کودکان و هزارتوی ناامن دنیای مجازی
بهتازگی بحثهای متعددی در بین قانونگذاران آمریکایی و شرکتهای بزرگ اینترنتی مانند فیسبوک، گوگل و یوتیوب به وجود آمده است که اصلیترین محور آن، حریم شخصی کودکان و کنترل محتوای ارائهشده به افراد زیر ۱۶ سال است.
روز سهشنبه هفته گذشته، دهها تن از قانونگذاران ایالاتمتحده آمریکا از مارک زوکربرگ در مورد شیوههای ارائه اطلاعات فیسبوک پرسشهایی داشتند. سناتور اد مارکی (Ed Markey) از ماساچوست در این رابطه پرسید: «آیا شما از حقوق کودک برای حفظ امنیت افراد در زیر ۱۶ ساله حمایت میکنید؟ آیا این اطمینان وجود دارد که اطلاعات شخصی این کودکان با هر هدف دیگری بدون اجازه والدین آنها مورداستفاده قرار نمیگیرد؟»
زاکربرگ در پاسخ گفت: «در مورد اصل کلی این موضوع با شما موافق هستم اما مطمئن نیستم که برای این موضوع تصویب قانون جدیدی لازم باشد. وی همچنین گفت: من فکر میکنم که این مسئله قطعاً موضوع مهمی است که سزاوار بحثهای زیادی باشد.»
امروزه بسیاری از کودکان در سراسر جهان بهسادگی و بهطور روزانه به اینترنت دسترسی داشته و از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. بهطورکلی نگرانیهای زیادی درباره نحوه کدگذاری اطلاعات شخصی این افراد و همچنین محتوای ارائهشده به آنها وجود دارد و علیرغم وجود موارد متعدد بسیار مناسب برای کودکان، حتی شرکتهای بزرگ فناوری نیز اذعان دارند که تهدیدات زیادی در این حوزه وجود داشته و باید در قوانین موجود تجدیدنظر کرد.
قوانین مربوط به این طرح با نام قانون حفاظت از حریم شخصی کودکان (coppa)، در سال ۱۹۹۸ تصویب شد. این قوانین برای زمان خود نسبتاً مناسب بودند اما بیست سال بعد با بروز تغییراتی اساسی در دنیای اینترنت، نگرانیهای مهم دیگری به وجود آمده است. امروزه با ساختهشدن سایتهایی که برای کودکان زیر ۱۳ ساله هستند، این اختیار به آنها داده شد که چه تبلیغاتی را تماشا کرده و چه مواردی را حذف کنند. در این میان سناتور مارکی پیشنهاد میکند که برای افزایش ضریب امنیت حریم خصوصی کودکان باید رضایت والدین تا سن ۱۶ سالگی از سوی سایتهای اینترنتی و شبکههای اجتماعی جلب شود.
متأسفانه حوزه موردبحث بسیار گسترده بوده و شامل تنها یک یا چند سایت نشده و حتی روز دوشنبه، سازمان چستر و ۲۲ گروه دیگر از گروههای حمایت از مصرفکننده، شکایت خود را به گروه تجاری فدرال ارائه و طی آن اعلام کردند که پلتفرم گوگل این موضوع را نقض کرده است؛ زیرا کودکان زیر ۱۳ سال از این سایت استفاده میکنند و بااینحال، اعداد، دادههای موقعیت جغرافیایی و دیگر شناسههای منحصربهفرد هر کاربر بهسادگی میتواند مورد سو استفاده قرار گیرد.
. یک سخنگوی گوگل در پاسخ به این موضوع اظهار داشت: «ما در حال بررسی شکایت بوده و ارزیابی خواهیم کرد که آیا چیزهایی وجود دارد که میتوانیم آن را بهبود بخشیم؟ حفاظت از کودکان و خانوادهها همیشه برای ما یک اولویت است.»
سایتهایی مانند یوتیوب و فیسبوک با استفاده از داشتن گواهینامهها، هنگام ایجاد یک حساب کاربری یا ورود به سیستم، آنها ۱۳ سال یا بیشتر را تأیید میکنند؛ اما آریل فاکس جانسون (Ariel Fox Johnson)، مشاور ارشد سیاست حریم شخصی در رسانههای مشترک در این رابطه گفت: این قوانین بسیار ضعیف بوده و بسیاری از کودکان بهسادگی آنها را دور میزنند.
یوتیوب دارای کانالهای بیشماری است که بهطور واضح کودکان را هدف قرار میدهند. درواقع، یوتیوب در بین کودکان بسیار محبوب است و این موضوع در حالی است که دوسوم از کودکان ایالاتمتحده امریکا و بهویژه آنهایی که در محدوده سنی ۶ تا ۱۲ ساله هستند، معمولاً یک دستگاه شخصی برای مشاهده محتوای اینترنتی در اختیاردارند.
طبق نتایج یک پژوهش انجامشده در این رابطه که در شکایت سازمان چستر از گوگل ارائهشده است، تقریباً سهچهارم بچهها در این گروه سنی بهطور روزانه به یوتیوب مراجعه میکنند. به همین دلیل و موارد متعدد مشابه، شرکتهای فنآوری باید فضاهای جداگانهای برای کودکان تدارک ببینند.
یکی از مهمترین مباحثی که باید در این خصوص موردتوجه قانونگذاران قرار گیرد، بحث فیلمهای تبلیغاتی و محتوای مرتبط با حوزه تبلیغات است که بهطور ناخواسته به کاربران ارائهشده و بسیاری از آنها برای کودکان مناسب نیستند. اگرچه در این زمینه نظرات و ایدههای متفاوتی وجود دارد اما اکثریت کارشناسان با یکدیگر همعقیده هستند که دنیای بیقانون و درهم اینترنت برای مواجه با کودکان نیازمندی بازبینی و وضع قوانین جدیدی است.