اپلیکیشن ویز فیلتر شد تا مسیریاب دال پا بگیرد؛ آیا این یک رقابت سالم است؟
اسنپ، تپسی، کارپینو و سایر تاکسییاب های آنلاین حرکت جدیدی را همزمان اغاز کردهاند. در صورتی که رانندگان اسنپ و تپسی از اپلیکیشن ویز استفاده کنند، برنامه این شرکتها برای آنان بالا نیامده و رانندگان نمیتوانند از این برنامه استفاده نمایند؛ اما این موضوع کمی عجیب به نظر میرسد!
از صبح امروز، سر و صدای زیادی درباره اسنپ و تپسی در فضای مجازی شنیده شد. تصویری در شبکههای اجتماعی منتشر شد که نشان می دهد اسنپ با اعلام یک نوتیف به رانندگان خود هشدار داده که برنامه به دلیل نصب اپلیکیشن ویز بر روی دستگاه آنان، قابل استفاده نخواهد بود. همین گزارش درباره تپسی نیز صادق است.
این موضوع تا به آنجا پیش رفت که اسنپ در کانال رسمی خود با انتشار مطلبی، عدم استفاده از اپلیکیشن خود را برای رانندگانی که مسیریاب ویز نصب کردهاند، شفاف سازی کرد.
در وبسایت رسمی اسنپ اینگونه آمده است:
بر اساس دستور دادستانی کل کشور، تمامی سرویسهای اینترنتی حملونقل از ساعت ۲۴ تاریخ ۳۰ آبان موظف به منع استفاده از مسیریاب ویز (Waze) شدند.
در ادامه، سامانه هوشمند حملونقل اسنپ توضیحاتی را راجع به آن داده و در انتها گفته است که “در حال بررسی روشهای جایگزین مناسب برای سهولت مسیریابی در سفرهای خود هستیم”
بیشتر بخوانید: توضیح اسنپ درباره ممنوعیت استفاده از Waze
اوایل اسفندماه ۱۳۹۵ اپلیکیشن ویز (Waze) فیلتر و از بزرگترین مارکت نرم افزاری ایران، کافه بازار، حذف شد. بسیاری از رانندگان تاکسیهای اینترنتی همچون اسنپ و تپسی دچار مشکل شده و اعلام شد که فیلتر شدن ویز یک دستور قضایی بوده است.
در همان زمان برای فیلترینگ این اپلیکیشن، تئوریهای مختلفی عنوان شد. برخی نمایش اطلاعات ترافیکی کشور را دلیلی برای فیلترینگ ویز اعلام کردند و برخی منشا اسرائیلی بودن آن را علت اصلی میدانستند – شرکت Waze در سال ۲۰۰۹ در اسرائیل تاسیس و شروع بکار کرد-
بیشتر بخوانید: اپلیکشین Waze به دستور مقامات قضایی از کافه بازار حذف شد؛ واقعیت چیست؟!
اما محمود واعظی (وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات) اعلام کرد که فیلترینگ ویز تصمیمی از سوی کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانهای نبود؛ بلکه یک قاضی به شکل مستقیم در این باره حکمی را صادر کرده است.
او در ادامه به این نکته اشاره کرد:
از آنجایی که جایگزینهای متعددی برای این نرمافزار مسیریاب وجود دارد، پس ما نیز مانعی برای فیلتر نشدن آن ندیدیم و حکم را اجرا کردیم. وقتی نرمافزارهای متعدد دیگری در این حوزه فعال هستند چه اصراری به استفاده از این برنامه است؟
هر دو نظریه میتواند تا حدودی به عنوان علت اصلی این ماجرا باشد، هر چند خرم آبادی که در آن زمان دبیر کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه بود در مصاحبهای اعلام کرد:
این نرمافزار، ظرفیت جمعآوری اطلاعات جغرافیایی و سایر اطلاعات مراکز حساس و اطلاعات افرادی را که به این مراکز رفت وآمد میکنند را دارد و میتواند برای امنیت کشور هم مشکلاتی ایجاد کند. یکی از دلایل فیلترینگ این نرمافزار، جاسوسی بودن آن است.
ویز در برابر دال؛ رقابتی نابرابر!
