۵ دلیل برای آنکه از دیجی کالا خرید نکنید!
با گسترش فعالیت فروشگاههای اینترنتی در کشور، این روزها دهها و حتی صدها پایگاه فروش مختلف را میبینیم که هر کدام مشغول به فروش اجناس گوناگونی بسته به تخصص و علاقه خود هستند. در این بین، تعداد فروشگاههایی که محصولات بسیار متنوع را در دل خود داشته باشند، به نسبت سایرین کمتر بوده و از سمتی کار اداره چنین فروشگاههایی نیز بسیار سختتر است.
دیجی کالا به عنوان بزرگترین فروشگاه آنلاین کشور در بخش خرده فروشی، تبدیل به یک برند معتبر و قابل اعتماد توسط مشتریان خودش گردیده و از سال ۱۳۸۵ تا به امروز، رشد قابل توجهی را بهدست آورده است، به نحوی که در حال حاضر پس از وبسایت اشتراک ویدئوی آپارات، پربازدیدترین سایت کشور است و روزانه میزبانی صدها هزار بازدید کننده را بر عهده دارد.
کمتر کسی را میتوان یافت که خرید اینترنتی انجام داده اما اسم این فروشگاه را نشنیده باشد. دیجی کالا به عنوان یک برند تراز اول فروشگاهی، به طور قطع جایگاهی دارد که به این راحتیها هیچ مارکت آنلاین دیگری نمیتواند آن را تهدید کند.
اما از آنجایی که پربازدید و پرفروش بودن، همیشه نشان از بهترین و کاملترین بودن ندارد، در اینجا میخواهیم به شما ۵ دلیل بگوییم تا بدانید دیجی کالا اگر خوب است اما ضعفهایی نیز دارد که سبب میشود تا سایر فروشگاهها در رقابت با آن همچنان شانس خوبی برای فروش و کسب مشتری داشته باشند.
۱- قیمتها همیشه رقابتی نیست
بارها برایم پیش آمده که قصد خرید محصولی از دیجی کالا را داشتم اما با یک سرچ ساده، به بهای پایینتر آن محصول در فروشگاه اینترنتی دیگری برخورد کردهام. محصولی با همان مشخصات و حتی ضمانت نامه که به من ثابت میکرد دیجی کالا اگر بیشترین موجودی را هم داشته باشد، اما لزوما بهترین قیمت را به شما نمیدهد.
این اختلاف قیمت شاید در خرید محصولات کمتر از ۱۰۰ هزار تومان برای بسیار قابل اغماض بوده و راحتی خرید و اطمینان بالا را فدای چند هزار تومان تفاوت بکنند اما اگر مبالغ خرید میلیونی شود و اختلاف قیمت چند ده و حتی چند صد هزار تومانی، آنگاه کاربر به فکر فرو رفته و درمییابد که خرید از دیجی کالا در شرایطی که بایستی برای یک محصول مشابه قیمت بیشتری بپردازد، اصلا منطقی نیست!
حتی در این بین شنیده شده که دیجی کالا خودش به برخی صاحبان محصول پیشنهاد میدهد که قیمت آن جنس را بالاتر ببرند! به عنوان مثال چندی پیش با مدیرعامل شرکت تسکو صحبت میکردم، وی به صراحت گفت دیجی کالا به ما گفته قیمتهای شما پایین است، آن را ۳۰ درصد بالاتر ببرید، ۲۰ درصد را خودتان بردارید و ۱۰ درصد هم به ما بدهید! آیا این پیشنهاد واقعا به نفع مشتری و در راستای عرضه کالا با بهای رقابتی است یا سو استفاده از اعتماد وی به فروشگاه و اعتبار برند؟
۲- ارسال طولانی و زمان بندی نامناسب
شاید بتوان این گزینه را بزرگترین ضعف فروشگاههای آنلاین (بهخصوص بزرگترها) در برابر بازار سنتی دانست؛ چرا که در خرید از یک مغازه در سطح شهر، شما به محض پرداخت پول، کالای خودتان را تحویل میگیرید اما در خرید اینترنتی بدین صورت نیست. البته بسیاری از فروشگاههای اینترنتی، بهخصوص کوچکترها که بسیاری تنها نقش یک بازاریاب برای مغازهای را بازی میکنند، در عرض چند ساعت کالا را برای شما میفرستند اما در دیجی کالا شرایط فرق میکند.
