۴ مزیت بخش بندی فهرست ایمیل مارکتینگ

روزگار ارسال ایمیل های انبوه، کلی و عام گذشته است. امروزه همه بازاریاب های دیجیتال هوشمند و مجرب به خوبی می دانند که بخش بندی فهرست ایمیل مارکتینگ، کلید اجرای کمپین های ایمیلی موفق است.

در واقع، بسیاری از مشتریان چیزی جز سطح بالایی از شخصی سازی را از فرستندگان ایمیل انتظار ندارند. یک گزارش در ایالات متحده نشان داد که ۷۹ درصد از مصرف کنندگان در خرید خود از برند، انتظار تجربه های شخصی سازی شده دارند و ۵۰ درصد از آنها انتظار داشتند که برند مورد نظر خرید قبلی آنها را به خاطر داشته باشد.

خوشبختانه، برآورده ساختن این انتظارات برای بازاریاب ها نسبت به گذشته ساده تر شده است. امروزه ما ابزارهای بازاریابی خودکاری را در اختیار داریم که این امکان را برایمان فراهم می کنند تا به آسانی فهرست ایمیل مارکتینگ خود را بخش بندی کنیم و آن تجربه اختصاصی که مشترکان مان به دنبالش هستند را برای آنها فراهم کنیم.

در شرایطی که این همه ابزارهای بازاریابی در دسترس قرار دارد، هیچ دلیلی نمی تواند بخش بندی و گروه بندی نکردن فهرست بازاریابی ایمیلی را توجیه کند. در واقع، بی توجهی به این عمل مهم می تواند لطمات جبران ناپذیری را بر پیکره کسب و کار شما وارد سازد. اگر هنوز هم متقاعد نشده اید، با ما در ادامه این مطلب از مجموعه مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ مجله گویا آی تی همراه باشید تا با ذکر ۴ دلیل برای شما روشن کنیم که چرا توانمندی شما برای بخش بندی فهرست ایمیل مارکتینگ مستقیماً با میزان موفقیت تان در ارتباط است.

 

  1. افزایش رضایت مشتری

هر انسانی با انسان دیگری متفاوت است، بنابراین چرا باید برای همه یک ایمیل یکسان بفرستید؟ شما با بخش بندی فهرست ایمیل مارکتینگ تان، از طریق ارسال پیشنهادات و محتوایی که با مشتریان شما تناسب دارد می توانید نیازهای خاص آنها را برآورده سازید. این به نوبه خود باعث بهبود تجربه کاربر و افزایش احتمال خرید وی خواهد شد.

به عنوان مثال، تصور کنید که مشتریانی دارید که یک محصول آرایشی را خریداری کرده اند. از آنجایی که این محصول بالاخره تمام خواهد شد، می توانید یک گروه از خریداران آن محصول درست کنید و پیش از اتمام محصول مورد نظر، یک ایمیل یادآوری برای آن گروه ارسال کنید. این کار نه تنها خرید را افزایش خواهد داد، بلکه بسیاری از مشتریان تان قلباً به خاطر این یادآوری از شما قدردانی خواهند کرد.

به علاوه، اثرات این استراتژی بخش بندی، فراتر از رضایتمندی «یک» مشتری خواهد بود. یک مشتری راضی، تجربه خود را با دیگران به اشتراک می گذارد و این به آن معنی است که بخش بندی ایمیل ها به ارجاع و معرفی بیشتری از جانب مشتریان منجر خواهد شد. بر طبق یک مطالعه، ارجاع از سوی خانواده و دوستان، موثق ترین و مورد اعتمادترین نوع بازاریابی است.

به طور خلاصه، بخش بندی فهرست ایمیل مارکتینگ باعث رضایتمندی مشتریان فعلی می شود و این پتانسیل را دارد که باعث گسترش جامعه مشتریان شما شود.

 

  1. افزایش مقادیر بازشدن و کلیک ایمیل

اگر به دنبال آن هستید که افراد بیشتری ایمیل های شما را باز کرده و روی لینک های موجود در آنها کلیک کنند، باید بدانید و آگاه باشید که ارسال محتوای متناسب برای آن افراد یک ضرورت است. شما با بخش بندی فهرست ایمیل مارکتینگ خود می توانید به هر دوی این شاخص ها (بازکردن و کلیک) دست پیدا کنید.