اما از صبح امروز سناریوی عجیب این داستان آغاز شد. بالا نیامدن اپلیکیشنهای تاکسییاب اینترنتی چون اسنپ و تپسی برای رانندگان، طبیعتا حذف برنامه مسیریاب ویز از تلفن های همراهشان را به دنبال دارد، هرچند که آنها همچنان میتوانند از گوگل مپ استفاده کنند، ولی به گفته بسیاری از رانندگان، مسیریاب گوگل علاوه بر اینکه برخی اوقات اطلاعات غلط میدهد، عملکردهای ویز را ندارد.
درواقع میتوان گفت از زمانی که ویز در آخرین بهروزرسانی خود از زبان فارسی نیز پشتیبانی کرد، این مسیریاب به یک برنامه کامل برای رانندگان ایرانی تبدیل شد و بسیاری از رانندگان تاکسیهای اینترنتی حتی با فیلتر بودن این اپلیکیشن، بازهم با مشکلات بسیار و از طریق فیلترشکن از آن استفاده میکردند.
در کنار موضوع عدم دسترسی رانندگان به برنامه اسنپ و تپسی، موضوع دیگری نیز در فضای مجازی داغ شد. یک مسیریاب ایرانی به نام دال توسط دانشجویان جوان دانشگاه شریف طراحی شده است که از قابلیت صوتی نیز پشتیبانی میکند. اپلیکیشن دال از ابتدای مهرماه سال جاری به طور رسمی به بازار عرضه شد و گفته میشود که تاکنون حدود ۱۰ هزار بار دانلود شده است.
این خبر خوبی است. یک مسیریاب بومی توسط جوانان این مملکت طراحی و ارائه شده که فیلتر هم نبوده و از قابلیت صوتی نیز پشتیبانی می کند؛ اما این خبر خوب، در درون خود موضوع تاسف برانگیزی را نیز یدک میکشد که شاید در نگاه اول چندان به چشم نیاید. حذف رقیب از بازار به شیوهای کاملا غیر حرفهای و ناجوانمردانه!
اپلیکیشن Waze یک برنامه کاملا کارآمد و کامل است، این برنامه فیلتر شده و سپس با این استراتژی، حتی از روی گوشیهای رانندگان تاکسیهای اینترنتی فعال در ایران حذف میشود. سپس یک برنامه کاملا کپی شده از همین ویژگیها، قد علم کرده و در نهایت، نتیجه مشخص است. میدان کاملا از رقیب خالی است و رقابت در چنین فضایی معنایی نخواهد داشت. درواقع صحنه کاملا خالی است و با این شرایط هر بازیگری می تواند نقش اول را ایفا کند!
این نوع از استراتژی و تربیت تجاری در کمتر جایی از این کره خاکی دیده می شود. این موضوع را به یک مسابقه دومیدانی تشبیه کنید که تنها یک دونده در آن وجود دارد، با این تفاسیر آن یکنفر حتما برنده مسابقه خواهد بود و جالب آنکه بدون شک رکورد هم خواهد زد!
همه از پیشرفت کشورشان شاد خواهند شد، مگر کسی هم وجود دارد که با رشد کشورش خوشحال نشود؟ اما آیا این نوع از تربیت، میتواند به عنوان پیشرفت تلقی شود؟
اگر هر کدام از ما اصول رقابت حرفهای را یاد نگیریم، مطمئنا در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن نخواهیم داشت. ما یاد نگرفتهایم که به طور منصفانه رقابت کنیم. به ما نیاموختهاند که به جای حذف فیزیکی رقیب از صحنه، میتوان بیشتر تلاش کرد، قابلیتهای خود را بالا برد و در یک رقابت کاملا منصفانه پیروز شد.
با این شیوه هیچ وقت نمیتوانیم خود را به درستی محک بزنیم. دنیا پر است از انسانهای باهوش و پرتلاش و ما تنها ساکنان هوشمند آن نیستیم، شاید لازم است که کمی خانه تکانی فکری کنیم و به قول حافظ خودمان، “فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم”.
ما نیز در تکراتو برای دوستان جوانمان در مجموعه دال آرزوی موفقیت میکنیم. بدون شک تا ماههای آینده این برنامه مسیریاب کاملا رونق خواهد گرفت، اما همچنان این سوال مطرح است که آیا این یک رقابت سالم است؟!
مطلب اپلیکیشن ویز فیلتر شد تا مسیریاب دال پا بگیرد؛ آیا این یک رقابت سالم است؟ برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است.