اگر شما برای گرفتن کالای خودتان عجله داشته باشید، هیچ راهکاری برای دریافت سریعتر آن حتی با پرداخت هزینه بیشتر وجود ندارد. این دیجیکالا است که به شما زمان بندی را اعلام میکند و به طور معمول این تایم، ۴۸ ساعت بعد از خریدتان است که اگر خوش شانس بوده و در تهران باشید، توسط پیکهای این شرکت بهدستتان خواهد رسید.
از آنجایی که برخی از محصولات دیجی کالا در انبار این شرکت موجود نبوده و در واقع دیجی کالا نقش واسطه فروش را بازی میکند، این زمان تا ۴ و حتی ۵ روز هم میتواند افزایش یابد که قاعدتا برای یک خرید فوری و مورد نیاز، یک ضعف بزرگ محسوب خواهد شد.
همچنین در هنگام خرید از دیجی کالا، تنها دو زمان در روز با بازه گسترده در جلوی دیدگان شما قرار میگیرد. یکی از ۹ تا ۱۵ بعد از ظهر و دیگری از ۱۵ تا ۲۱ شب که قاعدتا با توجه به فاصله ۶ ساعتی، به هیچ عنوان یک زمان بندی مطلوب تلقی نشده و ممکن است مجبور شوید تا ساعات زیادی را برای آمدن محصول و بدون آنکه دقیقا بدانید چه هنگامی میرسد، در انتظار به سر ببرید.
جالب اینجاست که حتی همین ۶ ساعت طولانی هم تضمینی برای رسیدن کالایتان نیست! چه بسا که برای خود من پیش آمده که پیک این شرکت قبل از ساعت ۹ صبح برای تحویل آمده بود و یا با بیش از یک ساعت تاخیر و بعد از ساعت ۱۵! پس در این بخش نه تنها نمیتوان امیدی به بهبود داشت، بلکه بایستی فقط امیدوار بود همین ۶ ساعت خودشان را هم رعایت کنند!
۳- پیشنهادهای ویژهای که گاهی ویژه نیستند!
یکی از پرطرفدارترین بخشهای دیجی کالا، قسمت پیشنهادات ویژه است که این شرکت با قرار دادن تخفیفهای خاص بر روی کالاهای متنوع، تلاش میکند تا کاربر را به خاطر قیمت پایینتر، به خرید آنها ترغیب کند. اما اگر یک نگاه دقیق به این محصولات بیندازیم، متوجه میشویم کالاهایی مثل موبایل و لپتاپ که قیمت مشخص با حاشیه سود پایینی دارند، همیشه کمترین مقدار تخفیف شاملشان شده و اجناسی چون عطر، کفش، ابزار ساختمانی و… تخفیفهای بیشتری دارند. محصولاتی که با یک سرچ ساده در قیمت اولیه آنها (پیش از تخفیف) متوجه میشویم بهایی بعضا بالاتر از عرف داشته و به نوعی بخش زیادی از تخفیف، رسیدن مبلغ کالا به همان بهای واقعیاش بوده است!
به خاطر دارم یک بار کالایی در بخش شگفت انگیر در حدود ۱ میلیون تومان تخفیف خورده بود، با مدیر مارکتینگ آن شرکت صحبت کردم که چرا چنین تخفیف عجیبی بر روی محصول شما درج شده و آیا واقعا شما تا این حد بر روی کالای خودتان سود میکنید؟ وی جواب داد که دیجی کالا خودش قیمت این محصول را افزایش میدهد و سپس با درج چنین تخفیفی، این شکلی جلوه میدهد که بهای آن را نصف کرده در صورتیکه قیمت اصلی کالا، نزدیک به همین قیمت تخفیف خورده و به اصطلاح شگفت انگیز است!
