کاهش میزان فروش اسمارتفونهای چینی در سال ۲۰۱۷ برای نخستین بار تا به امروز!
۲۰۱۷ سال خوبی برای فروش اسمارتفونها در چین نبود. به عقیده موسسه تحقیقاتی Canalys، میزان فروش گوشیهای هوشمند طی سال گذشته با افتی ۴ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۶ به رقم ۴۵۹ میلیون دستگاه رسید. این نخستین بار تا به امروز است که چین افت فروش هندستهای هوشمند را در مقایسه با سال گذشته تجربه میکند. قضیه برای ۳ ماهه انتهایی سال گذشته متفاوت بود و تصور میشد که احتمالا این روند رشد ادامه پیدا کند. از ماههای اکتبر تا دسامبر سال ۲۰۱۷ تنها ۱۱۳ میلیون گوشی وارد کشور چین شد که در مقایسه با ۳ ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ افتی ۱۴ درصدی را نشان میدهد.
شرکت هواوی با فروش بیش از ۲۴ میلیون دستگاه گوشی هوشمند طی ۳ ماهه انتهایی سال ۲۰۱۷ در جایگاه نخست بازار چین قرار گرفت. این میزان فروش حکایت از رشدی ۹ درصدی به نسبت سال گذشته دارد. در کل سال ۲۰۱۷ این کمپانی موفق به فروش بیش از ۹۰ میلیون دستگاه شد. مو جیا، تحلیلگر موسسه کانالیز یادآور میشود که نیمی از مجموع تعداد هندستهای فروخته شده به گوشیهای برند آنر اختصاص دارد. تحلیلگر احساس میکند که افزایش رقابت میان برند اصلی هواوی و برند فرعی آنر میتواند به اجرای برخی غربالگریهای داخلی بیانجامد.
میزان فروش کمپانی اوپو طی ۳ ماهه چهارم ۲۰۱۷ در مقایسه با دوره زمانی مشابه در سال گذشته ۱۶ درصد کاهش یافت و طی همین مدت نیز ویوو با کاهش ۷ درصدی فروش مواجه شد؛ به طوریکه این ۲ کمپانی طی ۳ ماهه انتهایی سال ۲۰۱۷ به ترتیب ۱۹ میلیون و ۱۷ میلیون دستگاه را به فروش رساندند. برای تمام سال ۲۰۱۷ هر ۲ شرکت شاهد رشد میزان فروش خود بودند. بر سر جایگاه چهارم میزان فروش در ۳ ماهه انتهایی سال ۲۰۱۷ نبردی در جریان بود و شرکت اپل در رقابت با شیائومی موفق شد این جایگاه را به خود اختصاص دهد.
رکود بازار چین بر آن دسته از تولیدکنندگان چینی که وابستگی شدیدی به بازار بومی خود دارند، تاثیر مخربی خواهد گذاشت. این مسئله گردش مالی و سودآوری آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بعلاوه عرضه محصولات در خارج از کشور را محدود نموده و حس بیاعتمادی به آینده را القا خواهد کرد. تهدید فروشندگانی نظیر Gionee و میزو اکنون بیش از هر زمان دیگری احساس میشود و فضای کمتری برای فعالیت تولیدکنندگان کوچکتر باقیمانده است. بازیگران پیشرو تدابیر تهاجمی خود را با هدف حفظ یا رشد سهم خود از بازار اجرایی میکنند. در سال ۲۰۱۸ میتوان شاهد تحولی بزرگ در بازار چین بود.
هاتی هی، تحلیلگر موسسه کانالیز
نوشته کاهش میزان فروش اسمارتفونهای چینی در سال ۲۰۱۷ برای نخستین بار تا به امروز! اولین بار در پدیدار شد.