده می کند، این لحن دوستانه با عنوان شروع می شود.
برای شروع یک گفتگو با لحن دوستانه و به همان شکلی که برای دوستان یا همکاران خود نامه می نویسید، عنوان خود را در قالب جمله قرار بدهید.
اصل ۴: به هر اندازه که ضروری است بنویسید
در شرایطی که تا می توانید باید عنوان دقیق تری را برای ایمیل خود بنویسید، لزومی ندارد که خود را به کلمات خاص یا تعداد مشخصی از کلمات و کاراکترها (نویسه) محدود کنید. قاعده هایی که برای تعداد کلمات یا کاراکترهای مناسب می شنویم و می خوانیم همگی با حُسن نیت پیشنهاد می شوند و اگر بتوانید آنچه که لازم و ضروری است را با همان تعداد کلمات بیان کنید تبعیت از آنها هیچ ایرادی ندارد، اما این مسأله بیش از آنکه به رفتار مشتری وابسته باشد، به محدودیت های خاص نرم افزاری بستگی دارد که مشتری از آن استفاده می کند.
توجه به احساسات و دقیق بودن از قرارگرفتن در چارچوب یک تعداد معین از کاراکترها مهم تر است، چرا که آن عواطف و انگیزه ها هستند که مخاطب شما را آنقدرکنجکاو می کنند که کلیک کرده و ایمیل شما را باز می کند، حتی اگر چند کاراکتر از ایمیل را هم نبیند. حتی اگر بتوانید با همان کلماتی که دیده می شوند مخاطب را کنجکاو کنید، برای مشاهده کل عنوان، ایمیل شما را باز خواهد کرد.
به علاوه، چیزی که به شما کمک می کند تا عناوینی را بنویسید که سبب ساز باز شدن ایمیل هایتان می شود درک رفتار و علاقمندی های مخاطبان خاص خودتان است. برخی از کاربران عناوین کوتاه تر و برخی دیگر عناوین طولانی تر را می پسندند. اما چطور می توانید بفهمید که مخاطبان شما کدام نوع را می پسندند؟ آخرین اصل را سرلوحه کار خود قرار دهید:
اصل ۵: عنوان ایمیل خود را به بوته آزمایش بگذارید
به منطور بهینه سازی بازاریابی و من جمله بازاریابی ایمیلی، باید همه چیز را امتحان و به اصطلاح «تست» کنید.
در مورد ایمیل، لازم است که برای عنوان های خود از تست های دوبخشی یا split test استفاده کنید و ببینید که کدامیک از ایمیل هایی که ارسال می کنید بیشتر باز می شوند. این برای شما دو منفعت دارد:
اول اینکه اگر از پاسخگوی خودکار یا ایمیل های autoresponder استفاده می کنید، می توانید با اعتماد کامل به نرخ بازشدن یا open rate عنوانی که نتیجه بهتری به دست آورده، همان را برای ایمیل های خود انتخاب کنید و به کار خود مشغول شوید. در ثانی، با نظارت و آزمونهای مستمر، به تدریج الگوهایی را در عناوینی که مخاطبان شما نسبت به آنها واکنش نشان می دهند پیدا خواهید کرد. با آگاهی از اینکه مخاطب شما کدام انواع عناوین و محتوای عناوین را می پسندد، بسیار بهتر و راحت تر می توانید عناوین عاطفی، دقیق و خاص خود را به رشته تحریر در بیاورید.
در همه انواع نوشته هایی که برای بازاریابی تهیه می کنید، به منظور کسب بهترین نتایج باید مخاطب خود، علاقمندی های وی و آنچه که به او انگیزه می دهد را درک کنید. در مورد عناوین ایمیل های ایمیل مارکتینگ هم باید ببینید که چه محتوا یا موضوعی توجه مخاطب را جلب می کند و سپس از اصول بالا برای نوشتن عنوانی استفاده کنید که به احتمال قریب به یقین به بازشدن ایمیل شما منجر خواهد شد.
نتیجه استفاده شما از این اصول چه بوده است؟ لطفا تجربه ها و ایده های خود در رابطه با بخش آموزش ایمیل مارکتینگ گویا آی تی را با ما در میان بگذارید.