۴- محتواهای غیر قابل اعتماد
اگر شما بر فرض بخواهید محصولی مانند گوشی آیفون بخرید، در فضای مجازی با دهها مدل مختلف از بررسیها روبهرو میشوید که شما را قادر میسازد تا قبل از انتخاب این کالا، با مزایا و معایبش آشنا باشید.
اما اگر قصد خرید محصولی چون بالش طبی یا کود گیاهی را بگیرید، دیگر بدین راحتی نمیتوان نقدی بر این محصول در بازار یافت و چارهای جز اعتماد به نوشتههای درج شده در زیر محصول نیست. از آنجایی که دیجی کالا تلاش کرده تا با کمک تیم تهیه محتوای خود، برای محصولات گوناگون تا حد امکان بررسی و تصویر اختصاصی درج کند، پس شما بایستی به این سخنان اعتماد کرده و محصولتان را بگیرید اما غافل از آنکه در بسیاری از موارد، این توضیحات و بررسیها با واقعیت موجود فاصله زیادی دارد.
در واقع دیجی کالا در بخش نقد و بررسی، بیشترین تمرکز را بر روی تعریف و تمجید از کالای مربوطه جهت فروش آن به مشتری دارد و تنها گاهی اوقات به بیان برخی از معایب کم اهمیت پرداخته میشود. نگاهی به بخش نظرات درباره بعضی از کالاها بهخوبی نشان میدهد که خریدار تا چه اندازه از تهیه این محصول پشیمان بوده و آن چیزی که دربارهاش خوانده با چیزی که دریافت کرده، از زمین تا آسمان متفاوت است! پس ایکاش دیجی کالا به عنوان فروشگاهی که اولین کلمه در شعار آن «بررسی» است، حداقل نقد منصفانه را درباره کالاهای موجود خود همیشه رعایت میکرد!
۵- دستهبندیهای زیاد و عجیب!
دیجی کالا در ابتدای فعالیت خودش، تمرکز اصلی را بر روی کالاهای الکترونیک چون موبایل، لپ تاپ، دوربین و… گذاشته بود و بدین سبب بهراحتی کاربر میتوانست با ورود به دسته مدنظر خودش، محصولات مرتبط را پیدا کرده و انتخاب نماید.
با گسترش این فروشگاه، محصولات بهقدری متنوع شدند که شما از یک سهراهی برق ساده تا پودر لباسشویی و پوشک بچه را هم میتوانستید سفارش دهید و بنابراین دستهبندی کالاها اهمیت ویژهای پیدا کرد.
پیدا کردن محصولات مشخصی چون گوشی موبایل یا تلویزیون و یخچال، کار دشواری نیست اما بعضی از کالاها بدین راحتی یافت نمیشوند و شاید تنها از روی سرچ کردن آنها را بیابید. بهطور مثال اگر شما کالایی چون یک ساعت هوشمند را برای خرید مدنظر داشته باشید، قاعدتا در زیر مجموعه کالای دیجیتال به دنبال آن میگردید اما زهی خیال باطل چرا که چنین وسایل کاملا دیجیتالی، در زیر مجموعه زیبایی و سلامت قرار گرفتهاند!
از طرفی با راه اندازی بخش خودرو در دیجی کالا، شاهد حضور زیرمجموعههایی هستیم که شاید ۹۰درصد مردم کشورمان حتی در طول عمر خودشان یکی از آنها را ندیده و نخواهند دید! مثلا با وجود بخشی چون خودروهای لامبورگینی و فراری آیا میتوان امید داشت که بهزودی این محصولات در سبد فروش دیجی کالا موجود شده و مردم با پرداختهای ناچیز میلیارد تومانی، لامبورگینی آوانتادور و فراری اسپایدر را درب منزل تحویل بگیرند؟
در واقع وجود چنین بخشهایی که خود فروشگاه نیز به خوبی میداند گزینه ناموجود در جلویشان بهصورت دایمی درج خواهد شد، صرفا برای مسایلی چون سئوی بهتر و جذب بازدید کننده از طریق موتورهای جستجو است و برای یک فروشگاه اینترنتی چنین مواردی زیبنده نیست.
نوشته ۵ دلیل برای آنکه از دیجی کالا خرید نکنید! اولین بار در پدیدار شد.