استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش فروش

روبات ها در راهند!

 

از دورانی که هوش مصنوعی به عنوان تکنولوژی دور از دسترسی تصور می شد که فقط در رمان ها و فیلم های علمی تخیلی قابل مشاهده بود زمان زیادی نگذشته است. خوشبختانه، به لطف سرعت فزاینده رشد تکنولوژی های مدرن، هوش مصنوعی بیشتر به دنیای واقعی نزدیک شده و راه خود را به زندگی روزمره ما نیز باز کرده است.

یکی از بزرگترین مزایای هوش مصنوعی این است که این توانایی را دارد که در یک چشم بر هم زدن، انبوهی از اطلاعات و داده های مختلف را پردازش کند. این سرعت در کنار کارآمدی و دقتی قرار می گیرد که تصور اینکه روزی انسان بتواند خودش از پس آن برآید بسیار دور از ذهن به نظر می رسد. به علاوه، نرم افزارهای هوش مصنوعی بر اساس داده هایی که دریافت و پردازش می کنند می توانند تصمیم گیری کنند و از طریق فرآیندی که به آن یادگیری ماشینی می گوییم، به خودشان یاد بدهند که از آن تصمیمات به نتیجه گیری های جدیدی دست پیدا کنند.

این فرآیند به ما این قدرت را می دهد که بینش و ادراکی را کسب کنیم که به هیچ روش دیگری امکانپذیر نیست، و یک همکاری موثر بین انسان و ماشین می تواند به بهبود همه چیز، از سیستم های کنترل ترافیک گرفته تا بهداشت و درمان، بازاریابی و مواردی از این قبیل بینجامد.

و بعد، نوبت به فروش می رسد. هوش مصنوعی و فروش می توانند چه رابطه ای با هم داشته باشند؟ با ادامه این مطلب از مجموعه مطالب آموزش فروش گویا آی تی همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب کنید.

 

هوش مصنوعی و فروش: پیوندی که در آسمان ها بسته شده است؟

طبیعتاً تیم های فروش به اطلاعات و داده ها عشق می ورزند. در این میان، هوش مصنوعی بهترین ابزار برای کمک به آنها در جهت پردازش و بهره برداری از این اطلاعات است. در واقع، هوش مصنوعی به تدریج در سیستم های اتوماسیون بازاریابی و CRM ها تعبیه شده و می شود. در عین حال، بسیاری از این واقعیت اطلاعی ندارند، چرا که برای بهره برداری از مزایای هوش مصنوعی لزوماً به آگاهی از استفاده این سیستم ها از آن نیست.

چیزی که در دنیای فروش اهمیت به سزایی دارد ایجاد یک رابطه نزدیک با مشتری است، و هوش مصنوعی با فراهم آوردن اطلاعات مورد نیازِ تیم های فروش برای ایجاد جرقه یک گفتگوی موثر و تداوم، حفظ و تقویت آن می تواند به تحقق این رابطه کمک کند. هوش مصنوعی این توانایی را دارد که با توجه به رفتار و عملکرد مشتریان مشابه و اطلاعات موجود به پیش بینی دست بزند و بر اساس نتایج پیش بینی های خود بهتر و بهتر شود. در واقع، یکی از محاسن جالب توجه یادگیری ماشینی همین است که با گذشت زمان عملکرد بهتری را از خود نشان می دهد.

در همین حین، کارآمدی و تاثیرگذاری فعالیت های تیم فروش نیز افزایش پیدا می کند. در این حالت، به جای رفتارهای باری به جهت، تیم فروش به کمک هوش مصنوعی می تواند مشتریان بالقوه ای که احتمال خرید آنها بیشتر است را شناسایی کند و متوجه بشود که با چه نوع پیامی بهتر ارتباط برقرار می کنند. چه بسا با صرف نیمی از زمان معمول، تیم فروش شما بتواند میزان فروش را به دو برابر حالت عادی برساند.

 

تغییر در خرید

هوش مصنوعی این توانایی را دارد که در موقعیت های خرید فیزیکی نیز از طریق ارائه تبلیغاتی که در هنگام خرید مشتری بیشتر به مذاق وی خوش می آیند موثر ظاهر شود. به علاوه، به لطف محیط های کاربری تعاملی و دستیاران مجازی، که می توانند به طبیعی تر به نظر رسیدن خرید آنلاین و افزایش نرخ تبدیل کمک کنند، هوش مصنوعی می تواند تاثیر قابل توجهی را بر خرید مشتری از خود بر جای بگذارد.

در عین حال، باید به این نکته مهم توجه کرد که قرار نیست که هوش مصنوعی جای فروشندگان را بگیرد. در هر حوزه ای از فروش که فعالیت می کنید، می توانید از قدرت هوش مصنوعی برای تقویت مکالمات خود با مشتری بالقوه بهره برداری کنید؛ تقریباً همانطور که متن هایی را برای فروش آماده می کنید، با این تفاوت که به لطف ترکیب هوش مصنوعی و داده های موجود، متن شما برای هر مشتری شخصی سازی می شود.