روش های متعددی وجود دارد که به کمک آنها می توانید میزان بازشدن ایمیل های خود را به کمک بخش بندی فهرست افزایش بدهید. یکی از استراتژی های موثر، ساختن گروه هایی است که بر اساس موقعیت شان در قیف فروش یا سفر مشتری بخش بندی شده اند. به عنوان نمونه، می توانید گروهی از مشترکان خود ایجاد کنید که تعامل بالایی با محتوای شما دارند و پیشنهادات هدفمند و متناسبی را برای آنها ارسال کنید.

برای مشترکانی که تعاملی با محتوای شما ندارند نیز بخش بندی می تواند سودمند و ارزشمند واقع شود. شما می توانید آنهایی که فعالیتی ندارند را گروه بندی کنید و یک کمپین فعالسازی مجدد به راه بیندازید تا دوباره فعال شوند. اگر باز هم فعالیتی را از سمت آنها شاهد نبودید، لازم است که ایمیل شان را از فهرست خود حذف کنید. این کاربران غیرفعال می توانند باعث کاهش امتیاز فرستنده (Sender Score) شما شوند و این به نوبه خود می تواند به تحویل پذیری (deliverability) ایمیل های شما لطمه بزند.

 

  1. جذب مجدد مشتری

رها کردن سبد خرید و به پایان نرساندن فرآیند خرید و پرداخت یکی از مشکلاتی است که بر همه فروشگاه های آنلاین سایه انداخته است. بر طبق یک گزارش، میانگین نرخ ترک سبد خرید، ۶۹٫۲۳ درصد است.

مشتریان به دلایل مختلف و متعددی سبد خریدشان را به حال خود رها می کنند، اما خبر خوب این است که به واسطه قدرت بخش بندی و هدفگیری مجدد می توانید آنها را دوباره به سمت خود بکشید. شما می توانید برای ارسال ایمیل های واکنشی (triggered) خودکار برنامه ریزی کنید و از این طریق، فروش از دست رفته را دوباره زنده کنید.

یکی از بزرگترین مزیت های بخش بندی فهرست های ایمیل مارکتینگ این است که مشتریان از دست رفته را در هر مرحله ای از فرآیند فروش که قرار داشته باشند می توانید دوباره به سمت خود برگردانید. ارسال ایمیل های هدفمندی که در زمان مناسب ارسال شده باشند و توانایی فعالسازی مجدد مشتری را داشته باشند می تواند نرخ تبدیل شما را افزایش بدهد و تاثیر به سزایی بر موفقیت فروشگاه شما داشته باشد.

 

  1. ایجاد و حفظ رابطه با مشتری

جذب مشترکان و مشتریان جدید اهمیت دارد، اما رشد و تقویت رابطه ای که با مشتریان کنونی دارید برای ایجاد یک جامعه وفادار از مشتریان ضروری است. اگر لازم به یادآوری اهمیت مشتریان وفادار است، کافی است که سری به این تحقیق از شرکت ادوبی بزنید که نشان می دهد که احتمال خرید مشتریانی که قبلاً خرید داشته اند نسبت به خریدارانی که برای بار اول خرید می کنند ۹ برابر بیشتر است.

به علاوه، می توانید از طریق تنظیم ایمیل های واکنشی که به مشترکان جدید خوشامد می گویند، یا ارسال کد تخفیف در روز تولد مشترکان خود نیز از بخش بندی بهره برداری کنید. برنامه ریزی برای افزایش وفاداری و اجرای آن برنامه ها از طریق پلتفرم های اتوماسیون بازاریابی ایمیلی بسیار آسان است.

بخش بندی فهرست ایمیل مارکتینگ برای فروشندگان آنلاینی که برنامه های وفاداری خودشان را دارند نیز حیاتی است. ارسال محتوا و تبلیغات انحصاری برای اعضا یک روش موثر برای حفظ آنها و افزایش درآمد و سوددهی است.

 

حرف آخر

اگر هنوز هم باور ندارید که بخش بندی فهرست ایمیل مارکتینگ می تواند بازگشت سرمایه بیشتری را عاید شما کند، کافی است که به افراد و کسب و کارهای متعددی مراجعه کنید که در این زمینه به موفقیت های شایان توجهی دست پیدا کرده اند. مشتریان همیشه به دنبال پیام های متناسب با خود هستند و آنهایی که چنین چیزی را در اختیار مخاطب قرار نمی دهند، از قافله عقب خواهند ماند. از طریق بخش بندی فهرست ایمیل خود می توانید اثربخشی پیام تان را افزایش بدهید و درآمد بیشتری را عاید خود و کسب و کارتان کنید.