در واقع، ارزش حقیقی استفاده از هوش مصنوعی به عنوان بخشی از برنامه فروش در این واقعیت نهفته است که همکاری انسان و ماشین می تواند تاثیرگذاری تصاعدی و بسیار بالاتری را نسبت به عملکرد انفرادی هر یک از آنها ایجاد کند. انسان برای پردازش سریع اطلاعات به هوش مصنوعی نیاز دارد، اما هوش مصنوعی هم برای تصمیم گیری های حساب شده مبتنی بر داده های دریافتی خود به کمک انسان نیازمند است. البته شاید یک روز به جایی برسیم که هوش مصنوعی آنقدر پیشرفت کند که تصمیمات لازم را خودش به تنهایی بگیرد، اما در حال حاضر نیازمند کمک انسان است.

 

تجزیه و تحلیل اطلاعات سازمان نیافته

یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی بازاریاب ها، چالش درک و کاربرد داده های سازمان نیافته است. منظور ما از داده های سازمان نیافته، چیزهایی مانند واکنش کاربران نسبت به پست های جدید در رسانه های اجتماعی یا بازخوردی که مردم در بخش نظرات هر کالا درج می کنند است. در حال حاضر، اگر بخواهیم که این اطلاعات را استانداردسازی و به پرونده مشتری اضافه کنیم کار پرزحمت و وقت گیری را در پیش خواهیم داشت که از خطای انسانی به دور نخواهد ماند، اما هوش مصنوعی می تواند این داده ها را با حداقل نظارت انسان تجزیه و تحلیل و پردازش کند.

فرآیندهای خریدی که به آنها عادت کرده ایم تغییر خواهند کرد و کسی نمی تواند جلوی این تغییر بایستد. به عنوان نمونه، به جای آنکه مشتری راغب وارد فرآیند فروش شده و بر اساس موقعیت جغرافیایی خود به نزدیک ترین فروشنده سپرده شود، نرم افزار فروش می تواند آن فروشنده ای که احتمال به سرانجام رساندن فروش در مورد آن معامله خاص برای وی بیشتر است را انتخاب کند و تخصیص بدهد. البته موقعیت جغرافیایی اهمیت دارد، اما عوامل دیگری هم وجود دارند که به همان اندازه و بیشتر حائز اهمیت هستند، از جمله، حوزه تخصص فروشنده و عملکرد وی در رابطه با مشتریان مشابه. حتی شاید مشخص شود که بهترین فرد یک فروشنده نیست، بلکه فردی از تیم فنی است که می تواند پاسخگوی سوالات مورد نظر مشتری باشد.

چیزی که در اینجا ارزشمند و زیباست این است که همه چیز ذاتاً قابل سنجش و اندازه گیری است. در واقع، هوش مصنوعی به کمک همین اندازه گیری ها و بررسی ها تصمیم می گیرد و همینطور که راه هایی را برای تقویت فرآیند ها و افزایش کارایی تیم فروش پیدا می کند این اندازه گیری ها دقیق تر و دقیق تر می شود.

 

تکنولوژی فردا برای امروز

شاید بسیاری از اینها دور از ذهن به نظر برسد، چنانکه انگار متنی از یک رمان علمی تخیلی را مطالعه می کنید، اما حقیقت این است که در حال حاضر هوش مصنوعی راه خود را به دنیای ما باز کرده و می توانیم از قدرت آن بهره برداری کنیم. در واقع، بازیگران بزرگی مانند گوگل، فیسبوک، اپل و آمازون هم هر روز بیشتر و بیشتر از قابلیت های هوش مصنوعی استفاده می کنند، چه برای تقویت و بهبود نتایج جستجو، یا برای خلق دستیاران صوتی مانند سیری و الکسا. حتی چه بسا تصمیم گیری برای خرید و به سرانجام رساندن خرید با تعامل با یک دستیار صوتی امکانپذیر شود. مثلاً تصور کنید که هنگامی که یک کاربر سیری می گوید: «برام یک نوشابه بخر» اگر در صدر نتایج پیشنهادی قرار بگیرید چقدر برای شما سودمند خواهد بود.

آینده فروشِ مبتنی بر هوش مصنوعی روشن به نظر می رسد. البته، ایجاد یک پیوند مشابه با بازاریابی و دیجیتال در میان هوش مصنوعی و فروش می تواند به طول بینجامد، اما این مسیری است که در آن قرار گرفته ایم و سرانجام به سرمنزل مقصود خواهیم رسید. در این میان، لازم و ضروری است که هر چه زودتر پیشگام شوید و نسبت به بهره برداری از مزایای هوش مصنوعی در کسب و کار خود اقدام کنید.

فردا دیر است…